"Incepem cu o veste buna pentru sistemul de invatamant: majoram cu 7.800 numarul de posturi in invatamantul preuniversitar de stat. Cresterea este necesara pentru a asigura dreptul la educatie si integrarea unui numar tot mai mare de copii cu cerinte speciale in invatamantul de masa. Doamna ministru al Educatiei va iesi la briefing si va explica masurile luate, pentru ca noul an scolar sa inceapa luni in conditii cat mai bune", a declarat Marcel Ciolacu, la debutul sedintei de Guvern.
”Prin aceasta decizie, numarul de posturi in sistemul de educatie trece de 300.000 de posturi. Avem crese noi, care vor fi date in folosinta in acest an, vorbim si de 98 de servicii de educatie timpurie complementare prin PNRR. De asemenea, crestem numarul de ingrijitoare pentru crese si gradinite. In aceasta suplimentare de posturi intra si posturi de profesor de sprijin pentru copiii cu cerinte educationale speciale, logopezi, profesori pentru scoala din spital sau pentru scoala la domiciliu. In aceeasi masura avem nevoie sa asiguram si personal didactic auxiliar si personal administrativ, de exemplu avem nevoie sa asiguram informaticieni care sa sprijine activitatea celor 1.435 de laboratoare inteligente finantate prin intermediul PNRR. Scolile au inceput deja sa primeasca echipamentele pentru aceste laboratoare”, a anuntat ministrul Educatiei, Ligia Deca, la finalul sedintei de Guvern.
Proiect de Hotarare a fost initiat de Ministerul Educatiei pentru modificarea anexei nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei. Demersul vine la solicitarea inspectoratelor scolare care au cerut suplimentarea numarul de posturi didactice si didactice auxiliare din scoli.
In nota de fundamentare a
Proiectului de Hotarare, Ministerul Educatiei explica nevoia de a suplimenta numarul de posturi in invatamantul preuniversitar astfel:
- Incepand cu anul scolar 2024-2025, vor fi date in folosinta noi spatii destinate desfasurarii activitatilor pentru invatamantul anteprescolar si prescolar si ca urmare o serie de unitati de invatamant au solicitat autorizarea de functionare provizorie pentru nivelul de invatamant anteprescolar si prescolar, forma de invatamant cu program prelungit, ceea ce conduce la cresterea cererilor de inscriere in invatamantul anteprescolar si prescolar cu program prelungit.
- De asemenea, incepand cu anul scolar 2024-2025, vor functiona noile servicii de educatie timpurie complementara, care fac parte din sistemul national de educatie si sunt destinate anteprescolarilor si prescolarilor (servicii de tip gradinita comunitara, servicii de tip ludoteca si/sau grup de joaca).
- Totodata se impune si continuarea procesului de integrare a copiilor/elevilor cu cerinte educationale speciale in invatamantul de masa, ceea ce conduce la cresterea numarului de cadre didactice de sprijin.
- Pentru prevenirea si reducerea abandonului scolar, cu precadere in localitatile situate in zone dezavantajate, se impune angajarea de mediatori scolari.
- Pentru digitalizarea educatiei si dezvoltarea competentelor digitale in randul comunitatii educationale, in PNRR este prevazuta asigurarea echipamentelor si a resurselor tehnologice digitale pentru unitatile de invatamant in vederea digitalizarii educatiei prin dotarea unitatilor de invatamant cu laboratoare de informatica, laboratoare inteligente („SMART LAB”), dotarea salilor de clasa cu echipamente IT necesare pentru digitalizarea resurselor de invatare, precum si dotarea unor sali de curs cu echipamente digitale de tip STIAM (Stiinta, Tehnologie, Inginerie, Arte si Matematica). Si serviciile complementare vor fi dotate inclusiv cu echipamente digitale (laptop, tabla smart, aparate de fotografiat si video digitale, covoare digitale pentru activitati educative, tablite digitale pentru scris si desenat etc.). In acest context pentru asigurarea mentenantei echipamentelor digitale din unitatile de invatamant se impune suplimentarea numarului de informaticieni angajati in unitatile de invatamant preuniversitar.
In consecinta, conform planurilor de scolarizare aprobate, inspectoratele scolare solicita, la nivel national, pentru anul scolar 2024-2025, suplimentarea numarului de posturi din unitatile de invatamant preuniversitar astfel:
- 5.614 posturi didactice de predare
- 2.186 posturi didactice auxiliare si administrative.
Prin urmare, noteaza Ministerul Educatiei, avand in vedere situatia actuala, prin Proiectul de act normativ se propune suplimentarea cu 7.800 a numarului total de posturi din invatamantul preuniversitar de stat, inclusiv invatamantul special si din centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, astfel incat, la nivelul unitatilor de invatamant sa se asigure dreptul la educatie al copiilor, dar si integrarea unui numar tot mai mare de copii/elevi cu cerinte educationale speciale in invatamantul de masa, dezvoltarea serviciilor de asistenta psihopedagogica, de orientare scolara, consiliere educationala si de sprijin, precum si organizarea si functionarea serviciilor de educatie timpurie complementare, contribuind astfel la reducerea abandonului scolar.
De asemenea, se propune suplimentarea cu 84 de posturi a numarului de posturi pentru inspectoratele scolare, in vederea incadrarii responsabililor cu verificarea, gestionarea, administrarea si prelucrarea datelor raportate de catre unitatile de invatamant, precum si cu utilizarea si administrarea aplicatiilor si platformelor informatice, respectiv cu monitorizarea si implementarea proiectelor de investitii/componentelor care fac obiectul finantarii din fonduri alocate din cadrul PNRR, precum si a procedurilor necesare pentru asigurarea principiului bunei gestiuni financiare la nivelul unitatilor de invatamant.