Inspectoratul Scolar Judetean Dolj a publicat o scrisoare adresata elevilor si parintilor, cu informatii privind testarea, procesul prin care vor trece si alte informatii relevante pentru a asigura participarea unui numar semnificativ de elevi la aceasta importanta secventa de evaluare.
In scrisoare sunt prezentate scopul si potentialele implicatii ale evaluarii, dar si o serie de informatii importante referitoare la desfasurarea propriu-zisa a evaluarii, sub forma unor intrebari-raspuns. Detalii AICI despre
testarea initiala standardizata la clasa a IX-a!
Atentie! Testarile standardizate la clasa a IX-a NU trebuie sa se suprapuna cu Scoala Altfel/ Saptamana Verde -
Ghid pentru profesori!
Care este scopul acestei testari standardizate?
Prin aceasta evaluare se urmareste identificarea nivelului de competente de matematica si limba romana, cu scopul de a identifica decalajele de invatare, precum si de a oferi rapoarte si recomandari care sa faciliteze interventii si activitati pentru recuperarea acestor decalaje. Vor fi testate rezultatele invatarii si cunostintele dobandite in ciclul gimnazial (clasele V-VIII), luand in considerare competentele si continuturile din actuala programa scolara.
La ce poate ajuta o astfel de evaluare?
O evaluare cat mai riguroasa a nivelurilor de cunostinte si competente acumulate poate oferi informatii importante cadrelor didactice si parintilor, directorilor de scoala sau autoritatilor implicate in procesul educational. Avand aceasta imagine clara si detaliata a nivelului de performanta, se pot identifica oportunitati de interventie (de ex., activitati remediale, individualizare a invatarii, stimulare a performantei ridicate etc.) care sa faciliteze cresterea nivelului de performanta al elevilor.
Rezultatele directe ale acestui demers de evaluare vor fi un set de rapoarte ale rezultatelor obtinute de elevi si o serie de recomandari adresate elevilor, parintilor, profesorilor si decidentilor din sistemul educational. Rapoartele vor fi de 3 tipuri:
1) un raport individual cu scorul general si scorurile pe categorii de competente, pentru fiecare elev care a participat la testare;
2) un raport institutional pentru fiecare liceu care a participat la testare;
3) un raport national cu analize si recomandari la nivel de tara si regiuni geografice sau judete.
Procedura de testare va fi standardizata si se va desfasura la scoala, prin intermediul mijloacelor digitale (computer, tableta, telefon) si sub supravegherea profesorilor de matematica si de limba si literatura romana. Testele vor fi administrate si procesate pe computer si toate datele, inclusiv raspunsurile elevilor, vor fi colectate electronic, generand rapoarte individuale pentru fiecare test/elev.
Logica testarii elevilor din clasa a IX-a
Elevii vor fi testati initial din materia de clasa a VIII-a, asociata competentelor generale si specifice conform programei in vigoare. Elevii care vor obtine un scor mai mic de 60 de puncte vor fi programati pentru o noua sesiune de testare, de data aceasta din materia de clasa a VII-a si a VI-a. Elevii care vor obtine un scor mai mic de 60 de puncte in cea de-a doua sesiune de testare, vor fi programati pentru o noua sesiune de testare, din materia de clasa a V-a.
Astfel, un elev poate fi testat de maximum 3 ori la fiecare materie, punctajul sub 60 de puncte indicand faptul ca elevul nu are cunostintele si competentele asociate nivelului de testare si este nevoie de identificarea nivelului corespunzator, intr-o clasa inferioara clasei la nivelul careia a fost testat
Formatul testelor
Testele vor avea intre 25 si 42 de itemi, in functie de numarul categoriilor de competenta evaluate.
Fiecare item va avea urmatoarea structura: a. Enunt, b. Cerinta, si c. Variantele de raspuns, care sunt 4, dintre care doar una reprezinta raspunsul corect. Elevii vor putea sa raspunda sau nu la un item, sa schimbe varianta de raspuns aleasa initial, sa sara peste unul sau mai multi itemi sau sa revina la itemii anteriori.
De asemenea, acestia vor putea vedea in timp real la cati itemi au dat deja un raspuns si cat timp mai au la dispozitie pana la finalizarea testului. Progresul elevilor se salveaza automat la fiecare click, astfel incat acestia pot reveni exact unde au ramas in cazul unor dificultati tehnice sau de alta natura.
Durata testelor
Pentru prima sesiune de testare, care cuprinde materia studiata in clasa a VIII-a, elevii vor avea la dispozitie maximum 90 de minute pentru rezolvarea itemilor.
Pentru cea de-a doua sesiune de testare, ce cuprinde materia studiata in clasa a VIIa si a VI-a, elevii vor avea la dispozitie maximum 120 de minute pentru rezolvarea itemilor, dat fiind faptul ca acest test evalueaza mai multe unitati de continut.
