"In caz de nevoie, atunci cand calitatea actului educational ramane semnificativ sub nivelul mediu la nivel national, scoala solicita Consiliului National pentru Curriculum si Resurse Educationale sprijin de specialitate, cu experti si personal de sprijin, pentru imbunatatirea calitatii actului educational.
In situatii speciale, Ministerul Educatiei Nationale poate decide ca anumite scoli sa intre, pe o perioada limitata, intr-un mecanism de monitorizare al Consiliului National pentru Curriculum si Resurse Educationale, pe baza rezultatelor din procesul de autoevaluare si evaluare inter pares, cand acestea difera semnificativ fata de datele generate prin analize de impact realizate de minister sau de evaluatori externi", precizeaza ministrul Educatiei, in documentul cu propuneri pentru Educatie.
De asemenea, interdictia profesorilor de a preda, daca nu participa la cusuri de formare este parte din viziunea pentru educatie propusa de Ecaterina Andronescu si aflata acum in dezbatere. Numit "Educatia ne uneste – Viziune asupra viitorului educatiei in Romania", documentul este incheiat cu o invitatie la dezbatere: "sa dezvoltam impreuna cadrul unui dialog constructiv".
"Ministerul Educatiei Nationale, ca angajator principal in cadrul serviciului public de educatie, garanteaza calitatea corpului profesoral. Profesorul se formeaza pe parcursul a doi ani in Centre de Formare Pedagogica asimilate universitatilor, la nivel de masterat, pe baza unor programe speciale avizate la nivel de Minister, si in sala de clasa, cu sprijinul unor mentori recrutati din randul profesorilor cu experienta si performante recunoscute In domeniul pedagogiei. Accesul in centrele de formare pedagogica este conditionat de demonstrarea aptitudinilor pentru vocatia de profesor. Ministerul garanteaza ca cel putin jumatate din timpul petrecut in formare initiala este ocupat de programe de mentorat, a caror absolvire duce la dreptul de a preda in sistemul de invatamant.
Ministerul asigura, de asemenea, ca profesorul sa participe in mod regulat la cursuri de formare continua in centrele de formare pedagogica sau in centre de formare continua acreditate. Dreptul de a preda in sistemul national de invatamant se mentine prin participarea periodica la programe de formare continua si evaluari de specialitate organizate de Centrele de Formare Pedagogica, prin care se demonstreaza actualizarea competentelor pedagogice si de specialitate. Ministerul incurajeaza profesorii, prin stimulente financiare, sa obtina specializari suplimentare pentru predarea a doua sau mai multe discipline si pentru predare interdisciplinara", precizeaza ministrul Educatiei in documentul amintit.
Ideea formarii continue a cadrelor didactice este aplicata in multe alte tari. Spre exemplu, in Finlanda si China profesorii trebuie sa fie foarte bine pregatiti - cei care predau la scoala primara trebuie neaparat sa fie absolventi de universitate, iar de la gimnaziu in sus, toti profesorii trebuie sa aiba si o calificare profesionala suplimentara. Multi dintre ei au studii masterale si fiecare profesor trebuie sa faca in jur de 240 de ore de formare profesionala pe o perioada de cinci ani. In aceste tari se fac si schimburi de profesori intre scoli, pentru a evita sa existe doar cateva scoli cu profesori foarte buni. De asemenea, se fac parteneriate intre scoli, cele mai bune ajutandu-le pe cele mai slabe.
La noi, momentan, se afla spre dezbatere proiectul "Educatia ne uneste", care se doreste a fi o viziune moderna asupra formarii elevilor si studentilor si pentru un cadru legislativ corelat cu perspectivele socioculturale si economice ale Romaniei viitorului, dupa cum transmite transmite Ministerul Educatiei in legatura cu documentul lansat spre dezbatere.
Documentul propus de ministrul Educatiei nu are inca forma de act legislativ si a fost catalogat de Ecaterina Andronescu drept "o propunere".
