In nota de prezentare a programei se arata ca Istoria Comunismului din Romania a fost introdusa ca
disciplina scolara obligatorie, parte a trunchiului comun (TC), in invatamantul liceal, ca urmare a aplicarii prevederilor Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, fiindu-i alocata o ora/saptamana, pe durata unui an scolar, la clasa a XII-a, forma cu frecventa de zi, respectiv clasa a XIII-a, forma cu frecventa redusa/seral.
Programa scolara Istoria comunismului din Romania, alaturi de celelalte programe de istorie din invatamantul liceal, contribuie, prin continuturile, competentele generale si specifice vizate, la atingerea descriptorilor asociati atributelor din profilul de formare al absolventului: comunicativ, creativ, reflexiv, colaborativ, prospectiv, autonom, rezilient, responsabil si etic.
Descopera Istoria Romaniei in 1001 intrebari si raspunsuri - pentru elevi, studenti si pasionati de cunoastere<<
De asemenea, programa vizeaza si dezvoltarea competentelor-cheie, printre care se numara cea de intelegere a unor mesaje in limba romana sau in limbi de circulatie internationala, competentele personale, sociale si de a invata sa inveti, cele de sensibilizare si exprimare culturala si cele civice si juridice, care joaca un rol important in consolidarea democratiei si in reducerea riscurilor alunecarii catre un regim totalitar, o adevarata amenintare pentru evolutia societatii contemporane.
Programa ofera elevilor posibilitatea de a cunoaste si intelege particularitatile regimului comunist din Romania, practicile si politica economica specifice regimului, impactul social si cultural asupra societatii romanesti, respectiv modalitatea prin care un guvern inlocuieste proprietatea privata cu proprietatea comuna si exercita controlul asupra mijloacelor de productie, aparent pentru binele colectiv. Aceasta intelegere a regimului comunist nu vizeaza doar practicile politice, ci si liderii acestuia, asa-numita elita a partidului, responsabila de incalcarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale omului, de controlul intregii societati si instaurarea terorii. Astfel, studiul acestei discipline va asigura elevilor formarea unei perspective critice asupra regimului comunist si intelegerea impactului avut asupra societatii, drepturilor individuale si economiei.
Aceasta noua disciplina contribuie la profilul de formare al absolventului de liceu, elevul fiind capabil:
— sa analizeze critic si sa interpreteaza o varietate de mesaje receptate in diverse situatii de comunicare, inclusiv cele specifice diverselor domenii de cunoastere, prin diverse tipuri de media;
— sa participe activ, in calitate de cetatean responsabil, la luarea deciziilor care il privesc, la activitati si proiecte care promoveaza valorile general-umane si dezvoltarea democratica a societatii;
— sa formuleze intrebari si posibile raspunsuri bazate pe argumente simple, cu privire la probleme personale, de grup sau ale comunitatii scolare;
— sa analizeze fenomenele si procesele sociale, juridice, economice, inclusiv rolul indeplinit de mass-media si realizarea unor proiectii simple privind evolutiile acestora;
— sa se raporteze critic la fenomene si procese economice si sociale, inclusiv la rolul si functiile mass-media intr-o societate democratica, pentru a putea lua decizii pe baza de argumente, pentru a intelege complexitatea si interactiunea dintre fenomene si procese, pentru a proiecta solutii durabile.
Domenii de continut si Continuturi
1. Introducere in studiul regimurilor comuniste
1.1. Regimurile comuniste in secolul al XX-lea
2. De la partid periferic la partid unic
2.1. Dinamica Partidului Comunist/Muncitoresc Roman:
1921―1989
2.2. Propaganda: institutii si practici, invatamantul de partid
2.3. Organizatii de masa
Studiu de caz: organizatiile de copii si tineret
2.4. Rolul liderului si cultul personalitatii
Studiu de caz: Gheorghe Gheorghiu-Dej
Studiu de caz: Nicolae Ceausescu
3. Dinamica regimului comunist
3.1. Institutii politice si organizarea administrativa
3.2. Relatia stat—cetatean: coercitie, rezistenta si acomodare
4. Romania in relatiile internationale postbelice
4.1. Relatiile cu marile puteri in perioada 1944―1989
Studiu de caz: Romania in cadrul organizatiei
Tratatului de la Varsovia
5. Represiunea politica
5.1. Legislatie si institutii represive: securitate, militie, trupe de securitate, justitia
5.2. Sistemul concentrationar (1945―1964): inchisori, lagare, colonii de munca,deportari
5.3. Forme de supraveghere si represiune (1965―1989): generalizarea supravegherii, procese de drept comun motivate politic, psihiatrie punitiva, institutionalizarea fortata a minorilor
6. Forme de opozitie si contestare
6.1. Rezistenta armata
6.2. Dizidenta
Studiu de caz: impactul Actului final de la Helsinki asupra Romaniei.
