Potrivit documentului, la finalul stagiului de pregatire practica desfasurat prin mobilitati Erasmus+ sau prin alte proiecte de mobilitati transnationale, organizatia de primire evalueaza rezultatele invatarii dobandite de elev si emite documentul de mobilitate Europass care descrie rezultatele invatarii dobandite de elev in urma evaluarii. Evaluarea rezultatelor invatarii se realizeaza la organizatia de primire cel putin prin proba practica.
Validarea, transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii sunt responsabilitatea unitatii de invatamant de unde provine elevul.
Metodologia privind recunoasterea rezultatelor invatarii obtinute de elevii care participa la mobilitati in proiectele finantate prin programele UE in domeniul educatiei
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — (1) Prezenta metodologie privind recunoasterea rezultatelor invatarii se aplica pentru toate stagiile de pregatire practica organizate la nivel international, in cadrul unor proiecte finantate prin programe ale UE, in invatamantul preuniversitar tehnologic si tehnologic dual; stagiile sunt parte a programelor de educatie si formare profesionala initiala, care se finalizeaza cu certificat de calificare profesionala si suplimentul descriptiv al certificatului in format Europass.
(2) Recunoasterea rezultatelor invatarii este precedata de validarea si transferul acestora in programul de educatie si formare profesionala in care este inscris elevul.
Art. 2. — In intelesul prezentei metodologii, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. Rezultatele invatarii sunt enunturi care se refera la ceea ce cunoaste, intelege si este capabil sa faca un cursant la terminarea unui proces de invatare si sunt definite sub forma de cunostinte, abilitati, responsabilitate si autonomie. Pentru invatamantul preuniversitar tehnologic si tehnologic dual, rezultatele invatarii sunt stabilite in standardul de pregatire profesionala.
2. Unitatea de rezultate ale invatarii este partea unei calificari care cuprinde un set coerent de cunostinte, deprinderi si competente generale, care pot fi evaluate si validate. Pentru invatamantul preuniversitar tehnologic si tehnologic dual unitatile de rezultate ale invatarii sunt prevazute in standardul de pregatire profesionala.
3. Creditele reprezinta volumul rezultatelor invatarii dobandite de un elev pe parcursul unui program de educatie si formare profesionala, folosite pentru a indica progresele inregistrate si completarea unui program de formare care conduce catre obtinerea unei calificari. Creditele sunt folosite pentru a permite transferul de la o calificare la alta, de la un nivel de calificare la altul si de la un sistem de invatare la altul.
4. Evaluarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit cunostinte, abilitati, responsabilitate si autonomie intr-un domeniu de studii.
5. Validarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii dobandite de o persoana, evaluate si certificate, corespund cerintelor specifice pentru o unitate sau o calificare. Pentru calificarile din invatamantul preuniversitar tehnologic si tehnologic dual aceste cerinte specifice sunt precizate in standardul de pregatire profesionala.
6. Transferul rezultatelor invatarii si al creditelor asociate reprezinta procesul prin care rezultatele invatarii si creditele asociate acestora sunt transferate si integrate in programul de formare profesionala pe care il urmeaza persoana care invata.
7. Recunoasterea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se acorda un statut oficial rezultatelor invatarii, care sunt evaluate si validate prin dobandirea de credite, in vederea acordarii certificatului de calificare profesionala.
8. Certificarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de persoana care invata, in urma unui proces de evaluare.
9. Organizatia de trimitere este unitatea de invatamant de unde provine elevul care participa la stagiul de pregatire practica desfasurat in proiectele finantate prin programele UE in domeniul educatiei si formarii profesionale.
10. Organizatia de primire este intreprinderea sau institutia unde se desfasoara stagiul de pregatire practica din cadrul proiectelor finantate prin programele UE in domeniul educatiei si formarii profesionale.
11. Memorandumul de intelegere este documentul prin care organizatia de trimitere si organizatiile de primire stabilesc de comun acord criteriile si procedurile pentru asigurarea calitatii, evaluarea, validarea si recunoasterea rezultatelor invatarii definite in termeni de cunostinte, abilitati si atitudini care sunt dobandite de elevii participanti la mobilitati, in scopul transferului de credite.