Aryadne 09 Mar. 2020 10:36:31
Sper ca ministrul educa?iei s? stopeze schimbul de posturi didactice, s? fie scoase la concurs, s? nu poat? fi luate la restrangeri unde sunt condi?ii de genul s? ai domiciliul in localitate, s? fi lucrat 1 an an ?coal? .Lucian33 21 Mai. 2019 12:58:14
eu sper sa piarda psd alegire si tocmai din cauza d ministru care nu mai este intreaga la minte!!!!!!!!!Liviu 21 Mai. 2019 12:52:58
o pensie bunicica la d.ministru si pa aberata mai e.Dragan Ionel 20 Mai. 2019 23:53:31
ana pauker a invatamantului romanesc isi promoveaza astfel firmele si proiectele finantate? Cand a luat masurile aberante care au distrus invatamantul, pe cine a consultat?Profesor 19 Mai. 2019 10:45:55
Nu prin bifarea a tot felul de cursuri si cursulete vom avea caliate in sistem,ci prin examene periodice de evaluare a cunostintelor.Pentru a nu avea dubii,examenele trebuie sa fie standardizate.De pilda,dupa o perioada de 5 ani de la obtinerea gradului didactic I,fiecare profesor sa aduca o diploma sau adeverinta ca a promovat un examen de reevaluare a cunostintelor.Interesul ar fi sa ramana in sistem cei capabili,nu sa dam de lucru unora cu tot felul de reconversii,masterate si cursuri de doi bani.Calitate nu inseamna neaparat dovada participarii la toate cele,inseamna o preocupare reala pentru studiu,sunt profesori carora le place sa fie autodidacti,decat sa investim timp si bani pentru forme fara fond,mai bine cumparam carti pentru noi,ne pregatim,ne supunem evaluarilor,ne consolidam si cultura generala prin lecturi de calitate.Restul e pierdere de vreme.Va dati seama ca s-ar curata imediat sistemul,daca toate cadrele didactice ar fi supuse unui examen standardizat de reevaluare a cunostintelor? Cu alte cuvinte,ar functiona principiul:increderea e buna,dar controlul si mai bun.Ugro Camelia 18 Mai. 2019 08:10:53
Doamna ministru, elevii nu mai vad nici o legatura intre educatie si statutul pe care il vor avea ei in viata ca urmare a unei educatii solide. Educatia nu se mai vinde pentru ca a fost rasturnata scara valorilor. In plus, ei vad ca nu scoala te ridica, ci "descurcareala". Toata lumea intelege ce vreau sa spun. Nu e vorba despre lipsa de formare a profesorilor aici. Profesorii nu mai au cui oferi. Am vazut regresia pe parcursul a 24 de ani de invatamant dintre care 2 in SUA. Acolo erau aceste probleme inca de acum 15 ani Profesorul trebuie sa simplifice si sa dilueze totul in actul de predare pentru ca elevul nu mai "cumpara", nu i se mai pare interesanta educatia comparativ cu alternativele de afara. Este criza de mentalitate a generatiei miderne Vor totul repede, fara efort pentru ca noi, parinti si profesori, le-am oferit totul repede si fara efort. In general, bineinteles.Sidonia 17 Mai. 2019 22:54:34
Ar trebui sa existe butoane de urgenta in cazul unor elevi agresivi si masuri de chemare a unor jandarmi de urgenta.De asemenea ar trebui ca fiecare elev sa aiba toate manualele pentru a lectura in fiecare ora ceva.Altfel va fi grav cu cititul si scrisul.
