Inspectoratul Scolar Judetean Sibiu transmite ca, pentru familiarizarea elevilor din clasele terminale cu modelele de subiecte pentru
Bacalaureat si Evaluarea Nationala, sesiunea 2023, simularea judeteana a probei scrise la disciplina Limba si literatura romana "se poate organiza la decizia fiecarei unitati scolare, la propunerea profesorilor de limba si literatura romana si cu acordul conducerii unitatii de invatamant, in data de 5 DECEMBRIE 2022".
Conform anuntului ISJ Sibiu, pretestarea la nivel judetean, se va desfagura in 5 decembrie 2022, in unitatile scolare organizatoare, dupa urmatorul program:
— pentru clasa a Vill-a, intre orele 11,00-13,00;
Selectia de continuturi asociate competentelor generale si specifice vor viza Programele de examen in vigoare, aprobate prin O.M.E.N. nr. 4923 / 2013, pentru examenul de Bacalaureat si prin O.M.E nr. 3237/ 05.02.2021, pentru Evaluarea nationala la clasa a VIII-a, dupa cum urmeaza:
Subiecte simulare Limba romana Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a
Domeniul lectura
- Tipare textuale de structurare a ideilor: Texte care combina diverse structuri textuale (explicativ, narativ, descriptiv, dialogat, argumentativ).
- Textul dramatic (autor, personaj dramatic; rolul indicatiilor scenice; rolul dialogului)
- Narativul literar (in proza) sau descriptivul literar (in versuri).
- Strategii de comprehensiune: impartasirea impresiilor de lectura; reflectii asupra limbajului si a
structurii textelor de tip dramatic, epic / liric; compararea a doua sau mai multe texte sub aspectul
continutului si al structurii.
- Strategii de interpretare: mesajul / mesajele textului; interpretarea limbajului figurat (personificarea, comparatia, epitetul, enumeratia, repetitia, metafora, antiteza); argumentarea punctelor de vedere pe marginea textelor citite.
Domeniul redactare
- Partile textului: introducere, cuprins, incheiere; paragrafe; adecvare la tema.
- Tipare textuale de structurare a ideilor: narativ, descriptiv, dialogat; explicativ, exemplificare; argumentativ; comparatie, analogie, pro-contra; integrarea partilor etc.
- Stil: proprietatea termenilor, puritate si adecvare situationala, originalitate, naturalete, varietate, concizie, corectitudine gramaticala, respectarea normelor ortografice si de punctuatie, modalitati de exprimare a preferintelor si a opiniilor.
Domeniul elemente de constructia comunicarii - Gramatica
- Enuntul: enunturi asertive, interogative, exclamative, imperative; propozitia simpla, propozitia dezvoltata; propozitia afirmativa, propozitia negativa; constructii sintactice: constructii active / constructii pasive cu verbul a fi; constructii impersonale; constructii cu pronume reflexive; constructii incidente; norme de punctuatie.
- Predicatul verbal, predicatul nominal; numeie predicativ; acordul numelui predicativ
- Subiectul exprimat (simpiu si multiplu), subiectul neexprimat (inclus, subinteles); acordul predicatului cu subiectul.
- Verbul: moduri verbale si timpurile jor; verbe auxiliare, verbe copulative, verbe predicative; utilizari sintactice ale formelor verbale nepersonale; posibilitati combinatorii ale verbului.
- Substantivul: flexiune, tipuri de substantive; articoful hotarat, articolul nehotarat, articolul genitival; punctuatia vocativului; posibilitati combinatorii ale substantivului.
- Prepozitia.
Ortoepie si punctuatie
- Alfabetul limbii romane; ordonarea cuvintelor dupa criteriul alfabetic; articolul de dictionar.
- Tipuri de sunete: vocala, consoana, semivocala, corespondenta sunet-litera; diftong, triftong, hiat; silaba, despartirea in silabe (principiul fonetic); accentul, utilizarea corecté a accentului; variante accentuate admise / neadmise de norma.
Vocabular
- Cuvantul, unitate de baza a vocabularului: forma si sens (sensul de baza si sensul secundar;
sensul propriu, sensul figurat); categorii semantice: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; campul lexical.
- Mijloace interne de imbogatire a vocabularului: derivarea, compunerea, conversiunea; cuvant de baza si cuvant derivat; familia lexicala.
Elemente de interculturalitate
- Identitate personala — identitate nationala — diversitate culturala si lingvistica.
Subiecte simulare Limba romana Bacalaureat
- Subiectul I (comun tuturor filierelor, profilurilor si specializarilor) are ca suport: textul nonliterar (epistolar, jurnalistic, juridic-administrativ, stiintific; informativ argumentativ, narat
descriptiv etc.), sau de granita (memorialistic, note de calatorie, jurnal literar) si este alcatuit din doua parti (A, B):
—A. cinci itemi semiobiectivi de tip intrebarea structurata, cu subintrebari / sarcini de lucru care urmaresc intelegerea textului (decodificarea si comprehensiunea acestuia).
- Subiectul al II-lea (comun tuturor filierelor, profilurilor si specializarilor) are ca suport un text literar la prima vedere si este alcatuit dintr-un item subiectiv de tip intrebare cu raspuns scurt, care vizeaza interpretarea si / sau comentarea unui fragment de text poetic / narativ / dramatic, cu tinta spre: trasaturi de curent literar (de exemplu, romantismul, simbolismul, modernismul, traditionalism; caracteristici ale textului narativ sau dramatic (de exemplu: perspectiva narativa, rolul notatiilor autorului etc.).
- Subiectul al Ill-lea (diferentiat in functie de filiera, profiluri si specializari) are ca suport opere literare studiate ce apartin autorilor canonici, curentelor culturale / literare, perioadelor, speciilor literare si / sau tipurilor de texte mentionate in programa de bacalaureat in vigoare si consta intr-un item subiectiv de tip eseu structurat, cu formularea a trei repere care se refera la analiza tematica, structurala, stilistica a unei opere literare, din tipologia celor mentionate anterior.
NOTA: Subiectul eseului structurat vizeazi numai textele poetice studiate, din opera scriitorilor canonici: Mihai Eminescu, George Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, lon Barbu.
"Doamnele / domnii directori din unitatile scolare care organizeaza simularea judeteana sunt rugati sa asigure buna desfasurare a pretestarii si confidentialitatea variantelor de subiecte, prin coordonarea directa a preluarii si a multiplicarii acestora", se arata in mesajul transmis de Inspectoratul Scolar Judetean Sibiu.