Ce se va intampla cu admiterea la liceu? Ei bine, noul ministru al Educatiei, Valentin Popa, are o propunere de modificare.
In cadrul unei intalniri cu reprezentanti ai parintilor, Valentin Popa a avansat ideea ca media claselor V-VIII, care conteaza in proportie de 20% la admitere, sa fie calculata doar din tezele de la materiile de baza.
Care vor fi aceste materii de baza? Limba romana si matematica pentru clasele a V-a, a VI-a si a VII-a, plus istorie sau geografie in clasa a VIII-a. Foarte important este si faptul ca aceste teze vor deveni teze nationale, urmand sa sa se dea in acelasi timp, cu subiect unic.
Pe de alta parte, insa, asociatiile de parinti cer revenirea la examenul de admitere si renuntarea la evaluarea nationala. Exista tot mai multe voci care spun ca actualul sistem nu are relevanta, in conditiile in care notele si mediile din clasele V-VIII nu reflecta intotdeauna pregatirea reala a elevilor.
Deocamdata modificarea admiterii la liceu este doar la stadiul de propunere, urmand sa fie discutata cu partenerii sociali in perioada urmatoare.
Nu uitati ca admiterea la liceu
a mai suferit o modificare in 2017, atunci cand Ministerul Educatiei Nationale a anuntat a schimbat calculul mediei de admitere. Practic, ponderea mediilor din clasele V – VIII a ajuns la doar de 20%, fata de 25% cat a fost in anii precedenti.
Iata cum se calculeaza media de admitere la liceu:
"Media de admitere, pe baza careia se realizeaza inscrierea in clasa a IX-a de liceu a absolventilor invatamantului gimnazial, se calculeaza ca medie ponderata intre media generala la evaluarea nationala sustinuta de absolventii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, si media generala de absolvire a claselor a V-a — a VIII-a, care are o pondere de 20% in calculul mediei de admitere.
Calculul mediei de admitere se face astfel:
MA = 0,2 x ABS + 0,8 x EN
Unde:
MA = media de admitere;
ABS = media generala de absolvire a claselor a V-a — a VIII-a;
EN = media generala obtinuta la evaluarea nationala sustinuta de absolventii clasei a VIII-a"
Elena B 23 Iun. 2018 07:43:57
Domnilor din Ministerul Educatiei sunteti la fel ca toti ceilalti politicieni adica..slabi, paralel cu realitatea, nu aveti un program, o viziune coerenta, constanta asupra modalitatii de admitere. Se dau teste de evaluare de vreo 5 ani la cls 2, 4,6 care evalueaza bagaj minimal la limba si literatura romana si o limba straina, apoi la stiinte se face o evaluare sumativa la matematica, dizica si biologie binevenite astfel de teze, elevii au un bagaj de cunostinte si nu numai lb romana si matematica . Anul trecut se hotarase la nivel de minister ca aceasta evaluare continua, ca se va da o proba orala pentru a se urmari si competente digitate TIC ca apoi fiecare liceu sa faca admitere in functie de profil. Mi se parea cea mai logica, corecta varianta. Daca este un liceu tehnologic , turism mai bine da o teza la geografie/istorie in loc de matematica pe care nu toti copiii o pot invata si nici nu este de mare ajutor in diverse cariere. Deci propun sa pastratii varianta aceasta..Domnilor din minister, NU MAI BULVERSATI elevii, ei trebuie sa invete cat de cat l atoate in gimnaziu, o evaluare sumativa la mai multe discipline si apoi admitere la liceee care sa aiba dreptul sa decida la ce discipline dau examen .Daca sunt profil mate -info pot sa dea doar la mate si info de ce ar fi lb romana obligatorie? sau la Stiintele naturii elevii sa dea la mate si la alegere: fizica, biologie sau chimie, fiecare cu pasiunea lui si asa consider ca este corect. TREZIREA, nu mai sablonati o admitere!Iancu Roxana 14 Mai. 2018 11:18:12
Nu sunt de acord cu noua propunere a D-nului Ministru.La scoala fiicei mele de cand a inceput anul scolar, la limba romana sau schimbat 4 profesori. Daca nu facem meditatii ar fii fost praf la materia de baza la examenul de evaluare! Asa ca dumnealui sa se ocupe sa renoveze scolile care sunt in paragina, nu sa dea legi dupa ureche sau dupa cum viseaza noaptea pune in aplicare a doua zi!Elena P 14 Feb. 2018 13:51:39
