Modele de exercitii pentru clasa a VIII-a. Pregatire eficienta la Limba Romana pentru Evaluarea Nationala

De Portal Invatamant
la 14 Iun. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modele de exercitii pentru clasa a VIII-a. Pregatire eficienta la Limba Romana pentru Evaluarea Nationala14Iun.2023

Elevii de clasa a VIII-a se pregatesc sa sustina simularea la Evaluarea Nationala 2023. Ca in fiecare an, pentru unii dintre ei, subiectele vor fi usoare, in timp ce pentru altii, ele le vor pune suficiente probleme. Ce va face diferenta? Modul in care se pregatesc, desigur! De aceea, pentru copilul dvs. care urmeaza sa treaca in clasa a VIII-a, va propunem modele de exercitii eficiente, care sa transforme Evaluarea Nationala intr-o reusita.

Mai mult, efortul copilului de a se pregati pentru Evaluarea Nationala va fi rasplatit cu o nota maxima si cu admiterea la un liceu de elita. 
 
Il puteti sustine oferindu-i o culegere de exercitii eficiente, cu ajutorul carora sa aiba garantia ca se pregateste cat mai bine. Va recomandam culegerea de Teste rezolvate de Limba si literatura romana pentru Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a (aflati detalii despre culegere aici >>)
 
Va prezentam un model de exercitii din culegerea amintita, impreuna cu rezolvarile corecte, care il ajuta pe copil sa se autoverifice si sa inteleaga mai bine modalitatile de rezolvare.
 
 

Subiect de Limba si literatura romana pentru Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a

 
Subiectul I

Citeste fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea raspunde cerintelor formulate.
 
Textul 1
Mare lucru era insa cand tinea mos Timofte la cineva. Erau elevi, protejatii lui, carora le-ar fi deschis la orice ora din zi si din noapte salile de clasa, de laborator, sala de gimnastica, chiar daca ar fi trebuit sa trudeasca apoi ore intregi pentru a randui lucrurile ca mai inainte. [...] Dar, pentru a te bucura de pretuirea si ajutorul lui mos Timofte, trebuia sa fii un elev de „prima mana“, ce mai! un model intre modele. Si daca mosul te trecea printre protejatii lui si se intampla sa ai vreun conflict cu pedagogii, iti anticipa viitorul in fata lor cu o siguranta nemaipomenita. Era de ajuns sa dea doua, trei exemple de oameni mari care fusesera candva in situatii asemanatoare, cu acel belsug de amanunte al sinceritatii si nadejdii, si profesorii incepeau sa priveasca altfel lucrurile si sa-si cam schimbe parerile. Pentru ca batranul vorbea deschis, adevarat, privea drept in ochi si se pare ca nu gresise niciodata cand luase apararea cuiva. In anul in care incepe povestirea noastra, mos Timofte isi avea, ca intotdeauna, protejati si nesuferiti. De buna seama ca numai intamplarea hotarase ca principalii sai favoriti sa fie niste elevi dintr-a opta, care locuiau cu totii in cartierul Ciresului si pe care se obisnuise sa-i numeasca „Ciresarii“.[...] N-am putea spune insa adevarul intreg daca n-am destainui, de la bun inceput, ca elevul pe care mos Timofte il iubea cel mai mult, primul dintre favoritii lui, era un prichindel dintr-a cincea, un smecher fara seaman in toata scoala, poate chiar in istoria scolii, dar caruia batranul nu-i aratase niciodata pe fata dragostea. Mai degraba il mustruluia pentru nazbatiile si sotiile sale; niciodata nu-l alintase, nici macar in gluma, cum facea cu ceilalti elevi la care tinea. Daca in cei cincizeci de ani de slujba mos Timofte n-ar mai fi intalnit un caz asemanator, daca nu i s-ar mai fi intamplat, cu vreo treizeci si cinci de ani in urma, sa-i ticaie inima pentru un pusti nebunatic, care la fiecare pas facea o nazdravanie, care in fiecare fraza rostita strecura un ghimpe si care acum era unul dintre oamenii de mare faima ai tarii, e mai mult ca sigur ca prichindelul cel smecher, blond si ciufulit, ar fi intrat in gloata nesuferitilor. Dar cum mosneagul avea o memorie precisa a cazurilor si un simt al comparatiei si previziunii care nu dadea gres, s-a lasat cu buna stiinta subjugat de aparitia vesela si cuceritoare a lui Tic, trecandu-l in randul favoritilor. Adica i-a acordat in sinea lui un mare viitor. Tic n-avea insa de unde sa stie aceasta si de cate ori trecea pe langa mos Timofte, daca nu-si ducea mana la nas pentru a flutura din degete, atunci tragea dupa sine un dulau imaginar, prins de un lant gros, pe care-l intreba chiar in clipa cand trecea prin fata gheretei batranului paznic:
― Cutu, cutu, Tangulica, ia spune-mi din coada cat e ceasul?!... Elevii cei mici radeau de se prapadeau, mos Timofte se incrunta si ameninta teribil cu degetul, dar Tic, nedumerit, facea sfortari cumplite (hm!) pentru a afla cauza veseliei din jur. Intr-atata se obisnuise Tic cu aceasta sotie nevinovata, incat inscenase o a doua ceremonie de botez, adaugand numele de Tangulica lui Tombi, catelul lui credincios pe care voia sa-l faca celebru. Se chinuia ca un drac sa-l invete diviziunea timpului si citirea orelor dupa mersul soarelui. Dar pentru ca noul nume sa nu ramana o simpla adaugire, sortita unei uitari timpurii, si pentru ca se credea persecutat de mos Timofte, prichindelul a hotarat sa foloseasca numele de Tangulica atunci cand catelul trebuia certat, adica atunci cand il descoperea in roluri negative, si numele de Tombi cand catelul trebuia alintat sau cand merita sa fie incurajat, adica atunci cand interpreta roluri pozitive. [...] In ciuda acestor aparente, Tic tinea la mos Timofte, ba in adancul sufletului il iubea chiar foarte mult. Il stramba el, ii imita vocea si stranutul, ii flutura mereu din degete, dar cine altul ii strecura in ghereta, pe neobservate, intr-o anumita zi a saptamanii, o portocala invelita frumos in hartie rosie, matasoasa? Printr-o intamplare foarte norocoasa, aflase pustiul ca nimic nu-i place mai mult batranului paznic decat portocalele si se facea luntre si punte pentru a avea intotdeauna un fruct portocaliu gata de sacrificiu. Dupa cum se vede, nici batranul, nici pustiul nu aveau curajul sa-si dea pe fata dragostea pe care in adancul sufletului si-o purtau. Ceea ce li se intampla amandurora cam pentru prima data in viata. 
 
