Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
De Portal Invatamant la 21 Mar. 2024 |
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
Invatamantul dual devine din ce in ce mai atractiv pentru absolventii clasei a VIII-a care vor sa se asigure ca dobandesc o calificare si se pot angaja usor dupa absolvire. Avand o abordare care combina teoria cu practica, invatamantul dual redefineste procesul educational si ofera elevilor sansa de a-si dezvolta competentele intr-un anumit domeniu, lucrand cot la cot cu specialisti.
Conform datelor oficiale, in anul scolar 2023-2024 s-au inscris in invatamantul dual de masa si special un numar total de 15.805 elevi.
Invatamantul dual este o forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic care imbina teoria cu practica, si care ofera elevilor posibilitatea sa invete si sa isi formeze competente intr-un domeniu sub indrumarea si supervizarea unor specialisti.
Invatamantul dual functioneaza pe baza de contract si are cateva caracteristici specifice:
1. Este organizat de unitatile de invatamant la cererea operatorilor economici sau a structurilor asociative interesate (cum ar fi camere de comert, asociatii patronale, clustere) in calitate de potentiali angajatori sau parteneri de practică.
2. Asigura un parcurs educational si de formare profesionala in baza unui parteneriat si conform unor contracte individuale de pregatire practica incheiate cu operatorii economici care isi asuma ca responsabilitate principala pregatirea practica a elevilor.
3. Operatorii economici asigura pregatirea practica a elevilor, bursa, cel putin la nivelul celei acordate din fonduri publice pentru invatamantul profesional, si alte cheltuieli pentru formarea elevilor;
4. Se bazeaza pe un parteneriat extins, care implica colaborarea intre unitatile de invatamant partenere, autoritatile publice centrale si locale si mediul de afaceri.
In Romania, invatamantul dual este disponibil pentru absolventii clasei a VIII-a inca din anul scolar 2017-2018. Invatamantul dual este organizat ca invatamant cu frecventa, cursuri de zi si se finalizeaza cu examen de certificare a calificarii profesionale. Absolventii care promoveaza acest examen de certificare a calificarii profesionale, dobandesc certificat de calificare profesionala de nivel 3, care este recunoscut la nivel european.
Dupa examenul de certificare, elevii se pot angaja direct la operatorul economic care s-a ocupat de formarea profesionala a acestora sau pot opta pentru un alt angajator.
Absolventii invatamantului dual - nivelul 3 de calificare isi pot continua studiile la liceu, pentru obtinerea calificarii de nivel 4 si a diplomei de Bacalaureat, ceea ce le va permite fie accesarea invatamantului universitar, fie a invatamantului postliceal.
Invatamantul dual se adreseaza absolventilor de clasa a VIII-a cu situatia scolara incheiata, care vor sa invete o meserie. Inscrierea in invatamantul dual nu este conditionata de promovarea Evaluarii Nationale.
Absolventii clasei a VIII-a din serii anterioare care au participat la procesul de admitere in anii precedenti si au fost inmatriculati intr-o unitate de invatamant, liceal sau profesional, care s-au retras, au intrerupt studiile, au fost declarati repetenti sau doresc sa se transfere intre invatamantul liceal si invatamantul profesional sau, in cadrul aceluiasi tip de invatamant, de la o filiera/un domeniu de pregatire/specializare/ calificare profesionala la alta/altul, nu participa la procesul de admitere in invatamantul profesional si in invatamantul dual pentru anul scolar 2024—2025.
Absolventii clasei a VIII-a din serii anterioare, care nu au implinit 18 ani pana la data inceperii cursurilor anului scolar 2024—2025 si nu au fost inmatriculati intr-o unitate de invatamant, pot participa la procesul de admitere in invatamantul profesional si in invatamantul dual pentru anul scolar 2024—2025.
In cazul elevilor olimpici, participarea la admiterea in invatamantul dual, pentru anul scolar 2024-2025, se poate face pe baza performantelor deosebite obtinute, pe parcursul gimnaziului, la olimpiadele nationale sau la competitiile internationale.
Invatamantul dual are numeroase avantaje pe plan economic, in primul rand prin cresterea calitatii si a adaptabilitatii fortei de munca. Acest sistem este construit astfel incat sa se adapteze usor la schimbarile din piata muncii, mai ales pentru ca implica colaborarea directa intre unitatile de invatamant si angajatori.
Pe parcursul anilor de studiu si practica, elevii deprind competente specifice domeniului lor de interes si invata sa faca fata cerintelor de pe piata muncii. In plus, experienta acumulata in orele de practica in campul muncii ii va face mai competenti si, bineinteles, mai atractivi pentru angajatori.
