Programa BAC Limba romana 2025 pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara

De Portal Invatamant
la 30 Aug. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Programa BAC Limba romana 2025 pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara30Aug.2024

Noile programe pentru sustinerea examenului de Bacalaureat la disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara au fost publicate in Monitorul Oficial.

Programele pentru filiera tehnologica, filiera teoretica - profilul real, filiera vocationala - toate profilurile, cu exceptia profilului pedagogic, filiera teoretica - profilul umanist si filiera vocationala - profilul pedagogic vor fi valabile incepand cu sesiunea 2025, pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara.

 

Programa Bac Romana 2025 pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara


Filiera tehnologica

 
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Prezenta programa este realizata in conformitate cu prevederile programelor scolare pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara dupa cum urmeaza: pentru clasa a IX-a, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul liceal, pentru clasa a X-a, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul liceal, si pentru clasele XI—XII, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul gimnazial si liceal.
 
In evaluarea competentelor se vor urmari permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice si de punctuatie, utilizandu-se constant Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane (Editura Univers Enciclopedic Gold, editia a III-a revazuta si adaugita, 2021 — DOOM3), Dictionarul explicativ al limbii romane etc.
 
Proba scrisa vizeaza competentele de receptare si de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun in scris strategii si reguli de exprimare orala) si continuturi asociate acestora, in conformitate cu programele scolare pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara: filiera tehnologica.
 
Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana se aplica in receptarea mesajelor orale si scrise si in producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ etc.) exersate in cadrul invatamantului liceal. Subiectele cuprind texte literare si nonliterare, la prima vedere, precum si itemii corespunzatori evaluarii competentelor din prezenta programa. Subiectele vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea integrala a acestora in maximum 10—15 minute.
 
II. COMPETENTE DE EVALUAT
1. Receptarea mesajului oral si scris, in diferite situatii de comunicare
1.1. Intelegerea globala a mesajului oral sau scris, formulat intr-un limbaj standard sau colocvial, pe subiecte de diferite grade de complexitate, in texte literare si nonliterare
1.2. Identificarea unor informatii esentiale si de detaliu dintr-un discurs oral sau scris pe teme din diverse sfere de interes
1.3. Sesizarea atitudinii si a opiniei vorbitorului fata de mesajul oral sau scris
1.4. Analiza trasaturilor specifice diferitelor tipare textuale/tipuri de discurs
1.5. Recunoasterea diferitelor structuri discursive dintr-un mesaj oral sau scris si/sau a registrului in care este formulat mesajul
1.6. Realizarea lecturii unor texte literare/nonliterare pe teme abstracte si complexe, ca activitate independenta
 
2. Producerea mesajului oral si scris, in diferite situatii de comunicare
2.1. Sustinerea unui monolog/a unui discurs public: descrierea experientelor, oferirea de informatii, argumentarea unui punct de vedere pe subiecte de diferite grade de complexitate, pornind de la texte nonliterare si literare
2.2. Producerea unui text scris: scrierea creativa (relatarea unor experiente) si redactarea de eseuri sau rapoarte din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
2.3. Utilizarea strategiilor de producere orala si scrisa
2.4. Prezentarea orala sau scrisa a semnificatiilor explicite si implicite ale textului nonliterar/literar
 
3. Interactiunea orala si scrisa
3.1. Participare la interactiuni orale, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
3.2. Participarea la interactiuni scrise, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
3.3. Utilizarea eficienta a strategiilor de interactiune orala si scrisa
 
4. Medierea culturala in context plurilingv si pluricultural
4.1. Facilitarea intelegerii raportului dintre mesajul global si informatiile cu caracter general si de detaliu, legate de situatii concrete de viata sau desprinse din texte literare/nonliterare, prin realizarea unor prezentari orale/scrise
4.2. Facilitarea adecvarii strategiilor de lectura la specificul textelor literare studiate, in vederea intelegerii si a interpretarii personalizate a discursului narativ, dramatic si liric
4.3. Facilitarea lecturii critice in vederea evaluarii modului in care sunt valorificate intr-o opera literara structura, limbajul si diversele procedee retorice
4.4. Prezentarea orala sau scrisa a raportului dintre informatiile explicite si implicite identificate intr-un text literar/nonliterar, transpunand informatiile dintr-un tip de comunicare in altul
4.5. Facilitarea lecturii critice in vederea evaluarii modului in care sunt valorificate intr-o opera literara structura, limbajul si diversele procedee retorice, formularea argumentata a asemanarilor si a deosebirilor dintre mesajele unor texte literare/nonliterare
4.6. Facilitarea comunicarii in compararea unor puncte divergente de interpretare a textelor literare
4.7. Stabilirea unor legaturi intre experienta de lectura si experienta de viata, pentru compararea propriilor principii si valori cu principiile si valorile celuilalt
4.8. Stimularea dialogului intercultural, prin exprimareaintelegerii si a aprecierii fata de sentimentele si opiniile celuilalt
4.9. Facilitarea comunicarii in contexte care actualizeaza puncte de vedere divergente, urmarindu-se asigurarea consensului
4.10. Manifestarea sensibilitatii si a respectului fata de alteritate, in scopul promovarii diversitatii culturale prin valorificarea textelor literare si nonliterare din spatii culturale diferite
 