Doina Cornea
6.3. Exilul romanesc
Studiu de caz: Radio Europa Libera
7. Economia
7.1. Satul: taranime, colectivizare, sistematizare
7.2. Orasul: proletariat, industrializare, urbanizare
7.3. Crizele economiei de comanda: rationalizarea alimentara, penuria bunurilor de consum, comertul paralel, coruptia
8. Societatea
8.1. Viata cotidiana: petrecerea timpului liber
8.2. Culte si practici religioase
8.3. Minoritati etnice
9. Educatia si sportul
9.1. Invatamantul public intre educatie si control ideologic
9.2. Sportul de masa si de performanta
10. Politici in domeniul sanatatii. Demografia
10.1. Politici in domeniul sanatatii. Campanii de sanatate publica (antialcool, antitabac, combaterea epidemiilor)
10.2. Demografia
Studiu de caz: Decretul nr. 770/1966
11. Politici culturale ale regimului comunist
11.1 Instrumentalizarea politica a culturii
Studiu de caz: protocronismul
12. Revolutia din decembrie 1989
12.1 Anul 1989 in context international. Revolutia din decembrie 1989 in Romania
13. Memoria regimului comunist
13.1. Memoriale si muzee ale comunismului in Romania si in Europa de Est
13.2. Condamnarea comunismului in Romania. Procese contra fostilor tortionari.
Nostalgia comunismului
La capitolul Sugestii metodologice, profesorii sunt indemnati sa opteze pentru forme de activitate variate (frontala, pe grupe, individuala, independenta), mijloace de invatamant atractive pentru elevi (preponderent audio-vizuale), metode diferite, clasice si moderne. Astfel, pot fi utilizate metode interactive precum dezbaterea, jocul de rol, invatarea prin descoperire, brainstormingul, portofoliul, proiectul, jurnalul cu dubla intrare, turul galeriei, investigatia, diagrama Venn, palariile ganditoare, metoda Chatt, biblioteca vie, dar si aplicatii de e-learning.
Pentru realizarea activitatilor online se pot utiliza urmatoarele aplicatii:
• Google Forms — destinat evaluarii;
• Livresq (https://livresq.com/) — lectii interactive;
• Kahoot! (https://kahoot.it/) — invatare bazata pe joc;
• Padlet (https://padlet.com/) — aviziere virtuale;
• LucidChart (https://www.lucidchart. com/) si
• MindMeister (https://www.mindmeister.com/) — crearea unor harti conceptuale;
• Genially (https://app.genially.com/) — exersarea gandirii critice;
• Book Creator (https://bookcreator.com/) — carti digitale;
• Canva (https://www.canva.com) — afise/postere/prezentari digitale;
• Nearpod (https://nearpod.com/) — lectii interactive;
• Wordwall (https://wordwall.net/) — lectii interactive;
• Socrative (https://www.socrative.com/) — evaluare etc.
Strategiile didactice pot include vizionarea unor filme documentare si artistice, sincron sau asincron, analizarea unor reportaje si articole aparute in presa scrisa, materiale de propaganda specifice epocii sau creatii literar-artistice.
Studiul disciplinei Istoria comunismului din Romania poate include si activitati extracurriculare (vizite la muzee, case memoriale, expozitii tematice, dezbateri, ateliere deschise etc.), invitatii adresate unor persoane care au activat in perioada comunista in diverse domenii (cultura, economie, invatamant, nomenclatura etc.) sau initierea unor proiecte atractive (realizarea unui film, reportaj, unei piese de teatru etc.) care sa contribuie la intelegerea si aprofundarea perioadei regimului totalitar comunist din Romania.