Elevii din Ilfov au dat simularea la Limba romana, luni, pe 20 noiembrie. Marti, 21 noiembrie, este programata simularea la Matematica. Elevii de clasa a VIII-a vor afla rezultatele la simularea la Evaluarea Nationala pe 4 decembrie 2023.
Subiecte la Romana de la Simularea judeteana a Evaluarii Nationale 2024 - Ilfov
Subiectul I
Citeste fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea raspunde la cerintele formulate.
Textul 1
In jurul lampii cu glob roz, incepura sa coteasca fluturii ca niste delicate vehicule la ultimul rond al unei sosele...
― Danut, nu sorbi supa.
Iar!
― Danut, de ce nu te-nveti sa mananci frumos?... Monica, arata-i, te rog, cum se mananca supa.
Cu rumen in obraji, ca o logodnica sarutata in fata parintilor, Monica apleca varful lingurii spre buze, insinuand supa, lin, fara murmur.
― Acum fa si tu la fel.
― Miauuu...
Modulatia de foame a pisicilor se mladie veridica in noaptea de vara.
― Catt! se stropsi doamna Deleanu spre intunericul de subt masa, dand cu piciorul.
O pisica nevinovata suferi in locul Olgutei. Domnul Deleanu isi sterse cu servetul un zambet instelat de supa. Incepura sa se adune oaspetii nepoftiti ai meselor de-afara. Veni, mai intai, Ali: pointer-ul laptos, roscat si jovial. Se aseza langa doamna Deleanu, privind-o cu deferenta hemesita. Era plin de ticuri sau de purici. Clipea: narile-i tremurau, mereu mobile; stranuta; isi sucea gatul ca cei care poarta gulere strangulatoare; isi culca tamplele cand pe-o parte, cand pe alta; hapaia muste si le inghitea ca si cum ar fi avut amigdalita; isi freca dinapoiul pe jos, botul i se sfadea cu coada; coada cu podelele; podelele cu picioarele...
― Mars, Ali!
Se dadu langa Danut, tot scuturandu-se, tot gudurandu-se, plin de vorbe dulci, dar vorbind prea tare: Uu-iuuu, hau-hau!
Din farfuriile schimbate se inalta mirosul fripturii... Chemati de el, dulaii din ograda ― cu ochi de haiduc si sfieli de caprioara ― rasarira intunecati pe scari... si nu indraznira... Subt garda picioarelor mesenilor, pisicile se stransera mai tare, mute, c-un fior de frig de-a lungul spinarii.
― Patapum, stang! Patapum, drept! Patapum, stang! Patapum drept! comanda Olguta ― in picioare pe scaun ― nemaitinand sama de nimic.
C-o ureche neagra pe ochi si una rasfranta pe ceafa, castanie; cu bot crocodilian; pieptos; cu picioarele strambe; cu mers leganat si chilos de atlet in frac, basset-ul Patapum, ghidusul ghidusilor si "bucuria Olgutei", isi facuse aparitia. In timpul zilei nu-l putea descoperi nimeni. Se ascundea ca o tragediana rascoapta de lumina soarelui.
Veni de-a dreptul la Olguta, constient parca de ilaritatea care l intampina. Se opri la picioarele scaunului, aplecandu-si capul intr-o parte, ca cineva care spune: "
― Patapum, hap!
Cu o strambatura acra, ca la unt de ricina, Patapum inghiti musca oferita.
― Bravo, Patapum!
Patapum facu o pirueta, si inflori sluj, cu jumatate din friptura Olgutei in dintii ilari. Monica radea cu hohote. Ii cazura lacrimi pe friptura surprinsa. Doamna Deleanu radea cu ochii la Monica; domnul Deleanu, cu ochii la Olguta; Olguta, in brate cu Patapum; si lampa roza, tuturora. Demn, Danut intinse o bucata de friptura lui Ali: singurul rest de seriozitate cu care mai putea vorbi― si care-l asculta.
