Creditele transferabile pentru formarea profesorilor - modificarea Metodologiei anuntata de Ministerul Educatiei

De Bianca Tila
la 06 Mai. 2022
3 comentarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Creditele transferabile pentru formarea profesorilor - modificarea Metodologiei anuntata de Ministerul Educatiei06Mai.2022

Se iau in calcul modificarea Metodologiei cu privire la acordarea creditelor transferabile pentru formarea profesionala a adultilor si aprobarea nomenclatoarelor calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar, precum si durata de scolarizare.

Programele de formare profesionala initiala si continua, precum si sistemele de evaluare a rezultatelor invatarii in contextele nonformale si informale vor asigura mobilitatea ocupationala pe orizontala si pe verticala prin utilizarea sistemelor de credite transferabile pentru educatie si formare profesionala, potrivit art. 347 alin. (1) al Legii educatiei nationale nr. 1/2011. In cadrul formarii profesionale a adultilor se considera ca poate functiona sistemul de credite transferabile.
 
Recomandarea Uniunii Europene este de a se lua masuri pentru punerea in aplicare a politicii Consiliului Uniunii Europene din 24 noiembrie 2020 privind educatia si formarea profesionala pentru competitivitate durabila, echitate sociala si rezilienta (2020/C 417/01) la nivel national. Acest lucru se poate realiza cu ajutorul partenerilor sociali, dar si cu alte parti relevante ce sunt interesate. Statele membre UE trebuie "sa utilizeze in mod optim instrumentele europene de asigurare a transparentei, precum Cadrul european al calificarilor, Sistemul european de acumulare si transfer al creditelor de studii (ECTS), Europass si clasificarea europeana a aptitudinilor, competentelor, calificarilor si ocupatiilor (ESCO), sa faciliteze recunoasterea reciproca automata a calificarilor si a rezultatelor perioadelor de invatare petrecute in strainatate, sa permita cursantilor sa utilizeze diversele caracteristici ale Europass (de exemplu, sa isi inregistreze experienta, competentele si calificarile intr-un profil online care sa serveasca la orientarea profesionala, sa isi inregistreze experienta de mobilitate, sa obtina certificate semnate digital, sa efectueze cautari si sa primeasca sugestii de oportunitati de invatare si de angajare, de calificari, de validare, de recunoastere etc.)", conform notei fundamentale a proiectului.
 
Pentru calificarile din educatie si formare profesionala se incurajeaza promovarea ECVET la toate nivelurile CEC. Acest proces va facilita mobilitatea transnationala si recunoasterea rezultatelor invatarii in educatie si formare profesionala si in cadrul invatarii nelimitate pe tot parcursul vietii. Mobilitatea participantilor la cursuri de pregatire profesionala si participantilor din piata muncii va fi utilizata prin ECVET. Acesta va asigura sistemul unitar la un nivel european de recunoastere a rezultatelor invatarii si a calificarilor asa cum este stabilit si in Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 26 noiembrie 2018, privind promovarea recunoasterii reciproce automate a calificarilor dobandite in cadrul invatamantului superior si a celor dobandite ca urmare a absolvirii unui ciclu secundar superior de invatamant si formare, precum si a rezultatelor perioadelor de invatare petrecute in strainatate: "(8) Pentru a facilita recunoasterea rezultatelor invatarii in legislatia nationala, inclusiv in cadrul mobilitatii, ar trebui sa continue activitatea de punere in aplicare a Sistemului European de Transfer si Acumulare al Creditelor si a sistemului european de credite pentru educatie si formare profesionala".
 
ECVET se adreseza sistemelor de calificari, sistemelor de educatie si formare profesionala, furnizorilor de programe de pregatire profesionala initiala si continua si angajatorilor. Acest lucru se realizeaza din pespectiva facilitarii invatarii pe tot parcursul vietii. Sistemul de credite transferabile pentru educatie si formare profesionala vine in ajutorul formarii profesionale de-a lungul intregii vieti si recunoasterii calificarilor.
 