III. CONTINUTURI
1. Teme
— Stil de viata sanatos
— Tehnologiile in viata noastra
— Adolescenti printre carti
— Imaginea de sine in adolescenta (natura umana, lumea sentimentelor, personalitatea)
— Orientarea in cariera
— Mediul inconjurator (surse de energie, dezastre naturale)
— Experientele fundamentale ale existentei
— Subiect si alteritate
— Traditie si modernitate
 
2. Concepte
Continuturile prevazute in programele scolare pentru clasele a IX-a si a X-a vor fi selectate din perspectiva evaluarii competentelor specifice. Continuturile din programele scolare pentru clasele a XI-a si a XII-a prin care se vor evalua competentele specifice sunt:
• discurs narativ:
— fir narativ; plan narativ; personaj; particularitati de constructie a personajului; conflict; indici spatio-temporali; perspectiva narativa; narator;
— semnificatiile discursului narativ;
• discurs dramatic:
— didascalii; limbajul dramatic; act, scena, replica, autorul/personajul ca enuntiator real/fictiv, particularitati de constructie a personajului; conflict;
— semnificatiile discursului dramatic;
• discurs liric:
— tipul de lirism; autor/eu liric/ipostaze lirice; elemente de versificatie; limbaj artistic (imagini artistice; procedee artistice);
— semnificatiile discursului liric;
• titlu, incipit, simbol central, tema si motiv literar, viziune despre lume;
• specii literare;
• curente culturale/literare si orientari tematice;
• contexte istorice si socioculturale.
 
3. Patrimoniu cultural scolar (autori canonici)
— Mihai Eminescu
— I. L. Caragiale
— Ioan Slavici
— Ion Creanga
— George Bacovia
— Lucian Blaga
— Tudor Arghezi
— Liviu Rebreanu
— Camil Petrescu
— George Calinescu
— Mihail Sadoveanu
— Marin Preda
— Marin Sorescu
— Nichita Stanescu
 
N O T A:
Programa de examen este realizata in conformitate cu prevederile programelor scolare in vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2025 se elaboreaza in baza prevederilor prezentei programe.
 

Filiera teoretica — profil real, Filiera vocationala — toate profilurile si specializarile, cu exceptia profilului pedagogic

 
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Prezenta programa este realizata in conformitate cu prevederile programelor scolare pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara dupa cum urmeaza: pentru clasa a IX-a, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul liceal, pentru clasa a X-a, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline din invatamantul liceal, si pentru clasele XI— XII, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul gimnazial si liceal.
 
In evaluarea competentelor si a continuturilor se vor urmari permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice si de punctuatie, utilizandu-se constant Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane (Editura Univers Enciclopedic Gold, editia a III-a revazuta si adaugita, 2021 — DOOM3), Dictionarul explicativ al limbii romane etc.
 
Proba scrisa vizeaza competentele de receptare si de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun in scris strategii si reguli de exprimare orala) si continuturi asociate acestora, in conformitate cu programele scolare pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara: filiera teoretica — profil real, filiera vocationala — toate profilurile si specializarile (cu exceptia profilului pedagogic).
 
Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana se aplica in receptarea mesajelor orale si scrise si in producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ etc.) exersate in cadrul invatamantului liceal. Subiectele cuprind texte literare si nonliterare, la prima vedere, precum si itemii corespunzatori evaluarii competentelor din prezenta programa. Subiectele vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea integrala a acestora in maximum 10—15 minute.
 