"La Medeleni", de Ionel Teodoreanu
Textul 2
Parintii s-au straduit in mod constant sa le ofere copiilor cele mai bune oportunitati de crestere si dezvoltare. Un aspect adesea neglijat pentru a sprijini bunastarea emotionala, sociala si cognitiva a copiilor nostri este relatia lor cu animalele de companie. Legatura dintre copii si animalele de companie este una puternica, oferind o multitudine de beneficii care au un impact pozitiv asupra vietii copiilor in diferite moduri. (...) Pe langa beneficiile emotionale si sociale, animalele de companie contribuie si la dezvoltarea cognitiva si la invatarea copiilor. Iata cum:
2.1 Responsabilitate si auto-disciplina Ingrijirea unui animal de companie ii invata pe copii despre responsabilitate si auto-disciplina. Hranirea, ingrijirea si activitatea unui animal de companie necesita efort si rutina constanta, ceea ce ajuta copiii sa dezvolte un sentiment de responsabilitate. Prin asumarea acestor responsabilitati, copiii invata importanta respectarii angajamentelor si impactul actiunilor lor asupra unei alte fiinte vii. (...)
2.3 Rezolvarea problemelor si gandirea critica
Animalele de companie adesea le ofera copiilor oportunitati de a rezolva probleme si de a gandi critic. De exemplu, invatarea metodelor de dresaj a un caine sau gasirea de solutii creative pentru a tine ocupata o pisica curioasa ii provoaca pe copii sa gandeasca “in afara cutiei” si sa dezvolte abilitati de rezolvare a problemelor. Aceste abilitati sunt transferabile in alte domenii ale vietii si contribuie la cresterea cognitiva globala.(...)
3.1 Empatie si compasiune Intelegerea si satisfacerea nevoilor unei alte fiinte vii ii ajuta pe copii sa dezvolte o intelegere mai profunda a emotiilor si capacitatea de a empatiza cu altii. Cercetarile au aratat ca copiii care au animale de companie sunt mai predispusi sa manifeste comportament empatic fata de colegii lor, membrii familiei si chiar straini. 3.2 Reglarea emotiilor Interactiunea cu animalele de companie poate ajuta copiii sa-si regleze emotiile. Animalele de companie ofera un canal sigur si fara judecata pentru copii sa-si exprime sentimentele, ceea ce poate fi deosebit de benefic pentru cei care au dificultati in verbalizarea emotiilor. Imbratisarea unui animal de companie poate ajuta la calmarea copiilor in perioadele de stres sau tulburari emotionale.
https://petguru.ro/blogs/news/puterea-transformatoare-a-animalelor-de-companie-cum-imbunatatesc-animalele-vietile-copiilor
A.
1. Noteaza, din textul 1 doua cuvinte din campul lexical al obiectelor de mobilier 2 puncte
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din textul 2. 2 puncte
Animalele de companie contribuie la
a) sanatatea familiei
b) conditia fizica a stapanilor
c) invatarea copiilor
d) terapia copiilor
Raspunsul corect:
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din textul 2. 2 puncte
a) sa regleze emotiile copiilor
b) sa devina mijlocul principal de relaxare
c) sa imparta energia pozitiva cu cei mici
d) sa incurajeze activitatea fizica a membrilor familiei.
Raspunsul corect:
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din textul 1. 2 puncte
Olguta il lauda pe catel pentru ca
a) a mancat toata friptura.
b) a inghitit o musca
c) a facut-o pe Monica sa rada
d) a facut o pirueta reusita
Raspunsul corect:
5. Noteaza „X” in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili daca este adevarat sau fals, bazandu-te pe informatiile din cele doua texte. 6 puncte
Textul 1
Familia avea un singur catel.
O pisica a mieunat in timp ce Danut manca.
Patapum se opreste langa scaunul Olgutei
Textul 2
Relatia copiilor cu animalele de companie este un aspect rar neglijat.
Ingrijirea unui animal de companie necesita rutina.
