Un procent semnificativ din accidentele produse sunt inregistrate in zonle rurale, iar numarul persoanelor cuprinse in categoriile de varsta vulnerabile (copii sub 15 ani si varstnici) este mare.
Implementarea masurilor pentru siguranta rutiera este o obligatie a tuturor statelor din Uniunea Europeana, insa in numeroase cazuri modificarile de infrastructura rutiera necesita timp si resurse financiare. Astfel ca, orice imbunatatire adusa sigurantei traficului rutier cu implicatii financiare reduse sau absente poate reduce numarul deceselor.
Proiectul propune ca deplasarea grupurilor de prescolari si scolari sa se efectueze pe drumurile publice in prezenta a cel putin doua persoane adulte, care vor ocupa pozitia din fata si din spate a grupului. De asemenea, adulti vor purta veste reflectorizante sau elemente reflectorizante de imbracaminte, indiferent de perioada din zi sau anotimp, astfel incat sa fie vizibili de la o distanta de minim 100m.
Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa asigure iluminarea suplimentara a trecerilor de pietoni nesemaforizate, cu autoritatea administratorului drumului public si cu avizul politiei rutiere.
Proiectul s-a demarat in urma stagnarii progreselor formulate de UE. "Comunicarea Comisiei catre Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic si Social European si Comitetul Regiunilor din 20 iulie 2010 intitulata -Pentru un spatiu european de siguranta rutiera: orientari pentru politica de siguranta rutiera 2011 - 2020- a afirmat ca obiectivele strategice ale Uniunii constau in injumatatirea pana in 2020 a numarului deceselor cauzate de accidente rutiere comparativ cu anul 2010 si apropierea de obiectivul -zero decese- pana in 2050.
Cu toate acestea, progresele inregistrate in atingerea acestor obiective au stagnat in ultimii ani. In Concluziile sale din 8 iunie 2017 privind siguranta rutiera, de adoptare a Declaratiei de Vallettadin martie 2017, Consiliul a aprobat un nou obiectiv intermediar de reducere la jumatate a numarului de vatamari grave pana in 2030 comparativ cu 2020. Prin urmare, sunt necesare eforturi mai mari in vederea atingerii ambelor obiective", conform expunerii de motive a Camerei Deputatilor.
Mai jos puteti citi proiectul de lege pentru completarea art. 72 si art. 128 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.
LEGE- pentru completarea art.72 si art.128 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
Articol unic.- Ordonanta de Urgenta. a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (1) al articolul 5, se introduce un alineat nou, alineatui (1^1), care va avea urmatorul cuprins:
„(1^1) Administratorul drumului public are obligatia sa asigure iluminarea suplimentara a locurilor special amenajate, marcate si semnalizate corespunzator pentru traversarea drumului public de catre pietoni, cu avizul politiei rutiere, prin utilizarea unor sisteme de iluminat performante din punct de vedere energetic."
2. Dupa alineatul (1) al articolului 72, se introduce un alineat nou, alineatul (1^1), care va avea urmatorul cuprins:
„(1^1) Deplasarea grupurilor de prescolari si scolari efectuate pe drumurile publice, va trebui asigurata prin prezenta a cel putin doua persoane adulte, care vor ocupa pozitia din fata si din spate a grupului, care vor purta vesta reflectorizanta sau elemente renectorizante de imbracaminte, indiferent de perioada din zi sau anotimp, astfel incat sa fie vizibili de la o distanta de minim 100 m."