II. COMPETENTE DE EVALUAT
1. Receptarea mesajului oral si scris, in diferite situatii de comunicare
1.1. Intelegerea globala a mesajului oral sau scris, formulat intr-un limbaj standard sau colocvial, pe subiecte de diferite grade de complexitate, in texte literare si nonliterare
1.2. Identificarea unor informatii esentiale si de detaliu dintr-un discurs oral sau scris pe teme din diverse sfere de interes
1.3. Sesizarea atitudinii si a opiniei vorbitorului fata de mesajul oral sau scris
1.4. Analiza trasaturilor specifice diferitelor tipare textuale/ tipuri de discurs
1.5. Recunoasterea diferitelor structuri discursive dintr-un mesaj oral sau scris si/sau a registrului in care este formulat mesajul
1.6. Realizarea lecturii unor texte literare/nonliterare pe teme abstracte si complexe, ca activitate independenta
 
2. Producerea mesajului oral si scris, in diferite situatii de comunicare
2.1. Sustinerea unui monolog/a unui discurs public: descrierea experientelor, oferirea de informatii, argumentarea unui punct de vedere pe subiecte de diferite grade de complexitate, pornind de la texte nonliterare si literare
2.2. Producerea unui text scris: scrierea creativa (relatarea unor experiente) si redactarea de eseuri sau rapoarte din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
2.3. Utilizarea strategiilor de producere orala si scrisa
2.4. Prezentarea orala sau scrisa a semnificatiilor explicite si implicite ale textului nonliterar/literar
 
3. Interactiunea orala si scrisa
3.1. Participarea la interactiuni orale, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
3.2. Participarea la interactiuni scrise, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
3.3. Utilizarea eficienta a strategiilor de interactiune orala si scrisa
 
4. Medierea culturala in context plurilingv si pluricultural
4.1. Facilitarea intelegerii raportului dintre mesajul global si informatiile cu caracter general si de detaliu, legate de situatii concrete de viata sau desprinse din texte literare/nonliterare, prin realizarea unor prezentari orale/scrise
4.2. Facilitarea adecvarii strategiilor de lectura la specificul textelor literare studiate, in vederea intelegerii si a interpretarii personalizate a discursului narativ, dramatic si liric
4.3. Facilitarea lecturii critice in vederea evaluarii modului in care sunt valorificate intr-o opera literara structura, limbajul si diversele procedee retorice
4.4. Prezentarea orala sau scrisa a raportului dintre informatiile explicite si implicite identificate intr-un text literar/nonliterar, transpunand informatiile dintr-un tip de comunicare in altul
4.5. Facilitarea interpretarii personalizate a relatiilor dintre o opera studiata si contextul cultural in care a aparut aceasta, in scopul valorificarii valentelor cultural-identitare ale literaturii romane, prin referire la curente literare/contexte culturale
4.6. Formularea, in scris sau oral, a unui raspuns personal si/sau critic fata de texte literare si nonliterare
4.7. Formularea argumentata a asemanarilor si a deosebirilor dintre mesajele unor texte literare/nonliterare
4.8. Facilitarea comunicarii in compararea unor puncte divergente de interpretare a textelor literare
4.9. Stabilirea unor legaturi intre experienta de lectura si experienta de viata, pentru compararea propriilor principii si valori cu principiile si valorile celuilalt
4.10. Explicarea referintelor socioculturale si sociolingvistice la care face trimitere un text literar/nonliterar
4.11. Valorificarea valentelor cultural-identitare ale limbii in diverse contexte
4.12. Facilitarea comunicarii in contexte care actualizeaza puncte de vedere divergente, urmarindu-se asigurarea consensului
4.13. Manifestarea sensibilitatii si a respectului fata de alteritate, in scopul promovarii diversitatii culturale prin valorificarea textelor literare si nonliterare din spatii culturale diferite
 
III. CONTINUTURI
1. Teme
— Stil de viata sanatos
— Tehnologiile in viata noastra
— Adolescenti printre carti
— Imaginea de sine in adolescenta (natura umana, lumea sentimentelor, personalitatea)
— Orientarea in cariera
— Mediul inconjurator (surse de energie, dezastre naturale)
— Experientele fundamentale ale existentei
— Subiect si alteritate
— Traditie si modernitate
 
2. Concepte
Continuturile prevazute in programele scolare pentru clasele a IX-a si a X-a vor fi selectate din perspectiva evaluarii competentelor specifice. Continuturile din programele scolare pentru clasele a XI-a si a XII-a prin care se vor evalua competentele specifice sunt:
• discurs narativ:
— fir narativ; plan narativ; personaj; particularitati de constructie a personajului; conflict; indici spatio-temporali; perspectiva narativa; narator;
— semnificatiile discursului narativ;
• discurs dramatic:
— didascalii; limbajul dramatic; act, scena, replica, autorul/personajul ca enuntiator real/fictiv, particularitati de constructie a personajului; conflict;
— semnificatiile discursului dramatic;
• discurs liric:
— tipul de lirism; autor/eu liric/ipostaze lirice; elemente de versificatie; limbaj artistic (imagini artistice; procedee artistice);
— semnificatiile discursului liric;
• titlu, incipit, simbol central, tema si motiv literar, viziune despre lume;
• specii literare;
• curente culturale/literare si orientari tematice;
• contexte istorice si socioculturale.
 
