Conform documentului publicat de ISMB, materialele compensatorii solicitate pentru candidatii cu TSI (dislexie, disgrafie/disortografie, discalculie) sunt:
1. Materialele compensatorii: tabele cu formule matematice (discalculie), harti mentale si scheme conceptuale (dislexie, disgrafie /disortografie, discalculie).
2. Instrumentele compensatorii: calculatorul de buzunar/birou (discalculie), alte tehnologii asistive, la recomandarea medicului specialist care elibereaza Certificatul medical tip A5 (dislexie, disgrafie/disortografie, discalculie).
Dosarele cuprinzand materialele compensatorii (cate un dosar pentru fiecare disciplina de examen/material transmis) se depun impreuna cu cererea parintelui/tutorelui/reprezentantului legal al copilului/ candidatului, ca anexe la aceasta, si vor avea cate o pagina de garda cu urmatoarele mentiuni:
- Unitatea de Invatamant:
- Numele si prenumele elevului/candidatului:
- Material compensatoriu pentru disciplina:
- Numar total de pagini (este obligatoriu ca materialul sa fie numerotat pe fiecare pagina):
Pentru respectarea principiului egalitatii de sanse si asigurarea utilizarii autonome, in conditii de examen a materialelor compensatorii, la nivelul unitatii de invatamant vor fi elaborate si apoi propuse spre avizare harti mentale/scheme conceptuale, tabele cu formule matematice, adaptate/particularizate nevoilor fiecarui elev/candidat la Evaluarea Nationala, fara ca aceste materiale sa faciliteze rezolvarea sarcinilor de lucru din punct de vedere cognitiv/ fara sa contina exemplele concrete si detaliate de rezolvare a itemilor, si cu respectarea programelor scolare in vigoare pentru Evaluarea Nationala 2025, la disciplinele Limba si literatura romana, Matematica, respectiv Limba si literatura materna.
In cazul in care parintele/tutorele/reprezentantul legal solicita insotirea elevului/candidatului de catre un psiholog/specialist-terapeut personal, dosarul care se depune la unitatea de invatamant si care se inainteaza la inspectoratul scolar, trebuie sa contina si urmatoarele documente:
✓ Declaratie pe proprie raspundere a parintelui /tutorelui/reprezentantului legal al copilului/candidatului de asumare a psihologului /specialistului ca terapeut personal al copilului /candidatului;
✓ Copie simpla a documentelor de studii ale psihologului/specialistului - terapeut personal sau;
✓ Copie simpla a Certificatului de libera practica a terapeutului sau;
✓ Copie simpla a Contractului de prestari servicii de specialitate;
✓ Copie simpla a Cartii de identitate a psihologului/specialistului – terapeut personal
✓ Copie simpla a Certificatului e casatorie/schimbarea numelui, daca este cazul;
✓ Declaratia pe proprie raspundere a terapeutului cu privire la faptul ca: nu are in examen, printre candidati la Evaluarea Nationala 2025, rude sau afini pana la gradul IV, nu preda disciplina de examen pentru care asigura insotirea candidatului in sala si nici la clasa din care provine acesta, respecta prevederile Procedurii M.E. cu privire la egalizarea sanselor si pe cele ale Ordinului ME nr. 32418/22.10.2024.
Egalizarea sanselor Evaluare Nationala 2025: DOCUMENTE justificative
Recent, Ministerul Educatiei a publicat noua
Procedura in vederea egalizarii sanselor pentru elevii cu deficiente de vedere, deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare care sustin Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a, respectiv examenul de Bacalaureat, sesiunea 2025.
Conform documentului, elevii cu deficiente de auz pot beneficia in ziua examenului de un interpret al limbajului mimico-gestual. In cazul in care interpretul este asigurat de inspectoratele scolare, elevul si interpretul trebuie sa se familiarizeze cu cel mult 10 zile inaintea examenului, pentru a elimina orice bariere de comunicare.
Totodata, in cazul elevilor cu autism, in vederea identificarii solutiilor optime de adaptare a modalitatii de sustinere a probelor si pentru evitarea/eliminarea blocajelor sau starilor de anxietate/disconfort psihic, cauzate de introducerea elevului cu tulburare de spectru autist intr-un mediu nefamiliar, se asigura cunoasterea prealabila dintre candidat si insotitor. Totodata, insotitorul i se poate adresa elevului pentru a-i oferi sprijin in concentrarea asupra rezolvarii subiectului, fara a interfera cu continutul probei de examen. Subiectele pentru probele scrise se transmit candidatilor cu tulburare de spectru autist sau cu alte tulburari de neurodezvoltare, cu posibilitatea promptarii si administrarii secventiale de catre un profesor asistent, dupa caz. Subiectele se citesc, pe rand, in ordinea in care se elaboreaza lucrarea si se pot repeta, la cererea candidatului.
Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale poate aproba si alte masuri pentru adaptarea conditiilor de sustinere a probelor evaluarii nationale pentru candidatii cu TSI, precum folosirea instrumentelor si materialelor compensatorii, la propunerea comisiilor din unitatile de invatamant, avizate de catre inspectorul de specialitate care coordoneaza disciplina respectiva/cadrul didactic desemnat de catre ISJ/ISMB si al inspectorului care coordoneaza invatamantul special/cadrul didactic cu specializarea Psihopedagogie speciala/Psihologie/Pedagogie, familiarizat cu problematica TSI, desemnat de catre ISJ/ISMB, cu informarea Comisiei Nationale.
Neavizarea instrumentelor si materialelor compensatorii, astfel cum au fost propuse de catre comisiile din unitatile de invatamant, va fi motivata, in scris, de catre Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale, odata cu transmiterea refuzului de avizare.