Copiii care au animale de companie nu se inteleg bine cu strainii.
6. Precizeaza, in doua-trei enunturi, tiparul textual identificat in fragmentul ingrosat din primul text si justifica-ti optiunea, ilustrand-o cu o secventa: 6 puncte
7. Prezinta, in minimum 30 de cuvinte, un element de continut comun celor doua texte date, valorificand cate o secventa relevanta din fiecare text. 6 puncte
8. Crezi ca este benefica prezenta unui animal de companie in familiile care au copii. Motiveaza-ti raspunsul in 50-100 de cuvinte, valorificand unul dintre textele propuse. 6 puncte
9. Asociaza fragmentul din La Medeleni de Ionel Teodoreanu cu un alt text literar studiat la clasa sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50 100 de cuvinte, o valoare comuna, prin referire la cate o secventa relevanta din fiecare text. 6 puncte
B.
1. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
Contin diftong ambele cuvinte din seria:
a) „clipea”, „jovial”.
b) „piciorul”, „foame”.
c) „oaspetii”, „picioarele”.
d) „tremurau”, „insinuand”.
Raspunsul corect
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
Exista doar cuvinte derivate in seria:
a) „servetul”, „pieptos”.
b) „rasfranta”, „pisica”.
c) „parintilor”, „intuneric”.
d) „castanie”, „strambatura”.
Raspunsul corect
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte Sensul secventei subliniate in fragmentul: „comanda Olguta (...) nemaitinand sama de nimic.” este:
a) A fi incapatanat
b) a scapa de cearta cuiva.
c) a ignora regulile
d) a da inapoi
Raspunsul corect:
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect. 2 puncte
Cuvantul folosit cu sens figurat in enuntul „Patapum facu o pirueta, si inflori sluj, cu jumatate din friptura Olgutei in dintii ilari” Este:
a) „facu”
b) „inflori”
c) „ friptura”
d) „dintii”
Raspunsul corect:
5. Selecteaza, din secventele urmatoare, trei substantive comune aflate in cazuri diferite, precizand cazul in care se afla fiecare: „Parintii s-au straduit in mod constant sa le ofere copiilor cele mai bune oportunitati de crestere si dezvoltare.”
Substantivul comun selectat Cazul substantivului selectat
6. ALcatuieste un enunt in care verbul "a ingriji" sa fie la modul imperativ, forma negativa (1) si un enunt asertiv in care substantivul comun "animal" sa fie complement direct (2). 6 puncte.
7. Transcrie propozitiile din fraza urmatoare precizand raportul sintactic dintre ele Aceste abilitati sunt transferabile in alte domenii ale vietii si contribuie la cresterea cognitiva globala 6 puncte
8. Rescrie textul urmator, corectand greselile de orice natura. 6 puncte
Animalele de conpanie au, de regula, aceiasi influenta asupra ta, te rasplateste atunci cand ii mangai s-au cand le hranesti cu mancare.
SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)
Imagineaza-ti ca ai primit in dar, de ziua ta, animalul de companie pe care ti-l doreai. Redacteaza o nota din jurnalul tau, de cel putin 150 de cuvinte, in care sa prezinti aceasta experienta, incluzand o secventa descriptiva, de minimum 30 de cuvinte si o secventa narativa. Data redactarii jurnalului este 30 iunie 2023.
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul compunerii este la alegere.
Punctajul pentru compunere se acorda astfel:
• continutul compunerii – 12 puncte;
• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corecta paragrafelor – 1 punct; coerenta textului – 1 punct; proprietatea termenilor folositi– 1 punct; corectitudinea gramaticala – 1 punct; claritatea exprimarii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuatie – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).
Nota! Compunerea nu va fi precedata de titlu sau de motto.
Punctajul pentru redactare se acorda doar in cazul in care compunerea are minimum 150 de cuvinte si dezvolta subiectul propus.
Barem Romana Simulare Evaluare Nationala la clasa a VIII-a