Guta 17 Mai. 2019 21:08:16
ne ve-ti dezbina si mai mult decat suntem.nu profesorii sunt problema ci baza materiala.de care nu pomeneste nimeni. pe ce bani facem cursuri de formare,orice angajator trmite pe banii firmei personalul la specializare.APOI DIRECTORII ANUNTA PE CINE VOR LA CURSURI DE FORMARE SI NU EXISTA TRANSPARENTA SI OFERTA CLARA IN SCOLI.La fel va fi si cu evaluarile vor ramane cu cine vor, gasind motive.nu mai schimbati de dragul schimbarii.pastrati ce e bun.Silviu 17 Mai. 2019 20:39:11
Doamna ministru, plecați, va rugam!!! Ne-ati abramburit pe toți, profesori, părinți,elevi. Nu cred că mai gandiți realist. Veniți și dumneavoastră o săptămană la catedra, dar să prindeți o perioada foarte aglomerata, și cu medii de ancheiat și cu examene nationale și 100 de comisii. Nu ne mai dați atatea hartii de făcut. Pe langa noi, și secretarii și contabilii mor in scoli de cate hartii au de facut. Angajați personal, doamna ministru!!! Acele 18 ore de predare sunt praf in ochi, noi stam in scoli și 10 ore pe zi și unii muncesc,alții nu. Sarcinile nu se ampart an mod egal. Doamna ministru, eu cred că sunteți antr-o negura totala. Profesorii fac cursuri de perfecționare și acum, pentru că suntem obligați. Și acum daca ai facultate și modulul psihopedagogic nivel 1 poți preda in anvățămant primar și gimnaziu. Daca nu ai master și modulul 2, nu poți preda la liceu. Pe ce planeta trăiți, doamna ministru? Aceste lucruri sunt valabile incepand cu modificarea legii educației din 2011. Cate examene sa mai dam și cate cursuri sa facem? Înainte profesorul termina facultatea, lua postul și preda toata viața, fara să facă masterate peste masterate și conversii peste conversii. Sau sa luăm cazul anvățătorilor, aveau doar liceul pedagogic, nu și facultate. Cunosc cazuri ale unor colegi care acum au terminat facultatea de teologie, pedagogie, psihologie și nu pot preda nici la grădiniță că și personal calificat. Alo, cei din Ministerul Educației, in frunte cu miniștrii care s-au tot perindat, sunteți zdraveni la cap???? Eu personal cred că va bateți joc!Alexandru Savici 17 Mai. 2019 19:39:02
Constat ca D-na Ministru nu se dezminte, are ea ce are cu profesorii, revine cu aceleasi tampenii, carora le schimba periodic ambalajul. Mai acu 2 luni trimitea vreo 55000 de profesori la specializare pt competente informatice. Ma intrebam atunci, oare mai exista vreun dascal care sa nu aiba aceste competente? sau abramburica vrea sa ne scoata hakeri?!Acum vad ca vine cu "duma" asta cu perfectionarea continua. Long Life Learning este un concept relativ actual, dar nu poti restrictiona/conditiona dreptul la munca al profesorului de implicarea intr-o activitate de perfectionare periodica discutabila, mai ales ca, se presupune ca, toti profesorii calificati au obtinut in mod legal, un atestat profesional.
Sa inteleg ca gradele profesionale, gr. I, II, doctorat, prof. emerit, etc. sunt nule daca nu participi la abrambureala ministeresei??
Alo!! D-na Ministru! elevii trebuie determinati sa invete!
Se vede inca o data ca ministra nu are nicio viziune pt misiunea cu care a fost inscaunata!
Mihai 17 Mai. 2019 18:32:23
Senila asta sa se ducă la Cuca Macaii cu Finlanda ei cu tot! As vrea sa o vad an fata unui elev violent. Ea știe ca an Finlanda sunt cele mai multe cazuri de relații nepotrivite antre profesori și elevi?Andrei Kiraly 17 Mai. 2019 18:20:57
Profesorii, propunere: Andronescu sa se duva sa-si plimbe nepotii prin parc.!!!Poppop 17 Mai. 2019 17:39:16
A face un curs care se numeste de perfectionare, presupune sa inveti ceva nou, nu cum se spune "Aceeasi Marie cu alta palarie". Tot particip la cursuri de perfectionare, dar sincer nu am invatat nimic nou, pentru ca doar cursul isi schimba numele, continutul nu!Si ca sa nu spun ca am dat de formatori care habar nu aveau ce trebuie sa ne invete! Atunci de ce sa fac cursuri? Doar ca sunt acele credite?