3. Patrimoniu cultural scolar (autori canonici)
— Mihai Eminescu
— I. L. Caragiale
— Ioan Slavici
— Ion Creanga
— George Bacovia
— Lucian Blaga
— Tudor Arghezi
— Liviu Rebreanu
— Camil Petrescu
— George Calinescu
— Mihail Sadoveanu
— Marin Preda
— Marin Sorescu
— Nichita Stanescu

N O T A:
Programa de examen este realizata in conformitate cu prevederile programelor scolare in vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2025 se elaboreaza in baza prevederilor prezentei programe.

Filiera teoretica — profil umanist, Filiera vocationala — profil pedagogic

 
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Prezenta programa este realizata in conformitate cu prevederile din programele scolare pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara, dupa cum urmeaza: pentru clasa a IX-a, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 5.153/2021 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul liceal, pentru clasa a X-a, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3.019/2022 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul liceal, si pentru clasele XI—XII, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3.908/2023 privind aprobarea de programe scolare pentru discipline de studiu din invatamantul gimnazial si liceal.
 
In evaluarea competentelor si a continuturilor se vor urmari permanent aspectele normative ortografice, ortoepice, morfologice si de punctuatie, utilizandu-se constant Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane (Editura Univers Enciclopedic Gold, editia a III-a revazuta si adaugita, 2021 — DOOM3), Dictionarul explicativ al limbii romane etc.
 
Proba scrisa vizeaza competentele de receptare si de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun in scris strategii si reguli de exprimare orala) si continuturi asociate acestora, in conformitate cu programele scolare pentru disciplina Limba si literatura romana pentru scolile si sectiile cu predare in limba maghiara: filiera teoretica — profil umanist, filiera vocationala — profil pedagogic.
 
Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana se aplica in receptarea mesajelor orale si scrise si in producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ etc.) exersate in cadrul invatamantului liceal. Subiectele cuprind texte literare si nonliterare, la prima vedere, precum si itemii corespunzatori evaluarii competentelor din prezenta programa. Subiectele vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea integrala a acestora in maximum 10—15 minute.
 
II. COMPETENTE DE EVALUAT
1. Receptarea mesajului oral si scris, in diferite situatii de comunicare
1.1. Intelegerea globala a mesajului oral sau scris, formulat intr-un limbaj standard sau colocvial, pe subiecte de diferite grade de complexitate, in texte literare si nonliterare
1.2. Identificarea unor informatii esentiale si de detaliu dintr-un discurs oral sau scris pe teme din diverse sfere de interes
1.3. Sesizarea atitudinii si a opiniei vorbitorului fata de mesajul oral sau scris
1.4. Analiza trasaturilor specifice diferitelor tipare textuale/ tipuri de discurs
1.5. Recunoasterea diferitelor structuri discursive dintr-un mesaj oral sau scris si/sau a registrului in care este formulat mesajul
1.6. Realizarea lecturii unor texte literare/nonliterare pe teme abstracte si complexe, ca activitate independenta
 
2. Producerea mesajului oral si scris, in diferite situatii de comunicare
2.1. Sustinerea unui monolog/a unui discurs public: descrierea experientelor, oferirea de informatii, argumentarea unui punct de vedere pe subiecte de diferite grade de complexitate, pornind de la texte nonliterare si literare
2.2. Producerea unui text scris: scrierea creativa (relatarea unor experiente) si redactarea de eseuri sau rapoarte din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
2.3. Utilizarea strategiilor de producere orala si scrisa
2.4. Prezentarea orala sau scrisa a semnificatiilor explicite si implicite ale textului nonliterar/literar
 
3. Interactiunea orala si scrisa
3.1. Participare la interactiuni orale, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
3.2. Participarea la interactiuni scrise, pe subiecte de diferite grade de complexitate, din diverse sfere de interes sau pornind de la texte literare si nonliterare
3.3. Utilizarea eficienta a strategiilor de interactiune orala si scrisa
 