Constantin Chirita, „Ciresarii“ in volumul I „Cavalerii florii de cires“
 
 
Textul 2
 
Prietenia
Prietenia este o relatie afectiva si de cooperare intre fiinte umane, care se caracterizeaza prin sentimente de simpatie, respect, afinitate reciproca. Prietenia presupune o atitudine de bunavointa reciproca, suport reciproc la nevoie sau in criza, de loialitate, buna-credinta si altruism. La scara larga, prietenia este o relatie afectiva si de cooperare care leaga doua sau mai multe persoane, insa la nivel personal, fiecare dintre noi are propriul sau mod de a percepe o relatie de prietenie, in functie de experientele traite de-a lungul vietii sale. Desi de cele mai multe ori este rezultatul unor conjuncturi in care ajungem sa ne cunoastem unii pe ceilalti, prietenia reprezinta mai mult decat atat. Ea se naste din nevoia de afectiune, de comunicare, de apartenenta, de acceptare neconditionata a fiecaruia dintre noi. Prietenia nu este o competitie, ci presupune o relatie de egalitate, un parteneriat in care fiecare da celuilalt acces la propria sa persoana si se lasa cunoscut in profunzimea si intimitatea sa. O prietenie profunda si autentica nu se masoara in cantitatea de timp petrecuta impreuna, ci in calitatea acestuia, in sprijinul si dragostea daruita, in grija investita pentru ca aceasta legatura sa fie unica, sa se implineasca si sa reziste in timp.
 