Pentru cea de-a treia si ultima sesiune de testare, ce cuprinde materia studiata in clasa a V-a, elevii vor avea la dispozitie maximum 90 de minute pentru rezolvarea itemilor.
Familiarizare cu platforma online de testare
Atat elevii, cat si profesorii participanti la testare vor putea accesa platforma la adresa de internet rose.brio.ro si vor avea acces la exemple de teste (DEMO), in vederea familiarizarii cu formatul testului; aceste teste vor avea doar rol de exemplificare, nefiind posibila rezolvarea lor.
Rezultatele testelor Brio
Scorurile BRIO ale elevilor, adica datele pe care vor fi bazate rapoartele generate in urma testarii, sunt reprezentate in centile. Centilele sunt scoruri normate, adica scoruri care plaseaza un elev evaluat intr-o ierarhie in relatie cu ceilalti elevi de aceeasi varsta si acelasi an scolar din Romania. Scorurile-centila sunt cuprinse intre 0 si 100 si un scor-centila de 88, de exemplu, arata ca 88% dintre elevii de aceeasi varsta si an scolar precum elevul evaluat se plaseaza la un nivel similar sau mai mic - iar 12% din elevi se plaseaza la un nivel superior. Un elev care obtine un scor-centila de 50 se afla fix la jumatatea ierarhiei pentru anul sau scolar.
Categorii de incadrare a scorurilor Brio
• Scorurile plasate sub 30 descriu o zona de risc major pentru elevii respectivi; acestia nu stapanesc cele mai bazale notiuni care tin de acea materie sau dimensiune/competenta; sunt astfel, in functie de clasa in care se afla, intr-una din formele de risc: in risc de abandon scolar, in risc de nepromovare, in risc de a nu putea promova examenele (evaluare nationala sau bacalaureat, daca sunt in ani apropiati acestor examene) sau in risc de a nu putea intelege componente ale materiei (in respectiva clasa sau in clasele urmatoare) care se bazeaza pe componenta care are acest scor foarte mic.
• Scorurile plasate intre 30 si 50 descriu o zona de risc moderat pentru elevii respectivi; acestia stapanesc doar cele mai bazale notiuni care tin de acea materie sau dimensiune/competenta; sunt astfel, in functie de clasa in care se afla, la limita incadrarii intr-una din formele de risc: in risc de abandon scolar, in risc de nepromovare, in risc de a nu putea promova examenele (evaluare nationala sau bacalaureat, daca sunt in ani apropiati acestor examene) sau in risc de a nu putea intelege componente ale materiei (in respectiva clasa sau in clasele urmatoare) care se bazeaza pe componenta care are acest scor mic.
• Scorurile plasate aproximativ intre 50 si 70 descriu o zona de functionalitate moderata, in care elevii respectivi reusesc sa opereze cu notiunile cuprinse in materie si reusesc sa rezolve probleme fundamentale, fara insa a avea fluenta si familiaritatea necesare pentru a putea fi siguri ca performanta aceasta este constanta si prezice un parcurs viitor ascendent.
• Scorurile plasate aproximativ intre 70 si 90 descriu o zona de functionalitate ridicata, in care elevii sunt familiari si fluenti cu materia si rezolva cu relativa lejeritate probleme, chiar de complexitate mai ridicata, dar in special probleme cu care sunt familiarizati din clasa.
• Scorurile plasate peste 90 descriu o zona de excelenta, in care elevii sunt nu doar in elementul lor in respectiva materie, ci manifesta si elemente de creativitate individuala, abordand cu aplomb inclusiv probleme nefamiliare si complexe. Aceste scoruri descriu copii din zona de ”top 10%”, cu potential mare de performanta superioara, cu mare probabilitate ca o parte dintre ei sa fie plasati in zona de excelenta.
Analiza datelor si raportarea rezultatelor
Fiecare sesiune de testare Brio va genera un raport complet de evaluare, in urma caruia fiecare elev, parinte, profesor sau director va putea afla care este rezultatul testarii: ce competente are fiecare elev, care sunt punctele forte, dar si unde performanta elevului este scazuta. Dupa fiecare administrare a testelor elevul/eleva primeste un raport individual care prezinta nivelul lor de competenta generala si nivelul de competenta pe fiecare dimensiune evaluata.
Raportul individual contine, de asemenea, o descriere generala a rezultatelor si exemple de competente legate de nivelul de rezultat.
Cand se va desfasura programul de evaluare?
Testarea pentru fiecare materie se va derula pe parcursul a doua saptamani. In prima saptamana va avea loc testarea competentelor de clasa a VIII-a, iar in cea de-a doua saptamana testarea competentelor de clasa a VII-a si a VI-a, respectiv a celor de clasa a V-a. In zilele programate, directorii impreuna cu profesorii supraveghetori isi pot stabili propriul interval orar de testare. Elevii vor participa la testare in ziua si la ora anuntata in prealabil de profesorul de la clasa care va supraveghea testarea.
