Invatamantul dual: ghid pentru elevi si parinti

De Portal Invatamant
la 21 Mar. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Invatamantul dual: ghid pentru elevi si parinti21Mar.2024

Invatamantul dual devine din ce in ce mai atractiv pentru absolventii clasei a VIII-a care vor sa se asigure ca dobandesc o calificare si se pot angaja usor dupa absolvire. Avand o abordare care combina teoria cu practica, invatamantul dual redefineste procesul educational si ofera elevilor sansa de a-si dezvolta competentele intr-un anumit domeniu, lucrand cot la cot cu specialisti.

Conform datelor oficiale, in anul scolar 2023-2024 s-au inscris in invatamantul dual de masa si special un numar total de 15.805 elevi. 

Ce inseamna invatamant dual


Invatamantul dual este o forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic care imbina teoria cu practica, si care ofera elevilor posibilitatea sa invete si sa isi formeze competente intr-un domeniu sub indrumarea si supervizarea unor specialisti.

Invatamantul dual functioneaza pe baza de contract si are cateva caracteristici specifice:

1. Este organizat de unitatile de invatamant la cererea operatorilor economici sau a structurilor asociative interesate (cum ar fi camere de comert, asociatii patronale, clustere) in calitate de potentiali angajatori sau parteneri de practică.

2. Asigura un parcurs educational si de formare profesionala in baza unui parteneriat si conform unor contracte individuale de pregatire practica incheiate cu operatorii economici care isi asuma ca responsabilitate principala pregatirea practica a elevilor.

3. Operatorii economici asigura pregatirea practica a elevilor, bursa, cel putin la nivelul celei acordate din fonduri publice pentru invatamantul profesional, si alte cheltuieli pentru formarea elevilor;

4. Se bazeaza pe un parteneriat extins, care implica colaborarea intre unitatile de invatamant partenere, autoritatile publice centrale si locale si mediul de afaceri.

In Romania, invatamantul dual este disponibil pentru absolventii clasei a VIII-a inca din anul scolar 2017-2018. Invatamantul dual este organizat ca invatamant cu frecventa, cursuri de zi si se finalizeaza cu examen de certificare a calificarii profesionale. Absolventii care promoveaza acest examen de certificare a calificarii profesionale, dobandesc certificat de calificare profesionala de nivel 3, care este recunoscut la nivel european.

Dupa examenul de certificare, elevii se pot angaja direct la operatorul economic care s-a ocupat de formarea profesionala a acestora sau pot opta pentru un alt angajator.

Absolventii invatamantului dual - nivelul 3 de calificare isi pot continua studiile la liceu, pentru obtinerea calificarii de nivel 4 si a diplomei de Bacalaureat, ceea ce le va permite fie accesarea invatamantului universitar, fie a invatamantului postliceal.

Cui se adreseaza invatamantul dual


Invatamantul dual se adreseaza absolventilor de clasa a VIII-a cu situatia scolara incheiata, care vor sa invete o meserie. Inscrierea in invatamantul dual nu este conditionata de promovarea Evaluarii Nationale.

Absolventii clasei a VIII-a din serii anterioare care au participat la procesul de admitere in anii precedenti si au fost inmatriculati intr-o unitate de invatamant, liceal sau profesional, care s-au retras, au intrerupt studiile, au fost declarati repetenti sau doresc sa se transfere intre invatamantul liceal si invatamantul profesional sau, in cadrul aceluiasi tip de invatamant, de la o filiera/un domeniu de pregatire/specializare/ calificare profesionala la alta/altul, nu participa la procesul de admitere in invatamantul profesional si in invatamantul dual pentru anul scolar 2024—2025.

Absolventii clasei a VIII-a din serii anterioare, care nu au implinit 18 ani pana la data inceperii cursurilor anului scolar 2024—2025 si nu au fost inmatriculati intr-o unitate de invatamant, pot participa la procesul de admitere in invatamantul profesional si in invatamantul dual pentru anul scolar 2024—2025.

In cazul elevilor olimpici, participarea la admiterea in invatamantul dual, pentru anul scolar 2024-2025, se poate face pe baza performantelor deosebite obtinute, pe parcursul gimnaziului, la olimpiadele nationale sau la competitiile internationale.

Avantajele sistemului de invatamant profesional dual


Invatamantul dual are numeroase avantaje pe plan economic, in primul rand prin cresterea calitatii si a adaptabilitatii fortei de munca. Acest sistem este construit astfel incat sa se adapteze usor la schimbarile din piata muncii, mai ales pentru ca implica colaborarea directa intre unitatile de invatamant si angajatori.

Pe parcursul anilor de studiu si practica, elevii deprind competente specifice domeniului lor de interes si invata sa faca fata cerintelor de pe piata muncii. In plus, experienta acumulata in orele de practica in campul muncii ii va face mai competenti si, bineinteles, mai atractivi pentru angajatori.

