Ligia Deca a spus ca in momentul in care vom avea noile programe la liceu, elevii care intra si vor invata pe ele vor da un BAC care vizeaza inclusiv testare de competente complementare profilului.
"Sa nu speriem absolventii ca se va schimba de anul viitor sau peste 2 ani. Cine va incepe pe noile programe va da Bacalaureatul nou. Planurile-cadru sunt aproape gata, sunt in finalizare. Le vom scoate in dezbatere publica, speram noi, sa le putem aplica cat mai repede”, a mai spus Ligia Deca in interviul citat.
Ministrul Educatiei a mai spus ca, in general, scoala romaneasca trebuie sa poata sa faca o conexiune intre realitate si ce se preda la scoala.
"Ne schimbam locul de munca acum, in medie, o data la 5 ani. Cred ca este important sa aiba elemente pentru o meserie atunci cand termina invatamantul obligatoriu, dar de asemenea, cred ca trebuie sa fie gata, sa aiba baza necesara ca sa faca reconversie profesionala atunci cand piata i-o cere. Daca nu mai exista meseria pentru care te-ai pregatit, trebuie sa ai baza cat sa poti sa faci rapid o reconversie si sa te poti reintegra pe piata muncii. Nu mai lucram cu economie unde sa poti sa speri ca slujba in care te-ai angajat, dupa ce absolvit, ramane aceeasi pe tot parcursul vietii. Si atunci cred ca avem nevoie de abilitatile acelea despre care noi tot vorbim. A invata sa inveti, rezilienta, capacitate de adaptare. Toate cele care ii vor ajuta, de fapt, pe tineri sa se adapteze la aceasta noua piata muncii", a mai spus ministrul Educatiei.
Modificari importante la examenul de Bacalaureat
Extras din Legea invatamantului preuniversitar 198/2023
"Examenul national de bacalaureat
Art. 102. — (1) Absolventii invatamantului liceal primesc diploma de absolvire, foaia matricola si, dupa caz, certificatul de calificare profesionala de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educational, care atesta finalizarea studiilor liceale si care confera dreptul de acces, in conditiile legii, pe piata muncii.
(2) Elevii care au promovat clasa a XII-a de liceu cu frecventa, respectiv clasa a XIII-a de liceu — frecventa redusa, respectiv seral, pot sustine examenul national de bacalaureat, in conformitate cu o metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(3) Absolventii invatamantului liceal care sustin si promoveaza examenul national de bacalaureat dobandesc diploma de bacalaureat, care le da dreptul de acces in invatamantul superior.
(4) Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea urmatoarelor probe:
a) proba A01 — proba orala de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana, proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile/ calificarile — se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
b) proba A02 — proba orala de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale — se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
c) proba A1 — proba scrisa la Limba si literatura romana — proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile/calificarile, cu exceptia elevilor de la profilul umanist, specializarea filologie, si pentru elevii care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala — se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
d) proba A2 — proba scrisa la Limba si literatura romana pentru elevii de la profilul umanist, specializarea filologie — se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare, cu exceptia elevilor care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala;
e) proba A3 — proba scrisa la Limba si literatura romana pentru elevii care au studiat disciplina Limba si literatura romana pentru scoli si sectii cu predare in limba materna, cu programa speciala;
f) proba B — doua probe de evaluare a competentelor lingvistice la doua limbi de circulatie internationala, in acord cu descriptorii elaborati pe baza programelor scolare. Rezultatul evaluarii se exprima prin niveluri de competenta corespunzatoare celor din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine. Pentru prima limba straina nivelul de competenta vizat este echivalent nivelului B2 din Cadrul european comun de referinta pentru limbi straine; pentru a doua limba straina, nivelul de competenta vizat este echivalent nivelului B1, respectiv A2, in functie de tipul de proba, la alegerea candidatului. Examenele cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Prin exceptie, elevii din invatamantul in limba unei minoritati nationale care studiaza o singura limba de circulatie internationala sustin proba doar din aceasta limba;
g) proba C — proba de evaluare a competentelor digitale, in acord cu descriptorii elaborati pe baza programelor scolare. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelurile de competenta in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Examenele cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale pot fi echivalate conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei;
h) proba D — proba scrisa la Limba si literatura materna — proba comuna pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale si optional pentru elevii care au studiat limba materna conform art. 60 alin. (5), a unei minoritati nationale in unitati de invatamant cu predare in alta limba decat cea materna de la toate filierele, profilurile si specializarile — se realizeaza pe baza standardelor nationale de evaluare;
i) proba E — doua probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii, pe baza standardelor nationale de evaluare;
j) proba F — proba scrisa, obligatorie, pentru evaluarea competentelor de baza, complementare profilului/probelor scrise E.
(5) Proba E — probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializarii sunt desfasurate dupa cum urmeaza:
a) pentru profilul real, specializarea matematica-informatica, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la Matematica si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul real, la alegere intre: Informatica, Fizica, Chimie, Biologie;
b) pentru profilul real, specializarea stiintele naturii, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la Fizica/Chimie/Biologie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul real, la alegere intre: Fizica, Chimie, Biologie, Matematica sau Informatica, alta decat cea la care a sustinut proba obligatorie;
c) pentru profilul umanist, specializarea stiinte sociale, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la Istorie si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre Geografie si stiinte socioumane: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;
d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretica, doua probe scrise, dintre care o proba obligatorie la limba si literatura unei limbi de circulatie internationala si o proba la o disciplina relevanta pentru profilul umanist, la alegere intre: Istorie, Geografie sau stiinte socioumane: Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;
e) pentru filiera tehnologica, o proba scrisa specifica domeniului de pregatire si o proba la alegere dintre disciplinele relevante pentru profilul real;
f) pentru filiera vocationala, doua probe, dintre care una obligatorie dintre disciplinele de specialitate si alta la alegere dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializarii.