(psychologies.ro/dezvoltare-personala-cunoaste-te-2/cunoaste-te/5-principii-pentru-oprietenie-adevarata-2155812?v=f5b15f58caba)
 
 
A.
1. Noteaza, din Textul 1, doua tipuri de incaperi care se regasesc in scoala.
 
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din Textul 1.
Principalii favoriti ai lui mos Timofte din acel an sunt elevi:
a) in clasa a cincea
b) in clasa a doua
c) in clasa a opta
d) in clasa a opta si a cincea
Raspunsul corect:
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din Textul 2.
O prietenie adevarata se masoara in:
a) numarul de mesaje schimbate zilnic
b) timpul petrecut impreuna
c) calitatea timpului, in sprijinul si dragostea daruita, in grija investita
d) competitia stabilita intre cei doi prieteni
Raspunsul corect:
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect, valorificand informatiile din Textul 1.
In fragmentul extras din romanul „Ciresarii“, de Constantin Chirita, se evidentiaza:
a) importanta educatiei
b) valoarea prieteniei
c) dorinta elevilor de a fi foarte buni
d) pretuirea adevaratelor valori
Raspunsul corect:
 
5. Noteaza X in dreptul fiecarui enunt pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazandu-te pe informatiile din cele doua texte:
Enuntul   Corect   Incorect
Mos Timofte are mereu preferati printre elevi.
Elevii preferati din acel an nu locuiau toti in cartierul Ciresului.
Intre Tic si mos Timofte, afectiunea este reciproca, dar nemarturisita.
Catelul lui Tic are un singur nume.
Prietenia presupune o atitudine de bunavointa reciproca, suport reciproc, de loialitate, buna-credinta si altruism.
Prietenia este o competitie intre doua persoane.
 
6. Precizeaza, in doua-trei enunturi, o trasatura morala a personajului mos Timofte, identificata in fragmentul de mai jos, si mijlocul de caracterizare, ilustrandu-l cu o secventa:
„Dar cum mosneagul avea o memorie precisa a cazurilor si un simt al comparatiei si previziunii care nu dadea gres, s-a lasat cu buna stiinta subjugat de aparitia vesela si cuceritoare a lui Tic, trecandu-l in randul favoritilor. Adica i-a acordat in sinea lui un mare viitor.“
 
7. Prezinta, in 30-70 de cuvinte, un element de continut comun celor doua texte date, valorificand cate o secventa relevanta din fiecare text.
 
8. Crezi ca dezvaluirea sentimentelor dintre mos Timofte si Tic ar schimba relatia dintre cei doi?
Motiveaza-ti raspunsul, in 50-100 de cuvinte, valorificand Textul 1.
 
9. Asociaza fragmentul din „Ciresarii“, de Constantin Chirita, cu un alt text literar studiat sau citit ca lectura suplimentara, prezentand, in 50-100 de cuvinte, o valoare culturala comuna, prin referire la cate o secventa relevanta din fiecare text.
 
B.
1. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Sunt despartite corect in silabe ambele cuvinte din seria:
a) ne-dum-e-rit, cu-noas-tem
b) ne-du-merit, cu-noas-tem
c) ne-du-me-rit, cu-noas-tem
d) ne-du-me-rit, cun-oas-tem
Raspunsul corect:
 
2. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Fac parte din acelasi camp lexical toate cuvintele din seria:
a) scoala, laborator, conjunctura, egalitate
b) scoala, elev, premiant, clasa
c) relatie, prietenie, afectiune, concurenta
d) timp, dragoste, scara, afinitate
Raspunsul corect:
 
3. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Sensul constructiei subliniate: „Mai degraba il mustruluia pentru nazbatiile si sotiile sale“ este:
a) il alinta
b) il lauda
c) il indemna
d) il certa
Raspunsul corect:
 
4. Scrie in caseta litera corespunzatoare raspunsului corect.
Sinonimele potrivite pentru cuvintele subliniate in fragmentul: „O prietenie profunda si autentica nu se masoara in cantitatea de timp petrecuta impreuna“ sunt:
a) subtire, falsa
b) dusmanie, amicitie
c) adanca, reala
d) reala, continua
Raspunsul corect:
 
5. Selecteaza din fragmentul urmator trei substantive aflate in cazuri diferite, pe care le vei preciza.
„De buna seama ca numai intamplarea hotarase ca principalii sai favoriti sa fie niste elevi dintr-a opta, care locuiau cu totii in cartierul Ciresului si pe care se obisnuise sa-i numeasca «Ciresarii».“
 
6. Alcatuieste un enunt asertiv in care substantivul „prietenie“ sa aiba functia sintactica de complement prepozitional si un enunt interogativ in care pronumele interogativ „care“ sa aiba functia de nume predicativ.
 
