Contactat de
Ziarul de Iasi, profesorul Constantin Cucos a explicat ca, in lipsa unor standarde clare la notare, evaluarea elevilor ramane la aprecierea fiecarui profesor, care este liber sa acorde note de la 1 la 10. Desigur, principalele criterii pe care un profesor trebuie sa le aiba in vedere atunci cand acorda orice nota unui elev trebuie clarificate chiar in sarcinile de lucru, astfel incat elevul sa le inteleaga si sa isi asume rezultatul obtinut.
„Nu exista delimitari stricte, dar profesorul, in virtutea autonomiei lui didactice, poate stabili niste consemne in acest sens, pe care elevii sa le cunoasca in prealabil. Nota 1 este inclusa in sistemul de notare, deci poate fi trecuta in catalog, semnificand sanctiunea maxima care se poate da pentru o conduita indezirabila – cum ar fi frauda dovedita, lipsa oricarui raspuns, substituirea raspunsului cu altceva etc. (...) Criteriile care stau la baza unei notari corecte sunt explicitate in chiar proba sau cerintele avansate prin intrebari, teste sau alte sarcini sau consemne pe care profesorul le propune. Aceste criterii sunt contextuale si variabile, in functie de specificul disciplinei, varsta elevilor, miza evaluarii, pre-achizitiile presupuse etc. Oricum, elevul trebuie sa inteleaga aceste criterii pentru a accepta si asuma rezultatul evaluarii, dat de profesor, si care este «rezumat» in nota pusa in catalog. In acest fel, elevul insusi poate invata sa se auto-evalueze, sa realizeze unde a gresit, ce are de facut pe mai departe”, a explicat profesorul Constantin Cucos.
Intrebat de situatia de la Colegiul National Iasi, unde
un elev a obtinut in instanta anularea unei note de 1, intrucat judecatorul a considerat ca profesorii nu pot sanctiona lipsa unor cunostinte care nu au fost predate in anul scolar curent, Constantin Cucos a explicat ca aproape in toate situatiile evaluative in care sunt implicati elevii
„sunt apreciate implicit si pre-cunostinte achizitionate in anii anteriori”.
„Sa ne gandim la matematica, literatura romana, limbi straine, poate ca si la muzica sau desen, de ce nu? Sunt si cazuri cand accentul poate fi pus pe chestiuni punctuale, exacte, predate pe secvente mai inguste – cu o zi, saptamana, luna inainte. Important este ca elevul sa fie informat corespunzator in legatura cu ce se asteapta de la el”, a transmis pedagogul iesean.
In plus, profesorul universitar este de parere ca o instanta nu poate stabili "corectitudinea unei evaluari”, asa cum nici „stabilirea dreptatii nu poate fi translata unui anumit profesor sau corpului didactic”.
Notarea elevilor in anul scolar 2024-2025
Regulile privind notarea elevilor sunt prevazute atat in Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, cat si in Statutul elevului, documente in vigoare de la 1 septembrie 2024.
Conform ROFUIP 2024, "Calificativele/Notele acordate se comunica in mod obligatoriu beneficiarilor primari si parintilor/reprezentantilor legali si se trec in catalog si in carnetul de elev de catre cadrul didactic care le acorda" (Art. 107, alin (2)).
In acelasi articol este precizat faptul ca "numarul de calificative/note acordate anual fiecarui elev, la fiecare disciplina de studiu, este stabilit de cadrul didactic, in functie de numarul unitatilor de invatare si de numarul saptamanal de ore prevazut in planul-cadru. La fiecare disciplina numarul de calificative/note acordate anual este, de regula, cu cel putin trei mai mare decat numarul de ore alocat saptamanal disciplinei in planul-cadru de invatamant, dar nu mai mic de patru note pe an scolar pentru fiecare disciplina. In cazul disciplinelor de studiu cu mai putin de o ora/saptamana, numarul minim de note acordate pentru un an scolar este de doua".
In Statutul Elevului, regula informarii elevilor asupra notelor obtinute, inainte de a fi consemnate in catalog, este mult mai explicita. Mai exact, la Capitolul Drepturi educationale, Art.7, este mentionat dreptul elevului "de a fi informat privind notele acordate, inaintea consemnarii acestora".