Repere in invatarea si dezvoltarea copilului de la 0 la 7 ani: Cand invata sa citeasca, sa isi scrie numele si sa dezlege ghicitori

De Portal Invatamant
la 20 Mai. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Repere in invatarea si dezvoltarea copilului de la 0 la 7 ani: Cand invata sa citeasca, sa isi scrie numele si sa dezlege ghicitori20Mai.2024

Ministerul Educatiei a lansat in consultare publica Ordinul privind aprobarea Reperelor fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani. Documentul consta intr-un set de enunturi care reflecta asteptarile privind ceea ce ar trebui copiii sa stie si sa fie capabili sa faca, la anumite praguri de varsta. Atentie, acesta nu este un instrument de evaluare, „diagnosticare” a copilului.

Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani (RFIDT) au fost elaborate la initiativa UNICEF printr-un proces comprehensiv si colaborativ care a implicat multe surse de informatie, expertiza si sprijin. Procesul de elaborare si finalizare a RFIDT a durat 2 ani si jumatate, debutand in mai 2007 si incheindu-se in noiembrie 2009.
 
Acum, Ministerul Educatiei anunta ca actualizarea documentului a fost impusa atat de schimbarile care au avut loc in societate de la conceptia si aparitia acestuia pana in prezent, de contextele in care traiesc, cresc si se dezvolta copiii astazi, cat si de necesitatea alinierii la noua legislatie romaneasca privind educatia.
 
"Astfel, in zilele noastre, adaptarea la situatii de criza (pandemie, razboaie, criza refugiatilor) devine o abilitate extrem de utila copiilor. De asemenea, tehnologia are un impact crescut in viata de zi cu zi, iar extinderea utilizarii ei de la varste din ce in ce mai mici este o realitate pe care toti adultii din viata copiilor au nevoie sa o gestioneze cat mai adecvat. Mai mult, pandemia de COVID-19 a adus in atentie facilitarea invatarii la distanta si prin intermediul tehnologiei, in special pentru copiii de peste 5 ani", se arata in documentul Ministerului Educatiei.
 

Domeniile de dezvoltare pentru care sunt elaborate RFIDT

 

A. DEZVOLTAREA FIZICA, SANATATEA SI IGIENA PERSONALA

– cuprinde o gama larga de deprinderi si abilitati (de la miscari largi, cum sunt saritura, alergarea, pana la miscari fine de tipul realizarii desenelor sau modelarea), dar si coordonarea, dezvoltarea senzoriala, alaturi de cunostinte si practici referitoare la ingrijire si igiena personala, nutritie, practici de mentinere a sanatatii si securitatii personale.
 

B. DEZVOLTAREA SOCIOEMOTIONALA

– vizeaza debutul vietii sociale a copilului, capacitatea lui de a stabili si a mentine interactiuni cu adulti si copii. Interactiunile sociale mediaza modul in care copiii se privesc pe ei insisi si lumea din jur. Dezvoltarea emotionala vizeaza indeosebi capacitatea copiilor de a-si percepe si exprima emotiile, de a intelege si raspunde emotiilor celorlalti, precum si dezvoltarea conceptului de sine, crucial pentru acest domeniu. In stransa corelatie cu conceptul de sine se dezvolta imaginea despre sine a copilului, care influenteaza decisiv procesul de invatare. Cele doua subdomenii sunt interdependente.
 

C. ATITUDINEA IN INVATARE

– se refera la modul in care copilul se implica intro activitate de invatare, modul in care abordeaza sarcinile si contextele de invatare, precum si la atitudinea sa in interactiunea cu mediul si persoa- nele din jur, in afara deprinderilor si abilitatilor mentionate in cadrul celorlalte domenii de dezvoltare.
 

D. DEZVOLTAREA LIMBAJULUI, A COMUNICARII SI PREMISELE CITIRII SI SCRIERII

– vizeaza dezvoltarea limbajului (sub aspectele vocabularului, gramaticii, sintaxei, dar si ale intelegerii semnificatiei), a comunicarii (cuprinzand abilitati de ascultare, comunicare orala si scrisa, nonverbala si verbala) si preachizitiile pentru scris-citit si insotesc dezvoltarea in fiecare dintre celelalte domenii.
 