La randul lor, si elevii inscrisi in invatamantul dual beneficiaza de o serie de avantaje, printre care se numara:
- au acces la resursele tehnologice actuale si la o formare profesionala de calitate 
- dobandesc o relatie timpurie cu un potential loc de munca
- pot beneficia de masa si cazare gratuita in cantinele si internatele scolare
- decontarea cheltuielilor de transport si de cazare
- burse si stimulente financiare convenite prin contractul cu operatorul economic.
- prioritate la angajare in firmele care i-au format, in baza contractelor de practica.
- posibilitatea continuarii studiilor pentru obtinerea diplomei de Bacalaureat.
 

In ce consta contractul de pregatire practica


Particularitatea sistemului de invatamant dual este faptul ca, pentru pregatirea profesionala, fiecare elev major, respectiv parintele elevului minor, incheie un contract individual de pregatire practica cu operatorul economic si unitatea de invatamant.

Contractul individual de pregatire practica se incheie distinct pentru fiecare nivel de calificare si pentru fiecare an de pregatire in cadrul nivelului respectiv, la inceputul anului scolar, in termen de maximum doua saptamani de la inceperea cursurilor.

Contractul de pregatire practica se poate incheia si pentru intreaga durata de pregatire in invatamantul dual in cadrul nivelului respectiv de calificare, in termen de maximum doua saptamani de la inceperea cursurilor din primul an scolar, cu conditia actualizarii, in functie de eventualele modificari.

Unitatea scolara si operatorii economici parteneri au obligatia informarii elevilor si parintilor, in cadrul campaniilor de informare si cu ocazia inscrierii in vederea admiterii pentru invatamantul dual, in legatura cu principalele clauze contractuale, in special cu cele privind drepturile si obligatiile elevului, care vor fi prevazute in contractul individual de pregatire practica.
 

Noul cadru legal pentru functionarea consortiilor de invatamant dual


Noua Lege a invatamantului preuniversitar prevede ca in sistemul de educatie se pot constitui consortii de invatamant dual, cel putin din urmatoarele tipuri de entitati: licee tehnologice de stat, si/sau particulare acreditate, institutii de invatamant superior acreditate, autoritati publice locale si operatori economici.

Consortiul poate include si alti parteneri relevanti in domeniul pregatirii profesionale, care pot sustine un sistem extins de formare duala.

Intre partenerii consortiului se incheie un acord de parteneriat, cu o durata de cel putin 15 ani, prin care se infiinteaza consortiul de invatamant dual cu denumire proprie, forma de asociere, fara scop patrimonial, in scopul dezvoltarii invatamantului profesional dual, intr-un anumit domeniu de pregatire, pentru calificari cerute pe piata muncii.

Consortiile de invatamant dual stau la baza dezvoltarii unor centre/campusuri profesionale integrate, care deservesc invatamantul liceal dual si invatamantul universitar dual si care reprezinta parte a infrastructurii scolare, a infrastructurii universitare si a infrastructurii operatorilor economici si a partenerilor, pusa la dispozitia consortiului pentru procesul de invatamant, fara scop patrimonial.

Potrivit datelor de la Ministerul Educatiei, in perioada 2022-2023 au fost constituite, la nivel national, 29 de consortii de invatamant dual, care au depus cereri de finantare in cadrul apelului de proiecte competitive „Program-pilot pentru dezvoltarea consortiilor regionale pentru invatamant dual”, finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta - Componenta C15: Educatie. Toate cele 29 de proiecte au fost selectate spre finantare, 16 dintre ele au contractele de finantare semnate si au inceput implementarea.

Admitere invatamant dual 2024


Inscrierea candidatilor in vederea admiterii in invatamantul dual se face la unitatea de invatamant care are oferta educationala pentru invatamantul dual, pe baza optiunii candidatului pentru o calificare profesionala din oferta scolii, cu posibilitatea inregistrarii mai multor optiuni in ordinea preferintelor exprimate de candidat.

Inscrierea se face pe baza fisei de inscriere in invatamantul profesional, eliberata de unitatea de invatamant gimnazial, la care se anexeaza fisa de optiuni pentru invatamantul dual eliberata de catre unitatea de invatamant care organizeaza invatamant dual.

Etapa I de admitere in invatamantul dual incepe la 1 iulie 2024 cu inscrierea candidatilor la unitatile de invatamant care au oferta educationala pentru invatamantul dual, pe baza fisei de înscriere în învățământul profesional și dual.

In perioada 8—9 iulie 2024 se vor desfasura probele eliminatorii, in unitatile de invatamant la care se organizeaza aceste probe, urmand ca listele cu candidatii admisi/ respinsi in invatamantul dual sa fie afisate pe 18 iulie 2024.
 

Calendarul admiterii in invatamantul dual 2024-2025


Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.



Invatamantul dual, in Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023 

 
"SECTIUNEA a 5-a
Invatamantul preuniversitar tehnologic in sistem dual
 
Art. 35. — (1) Invatamantul preuniversitar tehnologic in sistem dual este o forma de organizare a invatamantului liceal si postliceal tehnologic in unitati de invatamant de stat si/sau particulare pentru invatamantul liceal, in scoli postliceale cu personalitate juridica ori in colegii tertiare nonuniversitare care functioneaza in cadrul institutiilor de invatamant superior, invatamant care se desfasoara pe baza de contract.

