Conform documentului publicat de ISMB, materialele compensatorii solicitate pentru candidatii cu TSI (dislexie, disgrafie/disortografie, discalculie) sunt:
1. Materialele compensatorii: tabele cu formule matematice (discalculie), harti mentale si scheme conceptuale (dislexie, disgrafie /disortografie, discalculie).
2. Instrumentele compensatorii: calculatorul de buzunar/birou (discalculie), alte tehnologii asistive, la recomandarea medicului specialist (dislexie, disgrafie/disortografie, discalculie).
Dosarele cuprinzand materialele compensatorii (cate un dosar pentru fiecare disciplina de examen/material transmis) se depun impreuna cu cererea parintelui/tutorelui/reprezentantului legal al copilului/candidatilui si vor avea cate o pagina de garda cu urmatoarele mentiuni:
- Unitatea de Invatamant:
- Numele si prenumele elevului/candidatului:
- Material compensatoriu pentru disciplina:
- Numar total de pagini (este obligatoriu ca materialul sa fie numerotat pe fiecare pagina):
Pentru respectarea principiului egalitatii de sanse si asigurarea utilizarii autonome, in conditii de examen, a materialelor compensatorii, la nivelul unitatii de invatamant vor fi elaborate si apoi propuse spre avizare harti mentale/scheme conceptuale, tabele cu formule matematice adaptate/particularizate nevoilor fiecarui elev/candidat la Evaluarea Nationala 2024, fara ca aceste materiale sa faciliteze rezolvarea sarcinilor de lucru din punct de vedere cognitiv/ fara sa contina exemple concrete si detaliate de rezolvare a itemilor, si cu respectarea programelor scolare in vigoare pentru Evaluarea Nationala 2024, la disciplinele Limba si literatura romana, Matematica, Limba si literatura materna.
In cazul in care parintele/tutorele/reprezentantul legal solicita insotirea elevului de catre un psiholog/specialist-terapeut personal, dosarul care se depune la unitatea de invatamant si care se inainteaza la inspectoratul scolar, trebuie sa contina si urmatoarele documente:
- Declaratie pe propria raspundere a parintelui/tutorelui/reprezentantului legal al copilului/candidatului de asumare a psihologului /specialistului ca terapeut personal al copilului/candidatului
- Copie a documentelor de studii ale psihologului/specialistului - terapeut personal sau..
- Copie a certificatului de libera practica a terapeutului sau...
- Copie a contractului de prestari servicii de specialitate.
- Copie a cartii de identitate a psihologului/specialistului -terapeut personal
- Copie a certificatului de casatorie/schimbarea numelui, daca este cazul.
- Declaratia pe propria raspundere a terapeutului cu privire la faptul ca: nu are in examen, printre candidatii la Evaluarea Nationala rude sau afini pana la gradul IV, nu preda disciplina de examen pentru care asigura insotirea candidatului in sala si nici la clasa din care provine acesta, respecta prevederile Procedurii ME cu privire la egalizarea sanselor.
Egalizarea sanselor Evaluare Nationala 2024: DOCUMENTE justificative
Recent, Ministerul Educatiei a publicat noua
Procedura in vederea egalizarii sanselor pentru elevii cu deficiente de vedere, deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare care sustin Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a, respectiv examenul de Bacalaureat, sesiunea 2024.
Conform documentului, elevii cu deficiente de auz pot beneficia in ziua examenului de un interpret al limbajului mimico-gestual. In cazul in care interpretul este asigurat de inspectoratele scolare, elevul si interpretul trebuie sa se familiarizeze cu cel mult 10 zile inaintea examenului, pentru a elimina orice bariere de comunicare.
Totodata, in cazul elevilor cu autism, in vederea identificarii solutiilor optime de adaptare a modalitatii de sustinere a probelor si pentru evitarea/eliminarea blocajelor sau starilor de anxietate/disconfort psihic, cauzate de introducerea elevului cu tulburare de spectru autist intr-un mediu nefamiliar, se asigura cunoasterea prealabila dintre candidat si insotitor. Totodata, insotitorul i se poate adresa elevului pentru a-i oferi sprijin in concentrarea asupra rezolvarii subiectului, fara a interfera cu continutul probei de examen. De altfel, pe timpul realizarii probelor scrise este permisa, la decizia insotitorului, folosirea unui sistem de recompensa tangibil/netangibil, precum si prezentarea vizuala a timpului.
O alta modificare importanta este ca in procesul de avizare si aprobare a instrumentelor si a materialelor compensatorii poate fi implicat, la nivelul comisiei judetene, si un cadru didactic cu specializarea Psihopedagogie speciala/Psihologie/Pedagogie, familiarizat cu problematica TSI, desemnat de catre ISJ/ISMB, cu informarea Comisiei Nationale.