Calificarile profesionale pentru care se organizeaza pregatirea profesionala prin invatamant preuniversitar se regasersc in RNCP. De asemenea, aceste calificari sunt de nivel 1-5 CNC, ceea ce le inscrie in calificarile profesionale din Romania recunoscute la nivel national si pot fi dobandite atat prin sistem formal de educatie si fomare profesionala, cat si prin reunoasterea rezultatelor invataturii dobandite in contextele nonformale si informale. Acestea sunt reglementate conform art. IV al Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011 "Art. IV. Prin derogare de la prevederile art. 340 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la aprobarea Registrului national al calificarilor, pregatirea prin invatamant preuniversitar se organizeaza pe baza calificarilor incluse in Nomenclatorul calificarilor profesionale pentru care se organizeaza pregatirea profesionala prin invatamant preuniversitar, aprobat prin hotarare a Guvernului, nu mai tarziu de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta".
 
Mai jos puteti citi proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea metodologiei si Metodologia de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala a adultilor.
 
HOTARARE - pentru aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala a adultilor si abrogarea Hotararii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar, precum si durata de scolarizare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 625 din 23 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare
 
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al alin. (2) din art. 347 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, 
 
Avand in vedere art. 7 alin. (2) si art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
 
Art. 1 Se aproba Metodologia de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala a adultilor, prevazuta in Anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
 
Art. 2 La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari de guvern se abroga Hotararea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar, precum si durata de scolarizare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 625 din 23 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
 

Metodologia de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesionala a adultilor

Art. 1
 
(1) In vederea facilitarii invatarii pe tot parcursul vietii si a recunoasterii competentelor si calificarilor in procesul de formare profesionala continua a adultilor, se stabileste un sistem de credite transferabile pentru formarea profesionala continua a adultilor.
 
(2) Creditele transferabile sunt unitati de masura conventionale, reprezentate sub forma unor valori numerice, care reflecta volumul de munca necesar asimilarii de catre cursanti a programei specifice unui program de formare profesionala, sub forma diferitelor activitati teoretice, practice si individuale/independente.
 
(3) Creditele nu inlocuiesc evaluarea cursantului si nu au scopul de a masura calitatea formarii profesionale.
 
Art. 2
 
(1) Un credit transferabil reprezinta volumul de munca intelectuala, dirijata/didactica si independenta necesara pentru finalizarea individuala, de catre cursant, a unei unitati componente a unui program de formare profesionala, completata cu validarea rezultatelor invatarii prin evaluare.
 
(2) Volumul de munca alocat pentru un credit in formarea profesionala continua a adultilor este de 30 ore, impartite astfel:
 
a) 15 ore didactice, impartite in maximum o treime teorie si minimum doua treimi practica;
 
b) 15 ore de studiu individual.
 
(3) Prin ore de studiu individual se intelege aprofundarea cunostintelor, in afara mediului didactic, sub forma de:
 
a) studiul notitelor de curs;
b) studiul suporturilor de curs, manuale, carti;
c) studiul bibliografiei minimale recomandate;
d) activitatile specifice de pregatire pentru proiect, laborator;
e) intocmirea de teme, referate;
f)documentarea suplimentara in biblioteca;
g) documentarea prin reteaua Internet;
h) pregatirea pentru prezentari sau verificari;
i) pregatirea pentru examinarea finala, consultatii.
 
(4) Numarul de credite corespunzator fiecarui nivel de calificare se stabileste, dupa cum urmeaza:
 
a) Pentru nivelul 1 de calificare se acorda 12 credite transferabile, respectiv 180 de ore didactice si 180 de ore de studiu individual;
b) Pentru nivelul 2 de calificare se acorda 24 credite transferabile, respectiv 360 de ore didactice si 360 de ore de studiu individual;
c) Pentru nivelul 3 de calificare se acorda 48 credite transferabile, respectiv 720 de ore didactice si 720 de ore de studiu individual;
d) Pentru nivelul 4 de calificare se acorda 72 credite transferabile, respectiv 1080 de ore didactice didactice si 1080 de ore de studiu individual;
e) Pentru nivelul 5 de calificare se acorda 96 credite transferabile, respectiv 1440 de ore didactice didactice si 1440 de ore de studiu individual;
 
(4) Creditele transferabile se recunosc numai pe acelasi nivel de calificare.
 
Art. 3
 
(1) Pentru dobandirea unei singure competente se pot aloca unul sau mai multe credite transferabile, conform volumului de munca aferent competentei respective stabilit in standardul ocupational.
 