Calendar testare competente Matematica
Faza I (16-18 octombrie 2023)
- 16.10.2023: Alba, Arges, Arad, Bucuresti, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Braila, Botosani, Brasov - 16.10.2023
- 17.10.2023: Buzau, Cluj, Calarasi, Caras-Severin, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Gorj, Galati, Giurgiu, Hunedoara, Harghita, Ilfov, Ialomita, Iasi, Mehedinti
- 18.10.2023: Maramures, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Sibiu, Salaj, Satu Mare, Suceava, Tulcea, Timis, Teleorman, Valcea, Vrancea, Vaslui
Faza a II-a (19 octombrie 2023 - 27 octombrie 2023)
Elevii vor sustine, daca este cazul, unul sau doua teste suplimentare. Unul ce cuprinde materia studiata in clasele a VII-a si a VI-a, respectiv unul ce cuprinde materia studiata in clasa a V-a la disciplina Matematica. Elevii pot sustine testul/ testele din Faza a IIa oricand in perioada 19 octombrie - 27 octombrie, in zile diferite (acestia nu pot sustine ambele teste din aceeasi materie in aceeasi zi).
Calendar testare competente Limba romana
Faza I (23 - 25 octombrie 2023)
- 23.10.2023: Alba, Arges, Arad, Bucuresti, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Braila, Botosani, Brasov
- 24.10.2023: Buzau, Cluj, Calarasi, Caras-Severin, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Gorj, Galati, Giurgiu, Hunedoara, Harghita, Ilfov, Ialomita, Iasi, Mehedinti - 24.10.2023
- 25.10.2023: Maramures, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Sibiu, Salaj, Satu Mare, Suceava, Tulcea, Timis, Teleorman, Valcea, Vrancea, Vaslui
Faza a II-a (6 noiembrie 2023 - 10 noiembrie 2023)
Dupa vacanta inter-modulara, elevii vor sustine, acolo unde este cazul, unul sau doua teste suplimentare. Unul ce cuprinde materia studiata in clasele a VII-a si a VI-a, respectiv unul ce cuprinde materia studiata in clasa a V-a la disciplina Limba si literatura romana. Elevii pot sustine testul/ testele din Faza a II-a oricand in perioada 6-10 noiembrie, in zile diferite (acestia nu pot sustine ambele teste din aceeasi materie in aceeasi zi).
Nytzi 22 Oct. 2023 11:08:59
Asteptam sa înceapa si testarea riguroasa a cadrelor didactice care s-au ocupat de ei înca din clasa pregatitoare... Degeaba sunt testati si evaluati sarmanii copii daca profesorilor incompetenti li se umplu continuu buzunarele si conturile... Ei o tin din concediu in concediu, în vreme ce frustrarea elevilor si parintilor este pe zi ce trece tot mai mare...Stroescu Cornelia 21 Oct. 2023 18:20:23
La ce bun aceste testari? La ce folosesc in viata reala? Obligati elevii sa invete lucruri de care nu au placere si nu le sunt strict necesare in viata. Intrebati pe oricare profesor de alta specialitate decit cea pentru care se face testarea daca este capabil sa rezolve corect jumatate din problemele testelor de evaluare, Nu le vor rezolva sigur Atunci explicati cum au putut sa ajunga profesori ?!! Aveti pretentii la elevi sa rezolve nenumarate probleme de geometrie , algebra... Oare nu se vor descurca in viata fara sa stie aceste rezolvari?Cei ce au propus testarea, sa verifice daca prof.de limba romana stie sa rezolve testele de la matematica?! Prof. de matematica rezolva testele de la limba romana?
Eu nu cred ca vor rezolva corect testele si totusi au ajuns profesori!
Mai bine ati face ceva folositor cu programele scolare de invatamint! Cereti elevilor sa invete unele lucruri ,pe care nici voi ca educatori nu le ati folosit in viata sau le ati uitat de cum le ati invatat . fara a recunoaste ca multe nu va sunt de nici un folos!
Mai Multi Parinti... 67 Deocamdata 19 Oct. 2023 22:08:43
Nu va este rusine cu aceasta evaluare la clasa a IX-a??? Dupa ce elevii au pierdut 2 luni din vacanta de vara cu programul de examen si inscriere liceu, cu greva intelectualilor insinte de examen, dupa ce au facut pregatire din banii nostri 2,3 ani pentru ca profesorii nu au predat la ore sau au stat acasa in onlinecovid, voi veniti cu astfel de mizerii??? Evaluare la ce? Voi stiti macar 10% din cat stiu acesti elevi? Voi care veniti cu asemenea idei, sunteti normali, va plictisiti la servici sau vreti cumva sa justificati ca nu stati degeaba?! Mai bine ati evalua profesorii, sa vedeti daca si cum predau....