Atunci cand sunt implicati in cazuri de violenta, fie ca sunt victime, autori sau martori, prescolarii/elevii pot experimenta o multime de emotii (frica, tristete, furie etc.) si ganduri greu de gestionat. In situatii de stres emotional pentru elevi, prezenta si sprijinul unui adult (parinte sau profesor) sunt foarte importante, se arata in mesajul transmis de Ministerul Educatiei.
Recomandari care ajuta la sprijinirea copiilor care trec prin momente de stres emotional
1. Vorbiti copilului pe un ton cald si calm.
2. Aratati empatie, intelegere si rabdare pentru situatia in care se afla copilul.
3. Permiteti copilului sa isi traiasca emotiile, spre exemplu, sa planga. Asigurati copilul ca emotiile puternice sunt normale in momente de stres si ca sunteti alaturi de el pana le depaseste.
4. Exersati impreuna cu copilul modalitati simple de calmare: concentrarea pe respiratie, numaratul lent de la 10 la 1 pentru a se linisti, o scurta plimbare in aer liber etc.
5. Ajutati copiii sa identifice gandurile/temerile pe care le au in situatii de stres emotional si gasiti impreuna mesaje pozitive, realiste pe care copiii sa invete sa si le transmita atunci cand se simt stresati.
6. Nu uitati ca sunteti un model pentru copiii si pentru elevii dumneavoastra. Modul in care reactionati in situatii stresante poate reprezenta un model pentru copii. Acordati atentie propriilor modalitati de a gestiona stresul, fiti calmi si intelegatori cu propria persoana pentru a fi in masura sa acordati sprijin celorlalti.
7. Discutati cu copiii sau elevii dumneavoastra despre rolul emotiilor in viata noastra si despre cum putem gestiona situatiile in care simtim ca emotiile ne coplesesc.
Citeste si:
Romania are deja un plan comun de actiune pentru siguranta scolara, precum si o
procedura privind preventia si gestionarea acestui fenomen. Procedura stabileste si cateva masuri de sprijin ce pot fi luate la nivelul unitatii de invatamant:
- consiliere de grup si/sau individuala;
- organizarea si recomandarea participarii la intalnirile unui grup tematic de suport;
- organizarea si recomandarea participarii copiilor implicati in situatii de violenta la activitati de dezvoltare a abilitatilor socioemotionale si a strategiilor de autoreglare emotionala in momente de stres;
- referirea/recomandarea pentru interventie psihologica si psihoterapeutica;
- identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care sa asiste copilul victima sau autor pe parcursul unei perioade de timp — servicii de tip shadow;
- activitati de combatere a discursului instigator la ura, a discriminarii, a marginalizarii, a normelor sociale care favorizeaza violenta;
- activitati de mediere a conflictelor, prin abordari restaurative — exceptie victimele violentei de gen;
"In managementul tuturor cazurilor de violenta si al situatiilor corelate se va avea in vedere faptul ca rareori se constata forme unice de violenta asupra copilului; de regula, situatiile sunt complexe (abuz fizic si emotional, abuz fizic, sexual si emotional s.a.m.d.). Pentru o abordare simplificata a interventiei, se selecteaza cea mai grava forma pe care a suferit-o copilul, eventual, cea care se constituie si in infractiune, insa planificarea masurilor de sprijin se va adresa tuturor formelor", se arata in document.