E. DEZVOLTAREA COGNITIVA SI CUNOASTEREA LUMII

– a fost definit in termenii abilitatii copilului de a intelege relatiile dintre obiecte, fenomene, evenimente si persoane, dincolo de caracteristicile lor fizice. Domeniul  include abilitatile de gandire logica si rezolvare de probleme, cunostinte matematice elementare ale copilului si cele referitoare la lume si mediul inconjurator.
 

Dezvoltarea limbajului a copilului de la nastere la 7 ani [PDF]

 
Extras din documentul curricular Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani


Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.





Dezvoltarea cognitiva a copilului de la nastere la 7 ani [PDF]


Extras din documentul curricular Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani
 

Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.


Descarca de AICI DOCUMENTUL integral<<

 


Principii referitoare la continutul Reperelor fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani 
 

Extras din documentul curricular Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani

Cadrele didactice, parintii si alti adulti care participa la cresterea, dezvoltarea si educatia copiilor mici utilizeaza RFIDT ca o modalitate de a intelege mai bine ce asteptari pot avea in privinta copiilor in raport cu varsta pe care o au si de a sprijini si stimula mai eficient procesul lor de invatare si dezvoltare.
 
▶ Continutul RFIDT corespunde varstei copiilor, luand in considerare diferentele individuale privind ritmul de dezvoltare al fiecarui copil. Fiecare copil este unic in modul in care creste, se dezvolta si dobandeste deprinderi si competente. Copiii trec prin stadii similare de dezvoltare, dar in ritmuri diferite. Nu trebuie sa ne asteptam ca toti copiii sa atinga aceleasi standarde in acelasi timp sau la acelasi nivel de performanta.
 
▶ RFIDT recunosc rolul copiilor mici ca participanti activi la invatare. Copiii nu sunt recipiente pasive pentru cunostinte; ei invata prin joc, prin implicare activa, angajare, explorare si exploatarea simturilor – auz, vaz, gust etc. RFIDT recunosc faptul ca toti copiii trebuie expusi unei game cat mai bogate de oportunitati de invatare, in moduri diferite si in contexte diferite.
 
▶ Continutul RFIDT reflecta faptul ca invatarea si dezvoltarea copiilor sunt concepte multidimensionale si ca toate domeniile de dezvoltare sunt intercorelate. Trebuie acordata atentie tuturor domeniilor deoarece invatarea si dezvoltarea copilului sunt complexe si se petrec traversand simultan toate domeniile de dezvoltare.
 
▶ Continutul RFIDT tine cont de importanta rolului jucat de familie, comunitate si mediu in dezvoltarea copilului. Familiile reprezinta un factor semnificativ prin contributia lor asupra dezvoltarii si invatarii copilului de-a lungul intregii vieti a acestuia. RFIDT recunosc faptul ca toti copiii se dezvolta si invata in contextul interactiunilor si relatiilor pe care le stabilesc cu primele persoane care au grija de ei, parintii, apoi cu comunitatea apropiata si mediul in care traiesc.
 
▶ RFIDT recunosc capacitatea tuturor copiilor de a invata, de a realiza progrese in dezvoltare, indiferent de dispozitiile lor fizice sau emotionale, de experientele anterioare sau mostenirea culturala. Setul de RFIDT este universal si trebuie dezvoltat pentru toti copiii, indiferent de diferentele culturale, de statut socioeconomic, de prezenta unor deficiente si probleme fizice sau de invatare. RFIDT trebuie sa ia in considerare aceasta diversitate si sa se adapteze naturii unice a invatarii si dezvoltarii copilului. Cea mai mare parte a copiilor au potentialul de a atinge aceste repere pentru varsta lor, daca li se asigura sustinerea si stimularea adecvata dezvoltarii.
 
▶ Continutul RFIDT respecta mostenirea culturala si diferentele lingvistice. Importanta diversitatii mediilor si mostenirii culturale trebuie sa se regaseasca in aceste repere.
 
▶ RFIDT recunosc faptul ca, la varsta timpurie, copiii dobandesc abilitati indeosebi prin utilizarea diverselor strategii de invatare si prin construirea de contexte si medii de invatare variate. RFIDT recunosc necesitatea acestor medii de invatare si faptul ca ele reprezinta diversitatea modalitati- lor de predare si invatare, precum si diversitatea experientelor de invatare si dezvoltare.
 
