Potrivit FORT, elevii respectiv raman fara transport gratuit din cauza unei noi hotarari de Guvern care ar fi trebuit sa rezolve lacunele legislative anterioare.
“Incepand cu data de 08.01.2024, elevii din 19 judete raman fara transport gratuit, ca urmare a emiterii unei noi Hotarari de Guvern ce ar fi trebuit sa rezolve lacunele legislative anterioare si sa clarifice o serie de aspecte legate de efectuarea platilor catre operatorii de transport. Astfel, HG nr. 1337/2023 privind modificarea si completarea HG nr. 810/2023, vine sa bulverseze total situatia deja haotica referitoare la acordarea facilitatilor de calatorie, elevilor ce nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu”, se arata in comunicatul FORT, remis
Agerpres.
Federatia Operatorilor Romani de Transport precizeaza ca din cauza modului in care a fost elaborata prima hotarare de Guvern respectiv HG 810/2023, ce a produs efecte inca din luna septembrie a anului trecut, in foarte multe judete, printre care Botosani, Iasi, Suceava, Prahova, transportatorii nu au primit bani pentru transportul oferit gratuit elevilor in lunile septembrie - decembrie ale anului trecut.
“Este vorba de judetele unde Consiliile Judetene si-au batut joc de serviciul public de transport si au refuzat sa isi indeplineasca obligatiile legale pentru organizarea licitatiilor pentru atribuirea prin contracte a grupelor de trasee”, a adaugat Federatia Operatorilor Romani de Transport.
Noua hotarare 1337/2023 specifica la art. II alin 2 ca: “incepand cu data de 1 februarie 2024, in judetele in care nu sunt incheiate contracte de servicii publice de transport judetean ……. inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti nu mai poate efectua plati catre operatorii de transport rutier judetean.”
“Pe cale de consecinta, in ianuarie, in aceste judete, elevii trebuie sa achite abonamentele din propriul buzunar. Mentionam ca deconturile pentru transportul gratuit aferent lunii Ianuarie s-ar fi depus la inspectoratele scolare dupa data de 1 Februarie pentru eventuala achitare”, a mai transmis conducerea FORT.
Aceasta a subliniat ca aliniatul 1 al aceluiasi articol II bulvereaza total transportatorii ce asteapta efectuarea platilor inca din luna noiembrie a anului trecut deoarece mentioneaza ca: “Prin exceptie de la prevederile art. 4 alin. (1) din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 810/2023 pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea facilitatilor de transport pentru elevi, in judetele in care pana la data de 1 februarie 2024 nu sunt incheiate contracte de servicii publice de transport judetean de persoane potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de calatori si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 si nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificarile si completarile ulterioare, inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti efectueaza plata serviciilor de transport executate de operatorii de transport rutier pentru elevi, cel mult la nivelul valorii unitare lei/km, aprobata conform prevederilor art. 4 alin. (53) din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 810/2023”.
FORT a mentionat ca modificarea legislativa nu a fost discutata cu operatorii de transport.
“Deoarece noul HG a aparut in decembrie, nu se intelege sub nici o forma din textul articolului de mai sus, daca transportatorii beneficiaza de incasarea sumelor doar pentru decontul depus in luna ianuarie, aferent transportului asigurat in decembrie, sau si retroactiv pentru perioada septembrie - decembrie. Noul HG nu a fost discutat cu operatorii de transport care, alaturi de asociatiile elevilor, au sesizat Guvernul, inca de anul trecut, cu privire la problemele grave generate de proasta reglementare. Este din ce in ce mai clar ca aceste norme sunt elaborate intentionat asa, pentru a putea fi interpretate in incercarea de a evita, prin orice mijloace, efectuarea deconturilor si acordarea gratuitatii la transport catre elevi. Federatia Operatorilor Romani de Transport atrage din nou atentia factorilor de decizie cu privire la necesitatea consultarii permanente, tinand cont de faptul ca atat Ministerul Educatiei , Ministerul Dezvoltarii cat si Primul Ministru refuza constant orice forma de dialog cu reprezentatii transportatorilor”, a mai transmis FORT.