(6) Proba F va viza competentele de baza, dupa cum urmeaza:
a) pentru profilul umanist, filiera teoretica, proba scrisa pentru evaluarea competentelor de baza, la alegere intre: Matematica, Fizica, Chimie, Biologie;
b) pentru profilul real, filiera teoretica, proba scrisa pentru evaluarea competentelor de baza, la alegere intre: Istorie, Geografie, Logica, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;
c) pentru filierele tehnologica si vocationala, proba scrisa pentru evaluarea competentelor prevazute la lit. a) sau b), complementar disciplinelor alese la proba E.
(7) Lista disciplinelor si a programelor de examene se stabileste prin ordin al ministrului educatiei si se da publicitatii la inceputul ciclului de invatamant.
(8) Elevii surzi si/sau hipoacuzici au dreptul de a sustine examenul national de bacalaureat in limba materna, respectiv limba semnelor romane (LSR), potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 27/2020. Metodologia de organizare a examenului de bacalaureat pentru elevii surzi si/sau hipoacuzici se stabileste prin ordin al ministrului educatiei.
Art. 103. — (1) Examenul national de bacalaureat se considera promovat de catre absolventii invatamantului liceal, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au sustinut proba A01, A02, respectiv F si au obtinut calificativul admis;
b) au sustinut probele B si C prevazute la art. 102 alin. (4) si au obtinut la proba B cel putin echivalentul nivelului B1, respectiv A2, in functie de tipul de proba sustinut, iar la proba C au obtinut cel putin nivelul „mediu”;
c) au sustinut, dupa caz, proba A1, A2 sau A3 prevazuta la art. 102 alin. (4) si au obtinut cel putin nota 5 (cinci);
d) au sustinut, dupa caz, proba D prevazuta la art. 102 alin. (4) si au obtinut cel putin nota 5 (cinci);
e) au sustinut proba E, prevazuta la art. 102 alin. (4) si au obtinut cel putin nota 5 (cinci) la fiecare dintre cele doua discipline;
f) au obtinut media aritmetica, calculata cu doua zecimale exacte, a notelor obtinute la A1, A2, A3, D si E, cel putin egala cu 6.
(2) In urma promovarii examenului national de bacalaureat, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.
(3) Absolventilor de liceu care au sustinut probele B si C prevazute la art. 102 alin. (4) li se elibereaza certificate care
atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise si orale prevazute la art. 102 alin. (4).
(4) In cazul nepromovarii examenului national de bacalaureat pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la probele care au fost promovate in sesiunea/sesiunile anterioara(e).
(5) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale examenului national de bacalaureat.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), in cazuri temeinic justificate, se poate organiza si o sesiune de bacalaureat speciala, aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(7) Candidatii pot sustine probele din cadrul examenului national de bacalaureat fara taxa, de cel mult 3 ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei.
(8) Probele B, C si F prevazute la art. 102 alin. (4) se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant, in timpul anului scolar, in conditiile stabilite prin metodologie specifica aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(9) Probele orale A01, respectiv A02 si probele scrise A, respectiv D si E, prevazute la art. 102 alin. (4), se sustin dupa incheierea cursurilor, in conditiile stabilite prin metodologie specifica aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(10) In situatia in care absolventii studiilor liceale nu au sustinut/nu au promovat examenul national de bacalaureat, acestia pot beneficia de cursuri de pregatire, organizate la nivelul unitatilor de invatamant liceal, precum si la nivelul institutiilor de invatamant superior acreditate. Fiecare absolvent poate beneficia o singura data de finantare pentru a participa la cursurile de pregatire pentru examenul national de bacalaureat. Cursurile de pregatire in vederea promovarii examenului national de bacalaureat, aprobate de Ministerul Educatiei, se desfasoara potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(11) Promovarea examenului de bacalaureat confera titularilor nivelul de calificare 4.
Art. 104. — (1) Pentru anumite filiere, profiluri, specializari sau calificari, stabilite prin ordin al ministrului educatiei, absolventii invatamantului liceal pot sustine un examen de certificare a calificarii, separat de examenul de bacalaureat.
(2) In cadrul liceelor tehnologice, dupa absolvirea clasei a XI-a, elevii pot obtine certificatul de calificare nivel 3, care confera dreptul de acces pe piata muncii la profesia relevanta pentru domeniul de certificare.
(3) Organizarea, desfasurarea si calendarul examenului de certificare se stabilesc prin metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei, la inceputul fiecarui an scolar. Examenul de certificare a calificarii de nivel 3 consta intr-o proba practica, prin realizarea si prezentarea unui produs/subansamblu/serviciu sau executarea unor operatii specifice, conform domeniului, specializarii si calificarii candidatului.
(4) Dupa absolvirea clasei a XII-a, elevii pot obtine certificatul de calificare nivel 4 care confera dreptul de acces pe piata muncii sau accesul in invatamantul postliceal.
(5) Organizarea, desfasurarea si calendarul examenului de certificare se stabilesc prin metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei, la finalul fiecarui an scolar, pentru anul scolar urmator. Examenul de certificare a competentelor profesionale de nivel 4 consta intr-o proba practica, prin realizarea si sustinerea unui proiect, conform domeniului, specializarii si calificarii candidatului. Aceasta poate fi echivalata, dupa caz, cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, in cazul in care absolventul a luat minimum nota 5 (cinci) la aceasta proba.
(6) Obtinerea certificatului care atesta nivelul 4 de calificare, conform alin. (5), nu este conditionata de promovarea examenului national de bacalaureat.