▶ Continutul RFIDT este orientat de cercetarile si bunele practici din educatia timpurie. Intrucat RFIDT sunt utilizate pentru a maximiza dezvoltarea programelor educationale si a experientelor educationale ale copiilor, ele trebuie sa se bazeze pe informatii valide, riguroase si realiste de cunoastere a dezvoltarii copilului, pe expertiza si experienta in lucrul cu acestia.
 
▶ RFIDT recunosc importanta jocului liber si a invatarii prin joc. Invatarea timpurie se produce in contextul unor interactiuni favorabile, astfel incat copilulsa se simta in siguranta pentru a explora mediul si a invata. Jocul, cu adulti sau cu alti copii, este elementul-cheie al invatarii si instrumentul principal prin care copilul se descopera pe sine in relatie cu ceilalti si incepe sa se orienteze in lume, se bucura de propriile initiative si de joaca impreuna cu ceilalti, descopera invatarea si invata jucandu-se. Jocul liber are un impact major in toate domeniile de dezvoltare, iar adultii au rolul de a crea un mediu favorabil jocului liber in copilaria timpurie.
 
▶ RFIDT recunosc impactul STEAM/STIAM pentru o invatare temeinica si integrata. STEAM/STIAM (Stiinta, Tehnologie, Inginerie, Arte, Matematica) reprezinta o abordare intentionata si integrata de facilitare a invatarii, in care subiectii descopera si dobandesc un set de concepte, abilitati si competente in stiinta, tehnologie, inginerie, arte si matematica, acestea putandu-se transfera si aplica atat in invatarea academica, cat si in contexte din lumea reala. Educatia in domeniul stiintelor, tehnologiei, ingineriei, artei si matematicii incepe inca de la nastere si este sustinuta de cercetarile din neurostiinte si alte stiinte ale dezvoltarii.
 
Cercetarile arata ca arhitectura de baza a creierului se construieste printr-un proces neintrerupt care incepe inainte de nastere si continua pe toata perioada adulta. Creierul uman este foarte receptiv/sensibil la invatarea matematicii si a logicii intre 1 si 4 ani; de asemenea, abilitatile matematice sunt cel mai puternic predictor al invatarii ulterioare. Oferind copiilor oportunitati pentru a trai experiente de invatare timpurii din sfera STEAM/STIAM, se sustine dezvoltarea lor, aparitia gandirii critice inca de timpuriu si a abilitatilor de argumentare si creste interesul in cariere STEAM/ STIAM in perioada adulta. 
 
In perioada copilariei mici, STEAM/STIAM poate consta in mod special in adresarea intrebarilor si incurajarea explorarii de catre copiii mici, activitati proiectate intentionat pentru a construiconcepte stiintifice si matematice, dar si in utilizarea efectiva a tehnologiei disponibile. 
 
Interactiunile pozitive timpurii, intr-un mediu intentionat proiectat pentru a furniza experiente de tip STEAM/STIAM, unde copiii pot explora, adresa intrebari, experimenta folosind diverse materiale si obiecte, obtine suport de la educatori, vor ajuta la construirea acestei fundatii. 
In perioada copilariei timpurii, stiinta, tehnologia, ingineria, arta si matematica nu sunt subiecte distincte, ci sunt explorate si incorporate in activitatile zilnice ale copiilor.
 
In plus, construind aceasta fundatie, se va realiza o continuitate intre nivelurile de educatie.
Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Agenda Cadrului Didactic 2024 - 2025

Ce este atat de special la aceasta Agenda Cadrului Didactic?

In primul rand, structura ei. Este conceputa exclusiv pentru necesitatile unui cadru didactic, astfel incat sa va ajute eficient in planificarea activitatii si sa nu ratati cumva vreun moment profesional important.

In al doilea rand, agenda este eleganta, atrage imediat atentia.

Si, in al treilea rand, ea aduce o inovatie simpatica: delimitarea celor 5 module de invatare ale anului scolar se face cu cate o caricatura savuroasa.


...Vezi AICI cum arata Agenda <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

repere dezvoltarea copiluluiministerul educatieirfidt


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI actualizata. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//