Potrivit Ministerului Educatiei, decizia de a constitui clase de a VIII-a indiferent de numarul de elevi "reprezinta inca o masura concreta pentru asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar".
Metodologia privind organizarea claselor in regim simultan
Art. 1 – (1) In unitatile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori in unitatile administrativ-teritoriale in care efectivele de elevi corespunzatoare unui anumit nivel de clasa din invatamantul primar sau gimnazial sunt mai mici decat efectivele minime prevazute de lege si nu exista posibilitatea asigurarii transportului scolar, se organizeaza clase in regim simultan.
(2) Pot fi organizate clase in regim simultan doar in invatamantul primar si in cel gimnazial.
(3) Organizarea claselor in regim simultan se face in conditiile stabilite de prezenta metodologie, la propunerea consiliului de administratie al unitatii de invatamant, cu aprobarea inspectoratului scolar judetean/ Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.
Art. 2 - (1) Organizarea claselor in regim simultan se realizeaza prin constituirea formatiunilor de studiu, de regula, cu elevi de la cel putin doua tipuri de clasa diferite.
(2) Organizarea claselor in regim simultan se face in interiorul aceluiasi nivel primar, respectiv gimnazial.
(3) De regula, in invatamantul primar, gruparea elevilor in clasele organizate in regim simultan se face pentru clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a si clasa a IV-a. Ori de cate ori este posibil se recomanda organizarea de sine statatoare a clasei pregatitoare.
(4) De regula, in invatamantul gimnazial, gruparea elevilor in clasele organizate in regim simultan se face, dupa caz, fie pentru clasa a V-a si clasa a VI-a, fie pentru clasa a VI-a si clasa a VII-a.
(5) In functie de situatiile concrete privind numarul de elevi de la fiecare tip de clasa, precum si resursele umane si materiale, consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant pot decide:
a) constituirea unor formatiuni de studiu organizate in regim simultan si a altor formatiuni de studiu organizate pe tip de clasa de sine statatoare;
b) constituirea formatiunilor de studiu in regim simultan printr-o alta grupare a nivelurilor de clasa decat cea prevazuta la alin. (3) si (4);
c) constituirea unor formatiuni de studiu in regim simultan, prin gruparea elevilor din toate clasele de invatamant gimnazial, mai putin clasa a VIII-a.
d) clasa a VIII-a se organizeaza in clasa separata, indiferent de numarul de elevi.
(6) Organizarea unei singure formatiuni de studiu pentru toate clasele de la invatamantul primar, respectiv toate clasele de la invatamantul gimnazial se face numai in situatia in care numarul total de elevi este cu mai mult de 2 beneficiari sub efectivul minim prevazut pentru
constituirea unei clase de sine statatoare conform prevederilor art. 23 alin. (6) Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare.
Art. 3 - In situatia in care clasa pregatitoare functioneaza in regim simultan cu o alta clasa din invatamantul primar, amenajarea spatiului din sala de clasa va tine cont de constituirea formatiunii de studiu, astfel incat sa poata fi asigurata realizarea atat a activitatilor specifice pentru elevii din clasa pregatitoare, cat si a activitatilor necesare pentru elevii de la celelalte tipuri de clasa care intra in componenta formatiunii de studiu.
Art. 4 - (1) Organizarea claselor se face, de regula, astfel incat formatiunile de studiu constituite in regim simultan sa respecte prevederile art. 23 alin. (1), coroborate cu prevederile alin. (6) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare.
(2) La constituirea claselor in regim simultan se va avea in vedere asigurarea finantarii de baza, luand in calcul coeficienti de corectie dependenti de numarul mic de elevi in unitatea administrativteritoriala, izolare lingvistica, izolare geografica, severitatea dezavantajelor, predarea in limba minoritatii nationale, precum si alti factori.
(3) In situatii exceptionale, in unitatile de invatamant in care respectarea conditiei prevazute la alin. (1) nu este posibila din cauza numarului mic de elevi existent la nivelul primar, respectiv gimnazial, se pot organiza formatiuni de studiu cu efective mai mici decat cele mentionate la alin. (1), cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului scolar judetean/ Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.
(4) Organizarea claselor in regim simultan se face cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat de Ministerul Educatiei pentru fiecare judet.
Art. 5 Desfasurarea procesului de invatamant de la clasele organizate in regim simultan se asigura, cu prioritate, de cadre didactice calificate.
Art. 6 In cuprinsul prezentei metodologii, incepand cu data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, sintagmele „inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti” si „ISJ/ISMB” se vor citi „directia judeteana de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar” si, respectiv, „DJIP/DMBIP”.