(2) Invatamantul liceal tehnologic in sistem dual are urmatoarele caracteristici:
a) este organizat, intr-un cadru unitar, de unitatile de invatamant sau la solicitarea operatorilor economici, a structurilor asociative interesate, respectiv camere de comert, asociatii patronale de ramura, de bresle sau asociatii mestesugaresti, clustere, in calitate de potentiali angajatori si parteneri de practica;
b) asigura o ruta alternativa de educatie si formare profesionala, organizata pe baza de parteneriat si conform unor contracte individuale de pregatire practica, incheiate cu operatorii economici care isi asuma ca responsabilitate principala pregatirea practica a elevilor;
c) operatorii economici care asigura pregatirea practica a elevilor pot acorda o bursa, cel putin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru invatamantul liceal tehnologic, si pot finanta alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
d) unitatile administrativ-teritoriale pot sprijini invatamantul liceal tehnologic dual prin finantarea unor cheltuieli de natura investitiilor, cheltuieli materiale, burse si stimulente pentru elevi si personalul din invatamant implicat, cheltuieli privind mobilitatile si cheltuieli pentru formarea profesionala.

(3) Operatorii economici care incheie contract de parteneriat cu unitatile de invatamant care desfasoara invatamant liceal tehnologic in sistem dual, potrivit reglementarilor legale, beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 22 alin. (11), art. 25 alin. (9), art. 28 alin. (3) lit. h) si i), art. 56 alin. (11), art. 62 lit. o1), art. 68 alin. (41) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Elevii care au implinit varsta de 16 ani pot incheia contracte individuale de munca cu timp partial cu operatorii economici, conform prevederilor legale in vigoare. Activitatea prestata in baza contractului individual de munca incheiat cu operatorul economic se echivaleaza cu activitatea de instruire practica, in conformitate cu prevederile unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(5) Persoanele fizice care desfasoara activitati de tutorat, angajate de catre operatori economici implicati in programe de invatamant tehnologic dual, beneficiaza si ele de prevederile art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului educatiei si al ministrului finantelor.

(6) De prevederile alin. (5) beneficiaza si elevii angajati de operatorii economici conform alin. (4).

(7) Conditiile specifice pentru beneficiarii mentionati la alin. (5) si (6) sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei, al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului finantelor.

(8) Invatamantul liceal tehnologic dual reflecta caracteristicile prevazute la alin. (2) si se realizeaza prin:
a) incheierea contractului de parteneriat dintre unul sau mai multi operatori economici sau intre structuri asociative/un consortiu de operatori economici, unitatea de invatamant si una sau mai multe unitati administrativ-teritoriale, contract care stabileste conditiile de colaborare, drepturile si obligatiile partilor, precum si costurile asumate de parteneri. Contractul de parteneriat va acoperi cel putin perioada celor 3 sau 4 ani de studiu;
b) incheierea contractului individual de pregatire practica dintre elev, parintii/reprezentantul legal al elevului minor, operatorul economic si unitatea de invatamant, contract care stabileste drepturile si obligatiile partilor, prin care nu se pot limita optiunile ulterioare de continuare a studiilor.

(9) In invatamantul liceal tehnologic dual, tutorii de practica raspund, in conditiile stabilite prin contractul de parteneriat, de organizarea si derularea pregatirii practice organizate de angajator, realizarea evaluarii elevilor practicanti, prin consultare cu cadrul didactic coordonator de practica, si initierea, in colaborare cu acesta, dupa caz, a programelor de recuperare/masurilor remediale/stagiilor suplimentare de pregatire practica. Responsabilitatile tutorelui si ale cadrului didactic coordonator de practica sunt incluse in contractul individual de pregatire practica.

(10) Organizarea, functionarea si accesul in invatamantul liceal tehnologic dual, durata si continutul programelor de pregatire profesionala, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregatire practica, modul de organizare si desfasurare a examenului de certificare a calificarii sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD, aprobate prin ordin al ministrului educatiei, in urma consultarii reprezentantilor operatorilor economici si a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate.

(11) Structura curriculumului va asigura o distributie echitabila intre activitatile de invatare‚ predare si activitatile de invatare prin munca".
Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Ce MODIFICARI avem la Romana si Matematica pentru clasele V-VIII?

Clasele V-VIII din viata copilului necesita un efort de adaptare si de invatare constanta.

Programa scolara este destul de greoaie. Nu pierdeti din vedere:
  • Rezumatele textelor studiate
  • Teste rezolvate de matematica
  • Gramatica - Fise de lucru rezolvate

...Vezi AICI noile Teste rezolvate <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

invatamantul dualavantaje invatamant dualadmitere invatamant dualcalendar admitere liceu 2024bursa invatamant dual


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
+ REDUCERE 15%
la Culegeri si Carti!
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//