Optionalul Armonie corporala si sociala va avea o ora pe saptamana, si vizeaza in mod direct ariile curriculare Educatie fizica si sport si Consiliere si orientare.
In contextul formarii viitorului absolvent de gimnaziu, optionalul integrat Armonie corporala si sociala are in vedere:
* exprimarea, exersarea, constientizarea, intelegerea relatiei corp – miscare – exprimare – comunicare – conectare – stare de bine;
* dezvoltarea expresivitatii corporale, a capacitatii de analiza prin miscare a dimensiunilor spatio-temporale (externe) sau a resorturilor psihologice (interne), a raporturilor armonizate dintre miscare, ritm, sunet, culoare, emotie, cunoastere.
Extras din Programa scolara pentru disciplina Armonie corporala si sociala
Elevii isi vor dezvolta abilitatile fizice esentiale, necesare vietii de zi cu zi, pe care vor invata sa le foloseasca pentru a-si exersa si extinde capacitatile personale, pentru exprimarea personala in diferite contexte (jocuri, exercitii formale, dans, relaxare, situatii critice, situatii de cooperare sau competitive). Modul in care elevii se raporteaza la miscare sau la abilitati fizice – ca instrumente de relationare optima si armonioasa cu sine, cu ceilalti si cu comunitatea – deschide si accentueaza repertoriul competentelor transversale, atat de utile in viata de zi cu zi.
Elevii care constientizeaza importanta miscarii si practica miscarea au acces mai rapid si mai profund la cunoasterea de sine si a lumii, se conecteaza intr-un mod complet si complex cu starea de bine personala.
In cadrul activitatilor propuse de acest optional, elevii aplica abilitati personale si sociale atat pentru a stabili si mentine relatii respectuoase, cat si pentru a promova siguranta, fairplay-ul si incluziunea. De asemenea, elevii sunt solicitati sa exerseze abilitatea de a lua decizii, in cunostinta de cauza, sa implementeze actiuni care sa promoveze sanatatea si siguranta proprie si a celorlalti. Totodata, elevii demonstreaza controlul si acuratetea atunci cand exerseaza diferite tipuri de miscare, elaboreaza strategii pentru a se potrivi diferitelor situatii de miscare, analizeaza elementele miscarii pentru a compune si a efectua diverse secvente de miscare, in armonie cu sine, cu ceilalti si cu contextul in care se manifesta si traiesc.
Sanatatea si starea de bine au rol important in obtinerea performantelor scolare ale elevilor. Prin acest optional integrat, elevii vor dobandi cunostinte, atitudini si abilitati necesare pentru un stil de viata sanatos bazat pe miscare, dar si pentru a contribui activ la starea de bine personala, a celorlalti si a comunitatilor din care fac parte. Elevii vor deveni mai responsabili in ceea ce priveste propriul corp si propria sanatate si vor exersa miscari specifice unei varietati de contexte, isi vor dezvolta abilitati care le vor permite sa isi imbunatateasca relatiile cu sine si cu ceilalti si sa participe la crearea unor comunitati sanatoase, prin asumarea si implementarea unor actiuni responsabile.
Continuturi - disciplina Armonie corporala si sociala
Miscarea pentru autocunoastere si conectarea cu sinele personal
- Eul corporal si imaginea de sine. Miscarea ca forma de exprimare personala
- Exprimarea prin miscare si limbaj nonverbal a trairilor personale
- Emotii functionale/disfunctionale si manifestarea lor corporala
- Tic, stres, durere. Recuperare/igiena zilnica pentru ameliorarea tonusului fizic
- Conectare cu sine, eliberare de stres si echilibrare prin meditatie, constientizare (mindfulness) si relaxare
Miscarea pentru intercunoastere si conectare cu lumea
- Miscarea in grup ca forma de exprimare: de la miscarea libera la miscarea coordonata
- Comunicarea in grup prin miscare: dansuri tematice, flashmob-uri
- Elemente de miscare corporala ca forme de manifestare a identitatii de grup: salutul-miscare, dansul scolii/clasei
- Miscarea in natura, ca forma de cunoastere (transmiterea undelor si a vibratiilor, flux si reflux, miscarea moleculelor si a atomilor, miscarea planetelor)
Miscarea pentru cunoasterea si intelegerea vietii
- Semnificatii istorice si culturale ale miscarii
- Corpul si miscarea la diferite varste
- Invatare prin miscare
- Miscarea in diverse meserii/ocupatii
- Cunoasterea prin kinestezie
Miscarea pentru asigurarea starii de bine si a unui stil de viata sanatos
- Tipuri de activitati care presupun miscare: activitati libere, activitati artistice, activitati sportive
- Miscarea si starea de bine
- Autocontrol si relaxare corporala
- Adaptarea miscarii corporale in diferite contexte de viata si la diferite varste pentru asigurarea starii de bine
- Noile tehnologii si monitorizarea miscarii in managementul starii de bine
Exemple de metode si tehnici de invatare
- exercitii:
▪ de autoprezentare in fata colegilor/colegelor prin miscari si gesturi (ex. saritura, alergare, pozitie statica, zbor);
▪ de imitare a unor miscari din natura (ex. dansul fulgilor de zapada, miscarea valurilor);
▪ de exersare a diferitelor forme de miscare (ex. miscari organizate, miscari spontane/improvizatii, miscari in oglinda, dansuri tematice, flashmob-uri, statui vivante);
- jocuri de rol pentru analizarea miscarilor corpului in situatii stresante (ex. inaintea unui test);
- dezbateri si discutii de grup cu privire la metode de relaxare si diminuare a stresului;
- expunerea si explicatia cu privire la importanta miscarii pentru sanatate;
- studiul de caz pentru a analiza tipuri de miscari in diferite contexte si modul de exprimare personala sau de grup prin intermediul acestora;
- interviuri:
▪ cu sportivi de performanta despre miscare-emotie-efort-perseverenta-succes/esec;
▪ cu parintii sau cu specialisti despre deformari ale coloanei vertebrale (ex. scolioza,
lordoza, cifoza) si tipurile de miscari simple pentru ameliorarea acestora (ex. gimnastica de recuperare/igiena zilnica);
- harti mentale despre diferite forme de miscare sau miscarea preferata;
- diagrame si grafice pentru vizualizarea relatiei dintre miscare si diferite elemente din mediul natural sau socio-cultural;
- metode de creatie artistica care vizeaza realizarea unor postere, colaje picturi, desene, modelarea in lut/plastilina, crearea de eseuri, compuneri, povesti, poezii, catrene cu privire la miscare (ex. colaje despre corpul si miscarea la diferite varste);
- utilizarea metaforei (ex. metafora calatoriei) pentru explorarea traseului de dezvoltare personala prin miscare;
- crearea unor videoclipuri care ilustreaza propriul corp in miscare;
Programa completa pentru disciplina Armonie corporala si sociala