(2) In formarea profesionala continua a adultilor aceasta semnifica faptul ca un beneficiar a obtinut in urma evaluarii rezultatele invatarii aferente unui volum de invatare.
 
(3) In formarea profesionala continua a adultilor se poate certifica si elibera un certificat de competente pentru cel putin o competenta dobandita si numarul de credite aferente acesteia, in conformitate cu prevederile alin. (1).
 
(4) Creditele transferabile se utilizeaza atat in procesul de formare profesionala continua a adultilor, cat si in procesul de evaluare si certificare a competentelor dobandite pe alte cai decat cele formale.
 
(5) Modelul certificatului de atestare a competentelor profesionale si al suplimentului descriptiv, precum si normele de completare ale acestora se aproba prin ordin al ministrului educatiei si ministerului muncii si solidaritatii sociale.
 
Art. 4
 
(1) Competentele prevazute la art.3 alin. (1) pentru care se pot acorda certificari partiale sunt urmatoarele:
 
a) competente comune pe nivel de calificare, denumite grupa C1, din care fac parte competentele cheie/educationale, transversale/sociale si personale/atitudini;
b) competente tehnice generale pe nivel de calificare, denumite grupa C2, din care fac parte competentele comune la locul de munca si cele tehnice generale.
c) competente profesionale pe nivel de calificare si ocupatie, denumite grupa C3, care se clasifica astfel:
 
- fundamentale profesionale (de regula, comune ocupatiilor din aceeasi subgrupa majora);
- de domeniu (comune ocupatiilor din aceeasi grupa minora);
- de specialitate (comune ocupatiilor din aceeasi grupa de baza);
- de specializare (specifice unei ocupatii);
 
Art. 5
 
(1) Ponderea competentele prevazute la art.4 in programul de formare profesionala continua a adultilor de nivel de calificare 1-5, conform Cadrului National al Calificarilor, este urmatoarea :
 
a) Ponderea competentelor din grupa C 1 este de 15%, din care:
 
- Competente cheie/educationale, denumite in continuare grupa C 1.1.: 5%, din care competentedigitale minimum 2%;
- Competente transversale/sociale/mediu, denumite in continuare grupa C 1.2.: 5%;
- Competente de baza personale/atitudini, denumite in continuare grupa C 1.3.: 5%.
 
b) Ponderea competentelor din grupa C 2 este de 10%, din care:
 
- Competente comune la locul de munca, denumite in continuare grupa C 2.1.: 5%;
- Competente tehnice generale, denumite in continuare grupa C 2.2.: 5%.
 
c) Ponderea competentelor din grupa C 3 este de 75%, din care:
 
- Competente fundamentale profesionale, denumite in continuare grupa C 3.1.: 20 %;
- Competente de domeniu, denumite in continuare grupa C 3.2: 25%;
- Competente de specialitate denumite in continuare grupa C 3.3.: 15%;
- Competente de specializare, denumite in continuare grupa C 3.4.: 15%.
 
(2) Organizarea programelor de formare bazate pe competentele prevazute la alin. (1) se face de regula pe module si domenii specifice, in vederea recunoasterii lor automate.
 
(3) Un modul are, de regula, 2-3 credite si maximum 5 credite.
 
Art. 6
 
(1) In vederea sprijinirii formarii profesionale de-a lungul intregii vieti si recunoasterii si echivalarii calificarilor, competentele prevazute la art.5 se recunosc dupa cum urmeaza:
 
a) Competentele din grupa C 1 sunt comune pentru aceeasi grupa majora si se pot recunoaste sau echivala integral pentru calificarile de acelasi nivel sau partial de la o grupa majora la alta; aceste competente nu se recunosc sau echivaleaza la trecerea de la un nivel de calificare inferior la un nivel de calificare superior.
 
b) Competentele din grupa C 2 sunt, de regula, aceleasi pentru fiecare ocupatie dintr-o subgrupa majora si se pot recunoaste sau echivala pentru calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi subgrupa majora; aceste competente nu se recunosc sau echivaleaza de la o subgrupa majora de ocupatii la alta.
 
c) Competentele din grupa C 3.1. sunt aceleasi la toate calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi sub grupa majora si se pot recunoaste sau echivala in procesul de formare profesionala a adultilor.
 