Propunerea este o MARE prostie. In conditiile in care am copilul in cls a VII-a si in fiecare an am avut alti profesori si la mate si la romana, fiecare cu tipicurile lui: unul a dat note mari dar nu a facut nimic la clasa, altul a dat numai note mici ... ce relevanta au tezele astea? pe patru ani? macar sa le ia doar pe cele din clasa a VIII-a, cand sunt copiii mai responsabili. Si asa este o mare industrie a meditatiilor, acum trebuie sa facem meditatii din clasa a V-a ca sa avem note mari la teze. Ar trebui sa conteze doar cele doua probe de evaluare nationala, romana si mate si apoi repartizarea computerizata. Cred ca este cea mai echilibrata varianta. Nu sunt de acord cu admitere la liceu prin examen direct, pentru ca daca la un liceu se intra cu 9 iar un copil are 8.90 atunci va ajunge la un liceu tehnologic dintre cele mai proaste. copilul trebuie sa mearga la un liceu de nivelul lui. Acum 30 de ani nu era asa o mare diferenta intre liceele bune si cele industriale, dar azi este distanta ca de la cer la pamant. s-ar intampla cu adevarat niste drame daca se renunta la repartizarea computerizata.Nicolae Capatana 14 Feb. 2018 08:26:31
Situatia in invatamant nu se va normaliza pana cand nu se va face o schimbare de paradigma, respectiv, invatamantul va fi considerat un factor comun pentru realizarea educatiei, dezvoltarii personale si formarii profesionale. Educatia este tot ceea ce il diferentiaza pe OM de animal, dezvoltarea personala este tot ceea ce il diferentiaza pe un INDIVID de altul si ii asigura existenta spirituala, iar formarea profesionala ii permite omului sa exercite o profesie care sa-i asigure existenta lui materiala si sa contribuie la dezvoltarea societatii. Cat si la ce nivel se fac aceste componente este o problema de care fuge, "ca dracul de tamaie", pana si ACADEMIA ROMANA. Sa le fie rusine ca se derobeaza de la insasi ratiunea lor de a fi !!!!Robert Alexandru 13 Feb. 2018 15:14:39
Examenele Naționale II, IV, VI, VIII au tristul efect secundar de-a discrimina anumite obiecte de anvățămant ?neimportante?, ?din care nu se dă examen? an favoarea altora ?importante?, ?cele care contează?, ?de examen?.Elevul de primară și gimnaziu este mult prea mic pentru a reacționa bine la o asemenea segregare.
Pregătirea sa trebuie să aibă un caracter de generalitate mult peste ?se cere sau nu la examen?, pentru ca formarea sa să fie măcar la acest nivel holistă.
Nimeni și an nici un caz ministerul nu poate aprecia la această varstă de ce anume va avea nevoie copilul an viitor.
De exemplu, pentru un viitor tamplar, care va lucra cu mobilă de lux, cursurile de desen, ca și bruma de tehnologie, sunt infinit mai importante decat actualele discipline de examen. Și se pot da multe alte exemple.
Alegerea unor discipline de EN pentru a li se augumenta importanța an ochii copiilor și părinților prin desemnarea lor ca discipline purtătoare de medie de admitere nu ar face decat să anrăutățească situația.
În plus, cat timp aceste ?teze? se dau tot an clasă, sunt corectate tot an școală, presiunile vor prevala față de obiectivitate...
Dacă vrem examen de admitere, fără să ne antoarcem la tragediile care au precedat admiterea computerizată, pasul firesc este an forma deja existentă la liceele vocaționale și cele cu secții an limbi materne/moderne, respectiv organizarea unor ?preadmiteri?, cu probe alese an funcție de specificul liceelor CARE DORESC un examen de selecție.
Nu văd nici un motiv pentru care la Tonitza elevii ar trebui să dovedească talent și pricepere tehnică an domeniul artelor, iar la Vianu, la clasele de nivel competițional internațional, la matematică și/sau informatică, nu.
Evident, mi se pare logic și ca aceste teste să se refere la anumite clase, cu un profil/nivel deosebit, nu la o clasă de filologie de la un liceu eminamente realist, sau invers...
Așa s-ar rezolva multe puncte care azi sunt probleme:
- s-ar echilibra nivelul de cunoștințe la anumite clase, an care ?outsider-ii? intră brusc an violent contrast de cunoștințe cu elevii crescuți de liceu din V-VIII
- examenul fiind organizat de profesori ai liceului-destinație, obiectivitatea ar fi mult mai bună;
- elevii ar ști an V-VIII că anumite profiluri/clase/specializări nu sunt ?pentru a fi trecute și ele?, ci necesită o pregătire susținută din timp.