Nu cred ca perfectionarea este o problema!
Problema sunteti dumneavoastra care va tot schimbati la minister, si schimbati de la o zi la alta regulile jocului! Spuneti ceva seara ca apoi sa reveniti dimineata!
Sincer, ne bulversati! In loc sa ne lasati sa ne facem orele si sa ne pregatim pentru ore, ma pot perfectiona si fara sa particip la cursuri, ne tot puneti sa facem tot felul de harti, pe care oricum nu va uitati!
Ne cereti sa ne spunem parerea despre acest proiect "Educatia ne uneste", ne-ati dat cateva informatii, nu toate informatiile, dar veti tine cont de ele? Sau ne consultati ca asa trebuie dar parerea noastra nu conteaza....
Nu cred ca elevii sau parintii au fost mai bulversati vreodata! Incep examene si parintii nu stiu la ce sa se astepte, ce modificari mai faceti de azi pe maine...
Marius Dragoescu 17 Mai. 2019 17:20:35
De ce nu ne lasă an pace cu ideile și propunerile ei "mărețe"? De ce nu se duce an alta tara unde a funcționat acest program pe care vrea sa l aplice denumit"Educatia ne uneste"? Chiar ne unește? Eu cred ca ne dezbina... Vorbe goale, fără argumente. Totul e utopie... Sa vina la fata locului, an sate și sa stea la catedra o luna și sa se descurce cu elevii, fără mijloace moderne, fără net... Și vedem atunci dacă ne unește educația... Totul e politic și nimeni nu se gandește la viitorul și binele copiilor noștri. Halal ministru al educației!Ioana 17 Mai. 2019 17:10:30
Această doamna vrea cu tot dinadinsul sa distrugă tot ce mai e bun la ora actuala an anvățămantul romanesc. Dorește sa bace panica an cadrele didactice, care și asa sunt stresate de atatea comisii, evaluări, grade, inspecții, ARACIP, brigăzi. De ce nu dotează școlile cu mijloace moderne de anvățămant? Sunt scoli unde nici net nu exista. Trebuie ca cineva sa ia inițiativa și sa nu fie de acord cu aceste idei și sa fim uniți mai mult ca niciodată și sa nu acceptam asa ceva. Sa anceapă evaluarea chiar cu ea și sa fie făcută asa cum trebuie... Vai de ideile ei minunate!...Da ordin azi, al retrage maine.... A "abramburit" de tot sistemul de anvățămant.Bogdan 17 Mai. 2019 16:52:44
Aceasta doamnă, dorește cu tot dinadinsul sa distrugă definitiv și iremediabil sistemul de inva, venind cu tot felul de idei, care contravin sistemului educational, elevilor și profesorilor..De ce nu spune ca an anvățămantul romanesc, sunt ancă mii de toalete an curți, mii de clase arată jalnic și pun an pericol elevii și profesorii, școlile sunt foarte slab dotate, etc..
De ce nu spune ca profesorii ar trebui să scape de birocrație, de miile de situații de facutpe care oricum nimeni nu le citește, și ar trebui să aibă mai mult timp pentru elevi..
Cert este, ca și pană acum, profesorul da examene toată viața :examenul de titularizare, de grade, evaluări etc
De ce nu spune ca un profesor cu peste 20 de ani de vechime, ancă este plătit cu salariul unui paznic din primărie??
Sa vorbit mult despre creșterile salariale an anvățămant, dar mereu se fac referiri la salariul brut, care este impozitat cu 45%,deci...?
Cert este ca se vrea performanta, fără a da nimic an schimb:nici condiții, nici salarii, nici dotări, nici o ieșire din aceasta nebuloasa.