d) Competentele din grupa C 3.2 sunt aceleasi la toate calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi grupa minora si se pot recunoaste sau echivala in procesul de formare profesionala continua a
adultilor.
 
e) Competentele din grupa C 3.3 sunt aceleasi la toate calificarile aferente ocupatiilor din aceeasi grupa de baza si se pot recunoaste sau echivala in procesul de formare profesionala continua a adultilor.
 
f) Competentele din grupele C 2 - C 3.3 definesc o calificare si se dobandesc o singura data pentru toate ocupatiile ce se pot practica cu calificarea respectiva.
 
g) Competentele din grupa C 3.4. difera de la o ocupatie la alta si nu se pot recunoaste sau echivala intre ocupatii. Competentele din grupa C 3.4 specifice fiecarei ocupatii dintr-o calificare sunt singurele care trebuie dobandite pentru a practica mai multe ocupatii ce apartin aceleiasi calificari, cand se detin documente care dovedesc dobandirea competentelor ce apartin grupelor C1. - C3.3, definit conform art. 5.
 
(2) Prin acumularea de certificate de competente partiale pentru competentele din grupele C 1, C2 si C 3 si creditele aferente, competentele dobandite se pot recunoaste in conformitate cu prevederile alin. (1) .
 
(3) In formarea profesionala continua a adultilor se atesta finalizarea integrala a unui program de formare printr-un atestat profesional eliberat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, denumit in continuare MMSS, prin directia de specialitate, in baza certificatelor de competente care dovedesc dobandirea tuturor competentelor prevazute in standardul ocupational.
 
(4) In formarea profesionala continua a adultilor se atesta finalizarea integrala a unui proces de evaluare a competentelor dobandite in sistem formal, nonformal si informal printr-un atestat profesional eliberat de Autoritatea Nationala pentru Calificari, denumita in continuare ANC, in baza certificatelor de competente care dovedesc dobandirea tuturor competentelor prevazute in standardul ocupational.
 
(5) Atestatul profesional prevazut la alin. (3) si (4) confera titularului dreptul de a ocupa un loc de munca conform pregatirii profesionale.
 
(6) Metodologia pentru eliberarea atestatelor prevazute la alin. (3) si (4) se aproba prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
 
Art. 7
 
(1) Standardele ocupationale si planurile/ programele de formare profesionala continua a adultilor cuprind tipurile de competente si ponderile acestora prevazute la art. 5.
 
(2) In suplimentele descriptive care insotesc certificatele de absolvire si de calificare se specifica numarul de credite aferent fiecarei competente dobandite.
 
(3) Prevederile alin. (1) si (2) intra in vigoare in termen de 12 luni de la publicarea prezentei metodologii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Matematica de nota 10!

Atentie: Matematica este una dintre materiile importante din scoala. Trebuie sa ne ajutam copiii, indiferent ca sunt in clasa a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a sau a XII-a!
 
Aveti la dispozitie colectia de Culegeri de teste REZOLVATE de Matematica. Alcatuita de un grup de cadre didactice dedicate, cu metode moderne de prezentare, aceasta colectie a intrunit pe deplin aprecierea copiilor, profesorilor si parintilor.

Culegerile de teste respecta integral programa scolara in vigoare si metodologia testelor PISA


...Vezi AICI noile Teste <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

metodologie acordare credite transferabileformarea profesionala a adultilor formarea profesorilorcredite transferabile


x
Lasa un raspuns



Comentarii [3 comentarii]Adauga comentariul tau
08Mai.2022

Mihai 08 Mai. 2022 12:39:00

Va multumesc pentru articol, chiar eram interesat de acest subiect.
07Mai.2022

Grigoriu Stefan 07 Mai. 2022 16:30:24

Eu zic ca 90 de credite vor trebui acumulate la sfarsitul carierei didactice, in 40-45 de ani. Asadar, la 5 ani ar trebui realizate 10-12 credite. Asa ar fi logic.
07Mai.2022

Prelipcean Otilia 07 Mai. 2022 14:22:39

Profesorilor li se vor cere tot 90 de credite transferabile in 5 ani? Asta inseamna 2700 de ore, adica 112.5 zile calendaristice sau 337.5 zile de munca 8 ore/zi.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
+ REDUCERE 15%
la Culegeri si Carti!
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//