- problema cu materiile ?privilegiate? ar avea o soluție naturală. Poate că ar fi chiar bine pentru elevi să știe că la Vianu trebuie să știe mai multă matematică ancă anainte de clasa a IX-a, la Coșbuc mai mult limbi moderne, la Tonitza desen peste cerințele programei, la ... dați dvs. un exemplu de liceu foarte bun la științele naturii, fizica/biologia/chimia, la Madgearu cultura civică și matematica, la Creangă istoria și latina ... cu o asemenea distribuție a ?cerințelor?, elevii ar deveni mai interesați de autocunoaștere și orientare școlară decat an actualul ?am trecut de milă la mate, ia să trec la admitere toate secțiile de mate-info, că-mi place să mă joc la calculator...?
Sau, ca alternativă, putem organiza un examen de admitere, cu subiecte nespecifice de-ale ministerului, naționale, desfășurat an licee, dar nu an urma anscrierii, ci pe criterii geografice elevul de gimnaziu susține admiterea la liceul cel mai apropiat, urmand apoi ca pe baza acestor rezultate, mult mai obiective prin faptul că notele vin de la profesorii de liceu, nu de la cei cu care au anvățat elevii, fără favoritisme nu-i dau lui Vasilică notă mai mare, ca să vină la mine la liceu, pentru că el, cu nota lui mare, va fi repartizat tot de computer, așadar cu o notă care descrie situația reală a elevului, ar urma repartizarea computerizată.
Nicolae Capatana 13 Feb. 2018 14:27:46
Ideea cu examene supravegheate cu camere video cred ca este una din marile tampenii din invatamantul nostru si a aparut atunci cand examenele s-au transformat in reproduceri ale notiunilor, asa cum au fost ele expuse de profesor. Un cunoscut profesor universitar D-zeu sa-l ierte spunea totdeauna studentilor sai; "Si tot ce va spun eu acum imi veti spune voi, cuvant cu cuvant la examen" Si ei, saracii, stenografiau in nestire. Si la examen COPIUTE....In lunga mea activitate universitara, politehnica, dar si vreo cativa ani, prin 1976-1980 si in invatamantul liceal chiar la seral am formulat subiectele in 3 planuri: 1. planul verificarii cunostiintelor acumulate aprox.10-15% 2.planul aplicarii cunostiintelor avute intr-o problema concreta de viata aprox 30-35% si 3. planul creativitatii, adica ce poate face examinatul cu cunostiintele avute cam 50% E greu si pentru examinat si pentru examinator, dar MERITA !!! Numai asa se "decanteaza" valorile!! Pentru planul 2 si 3 intotdeuna examinatul a avut la dispozitie tot materialul bibliografic necesar. Daca "desteptii" nostri vor elimina tampenia cu finantarea "per capita" care a ingropat definitiv calitatea invatamantului sunt convins ca si liceele si facultatile asa isi vor concepe examenele de admitere!Nu Sunt De Acord Cu Propunerea 13 Feb. 2018 12:20:30
Probabil au copii sau interese cu note mici in clasele 5-8, si spera ca rezolva cu o teza problema. Nu sunt de acordToma Mariana 13 Feb. 2018 10:16:08
Dezastru total! I-am invatat pana acum sa lupte pentru note de 10 la toate. Urmeaza sa-i invatam ca doar pentru matematica si limba romana trebuie sa munceasca. Ce facem cu copiii care isi doresc altceva si care ar trebui sa fie lasati si ajutati sa-si urmeze chemarea poate pictura, poate muzica, chimie, biologie?Liliana Balmos 13 Feb. 2018 09:55:47
Foarte buna ideea,mai putin buna buna decat "doar examenul",dar mult mai buna decat ceea ce e acum.Aceasta trebuie,insa,sa se bazeze si pe onestitatea profesorilor:daca acum toti copiii au 10,de la muzica pana la romana,"asa,ca sa aiba si ai nostri o sansa",e posibil ca,pe viitor,sa fie ajutati,in aceeasi idee,si la tezele respective.Poate doar camerele de luat vederi ar mai rezolva din posibilele derapaje.Fara suparare,sunt parinte a doi copii si va spun ca se intampla!Nicolae Capatana 13 Feb. 2018 08:09:30
Probabil ca ministrul aplica dictonul; "Cine face si desface, toata ziua are ce face !!!" Sa lase liceele sa-si organizeze singure concursurile de selectare si admitere. Asa a fost tot timpul de la Spiru Haret si pana in 1990 si A FOST BINE !!!