12. Acordul de invatare este documentul care defineste conditiile si rezultatele asteptate ale unei mobilitati de invatare organizate prin programele UE in domeniul educatiei si formarii profesionale, programul Erasmus+ sau alte programe de mobilitati transnationale.
CAPITOLUL II
Organizarea si desfasurarea stagiilor de pregatire practica internationale
Art. 3. — Stagiile de pregatire practica desfasurate in proiectele finantate prin programele UE in domeniul educatiei si formarii profesionale, programul Erasmus+ sau alte programe de mobilitati transnationale, sunt organizate pe baza memorandumului de intelegere prevazut in anexa nr. 1, incheiat intre organizatia de trimitere si organizatia de primire, si a acordului de invatare prevazut in anexa nr. 2, incheiat intre participantul la stagiul de pregatire practica, organizatia de trimitere si organizatia de primire.
Art. 4. — Memorandumul de intelegere se incheie inainte de desfasurarea stagiului de pregatire practica si contine urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale organizatiei de trimitere si ale persoanei de contact;
b) datele de identificare ale organizatiei de primire si ale persoanei de contact;
c) calificarile profesionale care fac obiectul stagiului, cu precizarea nivelului de calificare conform Cadrului european al calificarilor/Cadrului national al calificarilor si a unitatii/unitatilor de rezultate ale invatarii parcurse in stagiul de practica;
d) acordul cu privire la procedurile pentru evaluare, documentare, validare si recunoastere a rezultatelor invatarii.
Art. 5. — Acordul de invatare se incheie inainte de desfasurarea stagiului de pregatire practica si contine urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale elevului;
b) datele de identificare ale organizatiei de trimitere si ale persoanei de contact;
c) datele de identificare ale organizatiei de primire si ale persoanei de contact;
d) datele de identificare ale organizatiei intermediare si ale persoanei de contact (daca este cazul);
e) calificarea profesionala care face obiectul stagiului, cu precizarea nivelului de calificare conform Cadrului european al calificarilor/Cadrului national al calificarilor si a unitatii/unitatilor de rezultate ale invatarii parcurse in stagiul de practica;
f) rezultatele invatarii care trebuie dobandite pe durata mobilitatii;
g) activitatile care urmeaza a fi desfasurate in stagiul de practica;
h) modalitatile de evaluare a competentelor profesionale/ rezultatelor invatarii;
i) activitatile de monitorizare si indrumare a elevului pe durata stagiului.
Art. 6. — La finalul stagiului de pregatire practica desfasurat prin mobilitati Erasmus+ sau prin alte proiecte de mobilitati transnationale, organizatia de primire evalueaza rezultatele invatarii dobandite de elev si emite documentul de mobilitate Europass care descrie rezultatele invatarii dobandite de elev in urma evaluarii. Evaluarea rezultatelor invatarii se realizeaza la organizatia de primire cel putin prin proba practica.
CAPITOLUL III
Validarea, transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii si acordarea creditelor asociate acestora
Art. 7. — Validarea, transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii dobandite prin stagiile de pregatire practica desfasurata la nivel international se realizeaza de catre unitatea de invatamant de unde provine elevul pe baza documentelor:
a) memorandumul de intelegere;
b) acordul de invatare;
c) documentul de mobilitate Europass care descrie rezultatele invatarii dobandite de elev pe perioada derularii stagiului.
Art. 8. — Validarea, transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii sunt responsabilitatea unitatii de invatamant de unde provine elevul. Acest proces este realizat de o comisie nominalizata de conducerea unitatii de invatamant de unde provine elevul.
Art. 9. — Validarea, transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii se realizeaza conform urmatoarelor etape:
1. Validarea rezultatelor invatarii dobandite de elev
Unitatea de invatamant de unde provine elevul analizeaza conformitatea rezultatelor invatarii dobandite de elev, evaluate si inscrise in documentul de mobilitate Europass, cu standardul de pregatire profesionala. In cazul in care rezultatele invatarii sunt conforme cu standardul de pregatire profesionala acestea se valideaza ca fiind dobandite, indiferent daca exista o corespondenta totala sau partiala cu o unitate de rezultate ale invatarii.
