Proiectul de Metodologie, pus in consultare publica de Ministerul Educatiei, prevede ca elaborarea proiectului planului de scolarizare pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat se realizeaza pe baza urmatoarelor criterii specifice obligatorii:
1. constituirea formatiunilor de studiu la educatie timpurie, invatamant primar - clasa pregatitoare, clasa I, invatamant gimnazial - clasa a V-a, a VI-a in cadrul limitelor prevazute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. constituirea formatiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI a/anul I in invatamantul de masa se realizeaza astfel:
a) invatamant liceal cu frecventa (zi), filiera tehnologica si invatamant profesional, din 24 de elevi;
b) invatamant liceal cu frecventa (zi), filiera teoretica, din 24 de elevi;
c) invatamant liceal cu frecventa (zi), filiera vocationala, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum si invatamant liceal de arta, din 24 de elevi;
d) invatamant liceal cu frecventa seral si frecventa redusa, clasa a IX-a, din 26 de elevi;
e) invatamant liceal cu frecventa seral, filiera tehnologica, clasa a XI-a, din 26 de elevi;
f) invatamant tertiar nonuniversitar (postliceal si de maistri), din 28 de elevi;
3. constituirea formatiunilor de studiu in sistem dual, conform solicitarilor operatorilor economici si cu respectarea limitelor prevazute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
4. stabilirea de catre inspectoratele scolare a numarului de locuri, repartizat pe unitati de invatamant, pentru:
a) candidatii de etnie roma;
b) candidatii cu cerinte educationale speciale;
c) tinerii de origine romana din Republica Moldova, tari invecinate si diaspora;
5. asigurarea cuprinderii intregii generatii a copiilor in varsta de 4 ani in grupa mijlocie;
6. asigurarea cuprinderii intregii generatii a copiilor in varsta de 5 ani in grupa mare;
7. asigurarea cuprinderii intregii generatii a copiilor in varsta de 6 ani in clasa pregatitoare;
8. asigurarea cuprinderii intregii generatii de absolventi ai clasei a VIII-a in invatamantul liceal, inclusiv in sistem dual, in vederea finalizarii invatamantului obligatoriu;
9. organizarea programului educational "A doua sansa", pentru persoanele care au depasit varsta corespunzatoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca persoana respectiva a mai fost sau nu inscrisa in sistemul de invatamant preuniversitar sau de momentul si motivele abandonului scolar;
10. formatiunile de studiu care intra sub incidenta prevederilor art. 23 alin. (8) si (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se constituie de regula cu maximum 3 elevi cu cerinte educationale speciale/clasa.
Noul criteriu obligatoriu de 24 de elevi la constituirea unei clase in invatamantul liceal nu apare in Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, care prevede, la Art. 23, alin (1), lit. f, ca "in invatamantul liceal, inclusiv dual, clasa cuprinde, in medie, 22 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 26".
Extras din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023:
"Art. 23. — (1) In invatamantul preuniversitar, formatiunile de studiu cuprind grupe sau clase, dupa cum urmeaza:
a) educatia timpurie, nivel anteprescolar:
(i) grupa mica cuprinde, in medie, 7 copii, dar nu mai putin de 5 si nu mai mult de 9;
(ii) grupa mijlocie cuprinde, in medie, 12 copii, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 15;
(iii) grupa mare cuprinde, in medie, 14 copii, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 20;
b) educatia timpurie, nivel prescolar: grupa cuprinde, in medie, 15 prescolari, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 20;
c) invatamantul primar: clasa cuprinde, in medie, 16 elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 22;
d) invatamantul gimnazial: clasa cuprinde, in medie, 18 elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 26;
e) invatamantul sportiv si de arta: clasa cuprinde, in medie, 16 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 24, si poate fi constituita din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, in medie, 7 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 10;
f) invatamantul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, in medie, 22 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 26;
g) instruirea practica si pregatirea de specialitate se desfasoara pe grupe de minimum 8 elevi si maximum 15 elevi;
h) clasele din invatamantul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificari diferite;
i) invatamantul postliceal: clasa cuprinde, in medie, 22 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 28;
j) invatamantul special:
(i) pentru anteprescolari cu sprijin de nivel I—II: grupa de sprijin special cuprinde, in medie, 6 copii, dar nu mai putin de 5 si nu mai mult de 7;
(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I—II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde in medie 7 elevi, dar nu mai putin de 6 si nu mai mult de 8;
(iii) pentru anteprescolari cu deficiente grave de dezvoltare si prescolari cu sprijin special de nivel III—IV: grupa/clasa cuprinde, in medie, 4 copii, dar nu mai putin de 3 si nu mai mult de 5;
(iv) invatamantul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III—IV: grupa/clasa cuprinde, in medie, 5 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 6;
k) prin exceptie de la lit. j), in invatamantul tehnologic special pentru elevi cu deficiente usoare si/sau moderate: clasa cuprinde in medie 10 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 12".
Proiectul pus in consultare publica de Ministerul Educatiei mai prevede ca inspectoratele scolare transmit la Ministerul Educatiei proiectul planului de scolarizare pentru anul scolar 2025-2026 separat, atat pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat, cat si pentru unitatile de invatamant particular, in format electronic scanat, pana la data de 7 februarie 2025.