7. Transcrie propozitiile din fraza urmatoare, precizand felul acestora: „Prietenia este o relatie afectiva si de cooperare intre fiinte umane, care se caracterizeaza prin sentimente de simpatie, respect, afinitate reciproca.“
 
8. Enuntul urmator reprezinta mesajul primit de la un prieten pe o retea sociala. Rescrie-l, corectand greselile de orice natura:
Am citit o carte extraordinara zilele astea si kiar vroiam sati spun despre ea. Se numeste Marile sperante, de Charles Dickens, si trebuieste sati spui ca mi s-a parut minunata.
 
Subiectul al II­lea
Scrie o compunere, de minimum 150 de cuvinte, in care sa il caracterizezi pe mos Timofte, personajul din Textul 1.
 In redactarea compunerii:
− vei mentiona doua trasaturi ale personajului;
− vei ilustra doua modalitati de caracterizare diferite, prin cate o secventa comentata;
− vei corela o valoare transmisa prin acest personaj cu una importanta pentru tine, justificandu-ti raspunsul.
 
 

Rezolvarea subiectului de Limba si literatura romana pentru Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a

 
Subiectul I
A.
1. Doua tipuri de incaperi care se regasesc in scoala sunt sali de clasa si laboratoare.
 
2. d)
 
3. c)
 
4. d)
 
5. Enuntul Corect Incorect
Mos Timofte are mereu preferati printre elevi. Corect
Elevii preferati din acel an nu locuiau toti in cartierul Ciresului. Incorect
Intre Tic si mos Timofte, afectiunea este reciproca, dar nemarturisita. Corect
Catelul lui Tic are un singur nume. Incorect
Prietenia presupune o atitudine de bunavointa reciproca, suport reciproc, de loialitate, buna-credinta si altruism. Corect
Prietenia este o competitie intre doua persoane. Incorect
 
6. O trasatura morala a lui mos Timofte este intuitia, datorita careia recunoaste in elevii din scoala pe cei care pot deveni oameni de seama. Trasatura mentionata este evidentiata prin caracterizare directa, realizata de narator: „mosneagul avea o memorie precisa a cazurilor si un simt al comparatiei si previziunii care nu dadea gres“.
 
7. Un element de continut comun al celor doua texte este tema prieteniei, ca relatie care se poate stabili intre doua persoane, fara a tine cont de conditii exterioare. Astfel, fragmentul din romanul lui Constantin Chirita evidentiaza prietenia din perspectiva relatiei dintre varste diferite, in timp ce al doilea reprezinta o explicare a notiunii de prietenie. Asadar, cele doua texte au o tema comuna, dar care este realizata diferit.
 
8. Eu cred ca dezvaluirea sentimentelor dintre mos Timofte si Tic ar schimba relatia dintre cei doi, deoarece lucrurile nu vor mai fi la fel intre ei atunci cand vor sti ce simte fiecare. Pe de o parte, dezvaluirea sentimentelor ar putea conduce catre o frumoasa relatie de prietenie, in ciuda diferentelor dintre ei.Pe de alta parte, poate ca sinceritatea in privinta sentimentelor ar putea avea efecte negative, intrucat ar crea o prea mare familiaritate din partea pustiului neastamparat. Asadar, dezvaluirea relatiilor dintre cei doi ar influenta in mod clar relatia lor.
 
9. Fragmentul citat din „Ciresarii“, de Constantin Chirita, poate fi apropiat, in opinia mea, de „Micul print“, de Antoine de Saint-Exupery, deoarece ambele texte vorbesc despre relatii neobisnuite de prietenie intre fiinte care, la prima vedere, nu au nimic in comun. Valoarea culturala comuna pe care o evidentiaza cele doua texte este, asadar, prietenia.
 