La randul lor, si elevii inscrisi in invatamantul dual beneficiaza de o serie de avantaje, printre care se numara:
- au acces la resursele tehnologice actuale si la o formare profesionala de calitate
- dobandesc o relatie timpurie cu un potential loc de munca
- pot beneficia de masa si cazare gratuita in cantinele si internatele scolare
- decontarea cheltuielilor de transport si de cazare
- burse si stimulente financiare convenite prin contractul cu operatorul economic.
- prioritate la angajare in firmele care i-au format, in baza contractelor de practica.
- posibilitatea continuarii studiilor pentru obtinerea diplomei de Bacalaureat.
Particularitatea sistemului de invatamant dual este faptul ca, pentru pregatirea profesionala, fiecare elev major, respectiv parintele elevului minor, incheie un contract individual de pregatire practica cu operatorul economic si unitatea de invatamant.
Contractul individual de pregatire practica se incheie distinct pentru fiecare nivel de calificare si pentru fiecare an de pregatire in cadrul nivelului respectiv, la inceputul anului scolar, in termen de maximum doua saptamani de la inceperea cursurilor.
Contractul de pregatire practica se poate incheia si pentru intreaga durata de pregatire in invatamantul dual in cadrul nivelului respectiv de calificare, in termen de maximum doua saptamani de la inceperea cursurilor din primul an scolar, cu conditia actualizarii, in functie de eventualele modificari.
Unitatea scolara si operatorii economici parteneri au obligatia informarii elevilor si parintilor, in cadrul campaniilor de informare si cu ocazia inscrierii in vederea admiterii pentru invatamantul dual, in legatura cu principalele clauze contractuale, in special cu cele privind drepturile si obligatiile elevului, care vor fi prevazute in contractul individual de pregatire practica.
Noua Lege a invatamantului preuniversitar prevede ca in sistemul de educatie se pot constitui consortii de invatamant dual, cel putin din urmatoarele tipuri de entitati: licee tehnologice de stat, si/sau particulare acreditate, institutii de invatamant superior acreditate, autoritati publice locale si operatori economici.
Consortiul poate include si alti parteneri relevanti in domeniul pregatirii profesionale, care pot sustine un sistem extins de formare duala.
Intre partenerii consortiului se incheie un acord de parteneriat, cu o durata de cel putin 15 ani, prin care se infiinteaza consortiul de invatamant dual cu denumire proprie, forma de asociere, fara scop patrimonial, in scopul dezvoltarii invatamantului profesional dual, intr-un anumit domeniu de pregatire, pentru calificari cerute pe piata muncii.
Consortiile de invatamant dual stau la baza dezvoltarii unor centre/campusuri profesionale integrate, care deservesc invatamantul liceal dual si invatamantul universitar dual si care reprezinta parte a infrastructurii scolare, a infrastructurii universitare si a infrastructurii operatorilor economici si a partenerilor, pusa la dispozitia consortiului pentru procesul de invatamant, fara scop patrimonial.
Potrivit datelor de la Ministerul Educatiei, in perioada 2022-2023 au fost constituite, la nivel national, 29 de consortii de invatamant dual, care au depus cereri de finantare in cadrul apelului de proiecte competitive „Program-pilot pentru dezvoltarea consortiilor regionale pentru invatamant dual”, finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta - Componenta C15: Educatie. Toate cele 29 de proiecte au fost selectate spre finantare, 16 dintre ele au contractele de finantare semnate si au inceput implementarea.
Inscrierea candidatilor in vederea admiterii in invatamantul dual se face la unitatea de invatamant care are oferta educationala pentru invatamantul dual, pe baza optiunii candidatului pentru o calificare profesionala din oferta scolii, cu posibilitatea inregistrarii mai multor optiuni in ordinea preferintelor exprimate de candidat.
Inscrierea se face pe baza fisei de inscriere in invatamantul profesional, eliberata de unitatea de invatamant gimnazial, la care se anexeaza fisa de optiuni pentru invatamantul dual eliberata de catre unitatea de invatamant care organizeaza invatamant dual.
Etapa I de admitere in invatamantul dual incepe la 1 iulie 2024 cu inscrierea candidatilor la unitatile de invatamant care au oferta educationala pentru invatamantul dual, pe baza fisei de înscriere în învățământul profesional și dual.
In perioada 8—9 iulie 2024 se vor desfasura probele eliminatorii, in unitatile de invatamant la care se organizeaza aceste probe, urmand ca listele cu candidatii admisi/ respinsi in invatamantul dual sa fie afisate pe 18 iulie 2024.