4. Medierea culturala in context plurilingv si pluricultural
4.1. Facilitarea intelegerii raportului dintre mesajul global si informatiile cu caracter general si de detaliu, legate de situatii concrete de viata sau desprinse din texte literare/nonliterare, prin realizarea unor prezentari orale/scrise
4.2. Facilitarea adecvarii strategiilor de lectura la specificul textelor literare studiate, in vederea intelegerii si a interpretarii personalizate a discursului narativ, dramatic si liric
4.3. Facilitarea lecturii critice in vederea evaluarii modului in care sunt valorificate intr-o opera literara structura, limbajul si diversele procedee retorice
4.4. Prezentarea orala sau scrisa a raportului dintre informatiile explicite si implicite identificate intr-un text literar/nonliterar, transpunand informatiile dintr-un tip de comunicare in altul
4.5. Facilitarea interpretarii personalizate a relatiilor dintre o opera studiata si contextul cultural in care a aparut aceasta, in scopul valorificarii valentelor cultural-identitare ale literaturii romane, prin referire la curente literare/contexte culturale
4.6. Formularea, in scris sau oral, a unui raspuns personal si/sau critic fata de texte literare si nonliterare
4.7. Formularea argumentata a asemanarilor si a deosebirilor dintre mesajele unor texte literare/nonliterare
4.8. Facilitarea comunicarii in compararea unor puncte divergente de interpretare a textelor literare
4.9. Stabilirea unor legaturi intre experienta de lectura si experienta de viata, pentru compararea propriilor principii si valori cu principiile si valorile celuilalt
4.10. Explicarea referintelor socioculturale si sociolingvistice la care face trimitere un text literar/nonliterar
4.11. Valorificarea valentelor cultural-identitare ale limbii in diverse contexte
4.12. Facilitarea comunicarii in contexte care actualizeaza puncte de vedere divergente, urmarindu-se asigurarea consensului
4.13. Manifestarea sensibilitatii si a respectului fata de alteritate, in scopul promovarii diversitatii culturale prin valorificarea textelor literare si nonliterare din spatii culturale diferite
 
III. CONTINUTURI
1. Teme
— Stil de viata sanatos
— Tehnologiile in viata noastra
— Adolescenti printre carti
— Imaginea de sine in adolescenta (natura umana, lumea sentimentelor, personalitatea)
— Orientarea in cariera
— Mediul inconjurator (surse de energie, dezastre naturale)
— Experientele fundamentale ale existentei
— Subiect si alteritate
— Traditie si modernitate
 
2. Concepte
Continuturile prevazute in programele scolare pentru clasele a IX-a si a X-a vor fi selectate din perspectiva evaluarii competentelor specifice. Continuturile din programele scolare pentru clasele a XI-a si a XII-a prin care se vor evalua competentele specifice sunt:
• discurs narativ:
— fir narativ; plan narativ; personaj; particularitati de constructie a personajului; conflict; indici spatio-temporali; perspectiva narativa; narator;
— semnificatiile discursului narativ;
• discurs dramatic:
— didascalii; limbajul dramatic; act, scena, replica, autorul/personajul ca enuntiator real/fictiv, particularitati de constructie a personajului; conflict;
— semnificatiile discursului dramatic;
• discurs liric:
— tipul de lirism; autor/eu liric/ipostaze lirice; elemente de versificatie; limbaj artistic (imagini artistice; procedee artistice);
— semnificatiile discursului liric;
• titlu, incipit, simbol central, tema si motiv literar, viziune despre lume;
• specii literare;
• curente culturale/literare si orientari tematice;
• contexte istorice si socioculturale;
• stilul direct, stilul indirect, stilul indirect liber;
• lirismul obiectiv si lirismul subiectiv;
• discursul critic;
• dinamica fenomenului literar/cultural in diferite epoci.
 
3. Patrimoniu cultural scolar (autori canonici)
— Mihai Eminescu
— I. L. Caragiale
— Ioan Slavici
— Ion Creanga
— George Bacovia
— Lucian Blaga
— Tudor Arghezi
— Liviu Rebreanu
— Camil Petrescu
— George Calinescu
— Mihail Sadoveanu
— Marin Preda
— Marin Sorescu
— Nichita Stanescu
 
N O T A:
Programa de examen este realizata in conformitate cu prevederile programelor scolare in vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2025 se elaboreaza in baza prevederilor prezentei programe.
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

programa bac 2025bac 2025limba maghiaraprograma bac romana


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//