Ambele texte descriu relatia de prietenie care uneste fiinte diferite si arata ca sentimentele nu tin cont de nicio diferenta. Relatia dintre Tic si mos Timofte este ascunsa chiar si pentru ei, iar vulpea ii explica Micului Print ce este prietenia si-l invata s-o pretuiasca. Asadar, textele mentionate evidentiaza tema prieteniei, vazuta din perspective diferite.
 
B.
1. c)
 
2. b)
 
3. d)
 
4. c)
 
5. 
intamplarea – nominativ 
in cartierul – acuzativ
Ciresului – genitiv
 
6. Vorbim despre prietenie cu mult drag.
Care este colegul tau dintre cei doi?
 
7. P1 – Prietenia este o relatie afectiva si de cooperare intre fiinte umane – propozitie principala
P2 – care se caracterizeaza prin sentimente de simpatie, respect, afinitate reciproca – propozitie secundara atributiva, subordonata la P1 prin pronumele relativ „care“.
 
8. Am citit o carte extraordinara zilele astea si chiar voiam sa­ti spun despre ea. Se numeste „Marile sperante“, de Charles Dickens, si trebuie sa­ti spun ca mi s-a parut minunata.
 
Subiectul al II­-lea
 
Personajul literar reprezinta o fiinta de hartie, rodul imaginatiei scriitorului, care-si transpune viziunea despre lume prin intermediul unei creatii care capata viata proprie, in lumea textului. In opera citata,„Ciresarii“, de Constantin Chirita, personajul principal al textului este mos Timofte, batranul paznic al scolii, cel prin fata caruia s-au perindat generatii si generatii de elevi. Portretul personajului este conturat treptat, mai ales din trasaturi morale, care il individualizeaza. Mos Timofte apare ca un om de incredere al scolii, cu un suflet bun si cu o mare disponibilitate sufleteasca fata de elevii carora le vegheaza destinul. Are o fire deschisa, directa si sincera, iar toate aceste calitati cantaresc greu atunci cand ia apararea elevilor preferati in fata profesorilor: „Pentru ca batranul vorbea deschis, adevarat, privea drept in ochi si se pare ca nu gresise niciodata cand luase apararea cuiva.“ Elevii lui favoriti beneficiaza de multe privilegii, dar trebuie sa fie elevimodel, deoarece batranul paznic nu are incredere in oricine. In mod surprinzator, insa, elevul pe care il iubea cel mai mult era „un prichindel dintr-a cincea, un smecher fara seaman in toata scoala, poate chiar in istoria scolii“, dar cu atat mai mult indragit de batran. Sentimentele, insa, desi reciproce, nu au fost niciodata dezvaluite intre cei doi, desi nazdravaniile lui Tic ii aminteau lui mos Timofte de „un pusti nebunatic, care la fiecare pas facea o nazdravanie, care in fiecare fraza rostita strecura un ghimpe si care acum era unul dintre oamenii de mare faima ai tarii“. Batranul ilustreaza pe deplin valoarea prieteniei, ca sentiment care are puterea de a lega oamenii, chiar daca, la prima vedere, ei nu au nimic in comun, asa cum sunt Tic si mos Timofte. Intuitia si buna memorie ale paznicului, alaturi de inteligenta, firea sincera si deschisa sunt prezentate prin caracterizare directa, realizata de catre narator. De asemenea, prezentarea modului in care mos Timofte ia apararea elevilor sai favoriti in fata profesorilor reprezinta o modalitate indirecta de caracterizare. In ansamblu, fragmentul prezinta portretul unui batran care ilustreaza calitati umane de exceptie si prin intermediul caruia scriitorul subliniaza valoarea prieteniei, ca traire afectiva puternica ce leaga destine si influenteaza oamenii.
 
 
Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Ce NOUTATI sunt pentru clasele IX-XII?

Ai copilul in clasele IX-XII?

Liceul necesita un efort de adaptare si de invatare constanta. Pentru ca la final urmeaza cel mai important test: examenul de BACALAUREAT!

Vestea buna? Va puteti ajuta copilul!

Solutii moderne pentru pregatirea examenelului de BACALAUREAT!

…Vezi AICI toate REDUCERILE >>


...Vezi AICI detaliile complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

exercitii clasa a 8 a modele exercitii clasa a viii-a exercitii capacitate limba romana exercitii evaluarea nationala limba romana


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//