Subiecte Evaluarea Nationala 2022 Romana
Modelul de Test de la Limba Romana, analizat de catre doamna profesoara il puteti vedea
aici.
Noul model de test prezinta cateva modificari fata de subiectele din 2021. De retinut este ca exercitiul 6 poate imbraca diverse forme astfel: daca pana acum, invariabil aducea in prim-plan tiparele textuale (concept al noii programe scolare), pe buna dreptate, in modelul nou propus de CNPEE, abordeaza un alt element al programei pentru examen, reflectand capacitatea elevului de a identifica in mod corect o trasatura a unui personaj.
Redam mai jos mesajul integral al doamnei profesoare referitor la modele de subiecte propuse de Ministerul Educatiei pentru Evaluarea Nationala 2022 de la clasa a VIII-a:
"Examenul la disciplina limba si literatura romana (iunie 2022) se defasoara conform programei de examen stabilite prin Anexa 1 la OME, nr. 3237/5.02.2021 privind aprobarea programelor pentru Evaluarea Nationala pentru absolventii claselor a VIII-a.
Modelul propus de CNPEE are rolul de a orienta elevul/profesorul, nu presupune o valorificare completa a continuturilor programei.
In primul rand nu trebuie inteles gresit modelul propus de CNEEE. Este o varianta de subiect, ceea ce nu impune formularea aceluiasi tip de itemi, ci are strict rol orientativ, in sensul ca pentru fiecare item se poate valorifica un alt element de continut din programa, conditia fiind, fireste, o abodare echilibrata a continuturilor si competentelor impuse de programa, realizandu-se o evaluare serioasa si obiectiva.
Astfel, primii 5 itemi de la Subiectul 1 au drept scop identificarea capacitatii de intelegere a celor doua texte-suport si a capacitatii de a realiza conexiuni intre informatiile oferite de acestea.
Itemul 6 A, cum era de asteptat, poate imbraca diverse forme, astfel: daca pana acum, invariabil aducea in prim-plan tiparele textuale (concept al noii programe scolare), pe buna dreptate, in modelul propus de CNPEE, abordeaza un alt element al programei pentru examen, reflectand capacitatea elevului de a identifica in mod corect o trasatura a unui personaj, mijlocul de caracterizare prin intermediul careia este reliefata aceasta si capacitatea de a selecta o secventa relevanta pentru afimatiile facute. Un astfel de item impune cunoasterea de catre elev a mijloacelor de caracterizare a personajelor (concept studiat din clasa a VI-a, aprofundat in clasa a VII-a si sistematizat in clasa a VIII-a), dar si abilitatea de lucru cu textul, respectiv abilitatea de a face judecati de valoare (identificarea trasaturii morale), respectiv capacitatea de a integra corect intr-un enunt coerent toate acetse informatii.
Atentie insa, acest item poate in mod absolut firesc sa faca apel la alte concepte studiate de elevi si regasite in programa pentru examen cum ar fi: textul narativ, textul descriptiv, textul liric, textul dramatic, textul literar, textul nonliterar, tema literara, tiparele textuale (descriptiv, narativ, dialogat, explicativ, argumentativ). Prin urmare, este indreptatita formularea unui item de genul: Precizeaza doua trasaturi ale textului dramatic/descriptiv, pe baza a doua trasaturi identificate in text, selectand cate o secventa relevanta in acest sens. Sau Numeste tiparul textual identificat in fragmentul propus, pe baza a doua particularitati, pe care sa le ilustrezi cu secvente relevante., dar si Numeste tema literara valorificata in fragmentul propus, pe baza a doua argumente insotite de secvente relevante.
Itemul 7A are scopul de a stabili capacitatea elevului de a realiza conexiuni la nivelul textelor-suport, in sensul de a identifica elemente de continut comune, teme literare comune si secvente potrivite pentru a sustine afirmatia facuta, vizand capacitatea de a formula corect un raspuns argumentat.
Itemul 8 A urmareste capacitatea elevului de a formula un punct de vedere cu privire la un subiect si de a motiva aceasta optiune. Se vor avea in vedere o exprimare coerenta a punctului de vedere si o sustinere adecvata, adica sustinuta de un argument pertinent (adecvat, raportat la opinie si introdus prin conectori specifici), dar si raportarea la textul-suport indicat, ceea ce presupune, fireste intelegerea mesajului acestuia si selectarea unei secvente adecvate.
Itemul 9 A vizeaza abilitatea elevului de a asocia textul-suport cu una dintre operele studiate sau citite, pe baza unui element comun care vizeaza continutul (o tema literara, o valoare culturala, un ideal, un personaj, o perioada etc), facandu-se referire la cate o secventa relevanta din fiecare text. Aici se impune o observatie, anume aceea ca daca din textul-suport se va putea selecta o secventa, din opera aleasa de elev, fireste, va fi mai greu acest lucru, dar se va putea face referire la o secventa precis, prin redarea continutului de idei intr-un enunt sau doua.
O alta precizare importanta este aceea privitoare la elementul de continut. Elementul de continut presupune elemente ideatice (tema, mesaj, idee poetica, tip de personaj etc), in niciun caz, element care sa vizeze forma textului.
Subiectul I B, organizat pe cei 8 itemi, abordeaza logic fonetica, mijloacele de imbogatire a vocabularului, sensurile cuvintelor in context, relatiile semantice, morfologia, sintaxa propozitiei, sintaxa frazei, corectitudinea unui enunt (ortografie, punctuatie, forme de plural, forme corecte ale unor imprumuturi, forme flexionare corecte etc).
O noutate asupra careia ar trebui sa se insiste in pregatirea elevilor este legata de faptul ca exista itemi care presupun doua verbe de comanda, chiar daca nu sunt prezente in enunt, ceea ce ii va impune elevului un proces logic de solutionare a itemului. De exemplu, itemul 6 din modelul propus, contine mai multe cerinte, astfel: un enunt negativ in care substantivul cu functia sintactica de subiect dintr-un enunt propus sa fie complement direct. inainte de a realiza enuntul, elevul trebuie sa identifice substantivul cu functie de subiect, pentru a il insera, cu functia de complement direct, in enuntul negativ.
Subiectul II va evidentia capacitatea copilului de a redacta, dar si cunoasterea anumitor continuturi, respectarea regulilor de redactare a anumitor tipuri de texte. Elevul trebuie sa fie capabil sa realizeze corect un rezumat, sa redacteze un text argumentativ pe diverse teme, sa realizeze un text narativ sau descriptiv (tablou, portret), o scrisoare sau o pagina de jurnal, respectiv caracterizarea unui personaj", a subliniaza ea, pentru Portal Invatamant.
Reamintim Calendarul pentru Evaluarea Nationala 2022:
30 mai - 3 iunie 2022: Inscrierea la evaluarea nationala (se face automat de catre scoala)
3 iunie 2022: Incheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
14 iunie 2022: Limba si literatura romana — proba scrisa
16 iunie 2022: Matematica — proba scrisa
17 iunie 2022: Limba si literatura materna — proba scrisa
23 iunie 2022 (pana la ora 14:00): Afisarea rezultatelor
23 iunie 2022 (ora 16:00 - ora 19:00): Depunerea contestatiilor
24 iunie 2022 (ora 8:00 - ora 12:00): Depunerea contestatiilor
24 iunie - 29 iunie 2022: Solutionarea contestatiilor
30 iunie 2022: Afisarea rezultatelor finale