Ca acest lucru sa fie posibil, doi dascali dedicati profesiei lor, prof.
Irina-Maria Draganescu si prof.
Florina-Loredana Streinu, au luat initiativa realizarii unei
culegeri de teste rezolvate de Limba si literatura romana pentru clasa a V-a. Scopul acestei culegeri este acela de a-i introduce pe elevi, inca de la o varsta frageda, in tipologia si structura subiectelor cu care se vor intalni la Evaluarea Nationala din clasa a VIII-a.
Teste Romana clasa 5
Lucrarea este structurata in 6 unitati de invatare pentru fixarea si recapitularea materiei studiate la clasa, iar fiecare unitate contine 4 teste rezolvate denumite "teste formative" si cate 1 test sumativ (cu rol de cuantificare a masurii cunostintelor si competentelor dobandite de elev dupa finalizarea unitatii respective de invatare).
Fiecare unitate de invatare trateaza atat notiuni de literatura/lectura (redactarea textului scris de diverse tipuri), dar si de limba romana (vocabular, fonetica, gramatica).
=> Testele formative il ajuta pe copil sa repete anumite tipuri de exercitii, procedeu care asigura familiarizarea copilului cu cerintele si asteptarile examenului, reducand astfel stresul si anxietatea asociate cu tipologia exercitiilor.
=> Testele sumative au scopul de a evalua in ce masura copilul a inteles si a asimilat notiunile din acea unitate de Limba si literatura romana.
Exercitii Limba romana clasa 5 REZOLVATE
Testul nr. 2 – Propozitia. Partile de propozitie.
Se da textul:
,,Cand intrara, clopotelul de deasupra usii suna. Jenny fu imediat incantata de interior. La masute erau scaune tip bistrou, deasupra atarnau lampi dragute, aratand cumva ca o casuta de papusi, foarte primitoare si comoda.[…]
Jenny si Percy isi ridicara privirea. O scara de lemn, vopsita in alb, ducea la etaj si pe ultima treapta statea cea mai neobisnuita fetita pe care o vazusera in viata lor.”
(,,Holly Holmes si biroul magic de detectivi” – Michael Peinkofer)
1. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 10 puncte
Felul propozitiei ,,Jenny fu imediat incantata de interior.” este corect indicat in varianta:
a) simpla, afirmativa
b) dezvoltata, afirmativa
c) simpla, negativa
d) dezvoltata, negativa
Raspunsul corect:
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 10 puncte
In propozitia „O scara de lemn, vopsita in alb, ducea la etaj” exista:
a) predicat si cinci parti de propozitie secundare
b) subiect, doua predicate si cinci parti de propozitie secundare
c) subiect, predicat si opt parti de propozitie secundare
d) subiect, predicat si patru parti de propozitie secundare
Raspunsul corect:
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 10 puncte
Seria in care cuvintele subliniate reprezinta o parte principala si o parte secundara de propozitie este:
a) ,,La masute erau scaune.”/Pe masute erau creioane colorate.
b) ,,Jenny fu imediat incantata de interior”./Rochita lui Jenny este rosie.
c) ,,atarnau lampi dragute”./Lampile lumineaza camera.
d) ,,erau scaune tip bistrou”./ Scaunele colorate inveseleau atmosfera.
Raspunsul corect:
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 10 puncte
Exista o propozitie simpla in varianta:
a) Vantul, frigul si ploaia nu incetau.
b) Ajut-o pe Jenny!
c) Copiii descopera o camera misterioasa.
d) Obiectele din incapere ii surprind.
Raspunsul corect:
5. Transcrie din textul dat trei subiecte si trei predicate. 10 puncte
Subiectul selectat Predicatul selectat
6. Transforma secventa ,,clopotelul de deasupra usii suna” intr-o propozitie simpla negativa. 10 puncte
7. Alcatuieste un enunt in care subiectul din secventa ,,statea cea mai neobisnuita fetita” sa fie o parte secundara de propozitie. 10 puncte
Subiectul:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Enuntul:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
8. Completeaza enuntul urmator cu subiectele indicate intre paranteze: 10 puncte
Au venit toti ...................................... (substantiv comun, masculin, plural), dar ......................................... (substantiv propriu) a hotarat sa mai asteptam.
............................... (pronume personal, persoana a III-a, feminin) va citi compunerea si ......................... (pronume personal, persoana a II-a) o vei corecta.
9. Rescrie enuntul urmator, trecand verbele cu rol de predicat la numarul singular, fara a le modifica persoana sau timpul. 10 puncte
Am intarziat, iar voi nu ne-ati asteptat. Ei sperau ca vor primi ajutor din partea tuturor prietenilor
Sugestie de rezolvare
Testul nr. 2 – Propozitia. Partile de propozitie.
1. b)
2. d)
3. b)
4. a)
5.
Subiectul selectat Predicatul selectat
clopotelul intrara
Jenny statea
scaune vazusera
6. Clopotelul nu suna.
7.
Subiectul: fetita
Enuntul: Maria vorbea cu o fetita necunoscuta.
8. Au venit toti colegii, dar Ana a hotarat sa mai asteptam. Ea va citi compunerea si tu o vei corecta.
9. Am intarziat, iar tu nu m-ai asteptat. El spera ca va primi ajutor din partea tuturor prietenilor.