In cazul in care rezultatele invatarii corespund partiaI unei unitati de rezultate ale invatarii elevului i se valideaza aceste rezultate partiale.
Pentru obtinerea tuturor rezultatelor invatarii corespunzatoare unitatii in mod integral, unitatea de invatamant va organiza pregatirea practica a elevului/elevilor pentru dobandirea tuturor rezultatelor invatarii din cadrul unitatii de rezultate ale invatarii vizate.
2. Transferul rezultatelor invatarii si al creditelor
Ca urmare a validarii, rezultatele invatarii si creditele asociate acestora intra definitiv in posesia elevului, fiind transferate si integrate in programul de formare profesionala pe care il urmeaza elevul.
Prin procesul de transfer rezultatele invatarii validate nu mai sunt supuse unui alt proces de invatare si evaluare si se adauga celorlalte rezultate ale invatarii dobandite pe parcursul programului de formare profesionala organizat in cadrul unitatii de invatamant, fiind luate in considerare la acordarea certificatului de calificare profesionala, la finalizarea programului de formare.
In situatia in care elevul schimba programul de formare profesionala, trecand de Ia o calificare la alta, rezultatele invatarii si creditele recunoscute sunt transferate si integrate in noul program de formare daca acestea sunt parte componenta a noului program de formare.
Transferul rezultatelor invatarii se realizeaza indiferent daca este vorba despre rezultate ale invatarii care corespund in
totalitate unei unitati de rezultate ale invatarii din standardul de pregatire profesionala sau rezultate ale invatarii individuale, care se regasesc in diferite unitati de rezultate ale invatarii.
In situatia in care se transfera rezultate ale invatarii care corespund in totalitate unei unitati, elevul nu mai parcurge procesul de pregatire si evaluare aferent acestei unitati, rezultatul obtinut in urma evaluarii realizate la finalizarea stagiului de pregatire practica fiind considerat valabil si consemnat ca atare.
In situatia in care se transfera rezultate ale invatarii individuale, elevul nu mai parcurge procesul de evaluare aferent acestora, rezultatul obtinut in urma evaluarii realizate la finalizarea stagiului de pregatire practica fiind considerat valabil si consemnat ca atare. Transferul rezultatelor invatarii individuale nu scuteste elevul de procesul de pregatire si evaluare pentru celelalte rezultate ale invatarii care compun
unitatea de rezultate ale invatarii din standardul de pregatire profesionala.
3. Recunoasterea rezultatelor invatarii
Rezultatele invatarii validate si transferate de catre unitatea de invatamant sunt inscrise in suplimentul descriptiv al Certificatului de calificare profesionala al elevilor care promoveaza si examenul de certificare a calificarii profesionale, emis la finalizarea programului de formare. Rezultatele invatarii dobandite de elev care acopera si alte cunostinte, abilitati si competente decat cele precizate de standardul de pregatire profesionala sunt inscrise in portofoliul personal de educatie permanenta al elevului.
MODEL Memorandum de intelegere si Acord de invatare
Memorandumul de intelegere - stabileste cadrul de cooperare intre organizatia de trimitere si organizatiile de primire, denumite in continuare organizatii partenere. Acesta urmareste stabilirea increderii reciproce intre parteneri. Prin memorandumul de intelegere organizatiile partenere isi accepta reciproc criteriile si procedurile pentru asigurarea calitatii, evaluarea, validarea si recunoasterea rezultatelor invatarii definite in termeni de cunostinte, abilitati si atitudini in scopul transferului de credite.
Acordul de invatare - defineste conditiile si rezultatele asteptate ale unei mobilitati de invatare organizate prin programele UE in domeniul educatiei si formarii profesionale, programul Erasmus+ sau alte programe de mobilitati transnationale. Partile din acest acord vor respecta regulile si standardele de calitate ale programului.