Elaborarea si actualizarea calificarilor profesionale: Care sunt standardele de calificare, ocupationale si de pregatire profesionala

De Portal Invatamant
la 30 Iul. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Elaborarea si actualizarea calificarilor profesionale: Care sunt standardele de calificare, ocupationale si de pregatire profesionala30Iul.2024

Proiectul de Metodologie pentru elaborarea si actualizarea calificarilor profesionale a fost pus in consultare de Ministerul Educatiei. Documentul stabileste care sunt standardele de calificare, ocupationale si de pregatire profesionala, in ce consta procesul de elaborare a calificarii si ce presupune calificarea prin competente.

Metodologia pentru elaborarea si actualizarea calificarilor profesionale [Proiect]

 

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

 
Art.1. Calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare si validare, care este obtinut atunci cand un organism competentstabileste ca o persoana a obtinut, ca urmare a invatarii, rezultate la anumite standarde prestabilite.
 
Art. 2. (1) Rezultatul formal al procesului de evaluare si validare este un document care certifica incheierea cu succes a procesului.
 
(2) Documentul mentionat la alin. (1) poarta numele de act de studii si poate fi diploma/certificat/atestat, dupa caz.
 
(3) Actele de studii pot fi oferite absolventului pe suport fizic - hartie sau digital.
 
(4) Actul de studii este cel care dovedeste unui angajator ca o persoana a obtinut ocalificare/calificare profesionala in urma unui proces de evaluare si validare recunoscut de sistemul de educatie si formare profesionala national.
 
Art. 3. (1) Procesul de evaluare si validare trebuie sa cuprinda in clar:
a) ce se evalueaza: rezultatele invatarii;
b) cum se evalueaza: teoretic, practic, mixt;
c) care sunt regulile: rezultatele invatarii care se evalueaza si notarea acestora - raspunsurile;
d) modul de evaluare: fata in fata/online;
e) validarea: conditia minima pentru a se putea considera evaluarea promovata.
 
(2) Procesul de evaluare trebuie sa fie transparent, toate cele enumerate la alin. (1) sa fie publice, cunoscute de candidatii la evaluare.
 
(3) Procesul de evaluare poate cuprinde toate rezultatele invatarii/competentele aferente unei calificari sau doar o parte dintre acestea, in cazul unei calificari partiale.
 
(4) Actele de studii pentru rezultatele invatarii validate, aferente unei calificari partiale, se emit sub forma de certificate de calificare partiala prin microcertificare.
 
Art. 4. (1) Autoritatea competenta este o persoana fizica sau o organizatie care este investita in mod oficial prin autoritatea, capacitatea sau competenta de a indeplini o anumita functie.
 
(2) Organismul competent in educatie si formarea profesionala pentru a recunoaste procesul de evaluare si validare, precum si certificarea calificarii printr-un act formal, este orice institutie legal constituita, care are ca activitate educatia si formarea profesionala, indeplineste conditiile legale de functionare si conditiile legale de asigurare a calitatii in educatie si formarea profesionala.
 
(3) Conditiile legale pentru asigurarea calitatii sunt: autorizarea/acreditarea institutiei, ceea ce presupune investitura ei oficiala cu capacitatea de a sustine procesul de evaluare si validare insotit si de cel de certificare prin eliberare de acte de studii si recunoastere a calificarii totale sau partiale.
 
(4) Autorizarea/acreditarea se realizeaza conform legislatiei specifice, de institutii care au aceasta capacitate si autoritate la nivel national.
 
(5) Institutiile neautorizate/neacreditate nu pot elibera acte de studii recunoscute la nivel national care certifica dobandirea rezultatelor invatarii/competentelor aferente unei calificari.
 
Art. 5. (1) Rezultatele invatarii sunt enunturi care se refera la ceea ce cunoaste, intelege si este capabil sa faca un cursant la terminarea unui proces de invatare si care sunt definite sub forma de cunostinte, abilitati/aptitudini, responsabilitate si autonomie.
 
(2) Metodologia pentru identificarea, descrierea, evaluarea, validarea si certificarea rezultatelor invatarii obtinute in contexte nonformale si informale se aproba prin ordin al ministrului educatiei.
 
(3) Prin aplicarea rezultatelor invatarii validate in conditii de munca/studii/dezvoltare profesionala/dezvoltare personala se obtin competentele absolventului aferente unei calificari/calificari profesionale.
 
(4) Detinerea de competente presupune capacitatea de rezolvare a unor probleme profesionale, personale sau sociale, in mod eficient, datoritacunostintelor, responsabilitatii, autonomiei, aptitudinilor si abilitatilor detinute de o persoana calificata.
 
(5) Rezultatele invatarii si competentele aferente se pot dobandi in mod formal, informal si nonformal.
 
(6) Recunoasterea formala a rezultatelor invatarii reprezinta procesul in baza caruia o autoritate competenta acorda un statut oficial rezultatelor invatarii dobandite, in vederea unor studii suplimentare sau a incadrarii in munca, prin:
a) acordarea de calificari (certificate, diplome sau titluri);
b) validarea invatarii nonformale si informale;
c) acordarea de echivalente, de credite sau de derogari.
 
(7) Recunoasterea europeana a unei calificari se realizeaza cand in definirea ei sunt utilizate standarde, precum:
a) Clasificarea Internationala Standard a Educatiei, denumita in continuare ISCED ;
b) Clasificarea Internationala Standard a Ocupatiilor, denumita in continuare ISCO-08;
c) Clasificarea Aptitudinilor, Competentelor Calificarilor si Ocupatiilor Europene, denumita in continuare ESCO, daca institutia este acreditata/autorizata in conformitate cu cadrul legal in vigoare.
 
Art. 6. (1) Standardele prestabilite si metodologiile fiecaruia se aproba prin ordin al ministrului educatiei si pot fi, dupa caz:
a) Standardul de calificare, denumit in continuare SC, care este documentul national de referinta ce reprezinta descrierea activitatilor profesionale in termeni de sarcini, nivel de autonomie si responsabilitate a muncii si stabileste competentele si cerintele profesionale pentru a indeplini cu succes activitatile similare cerute in cadrul practicarii unei calificari,comune specializarilor pentru ocupatiile dintr-o grupa de baza, conform COR/ISCO si include: rezultatele invatarii aferentecompetentelor, modul de evaluare si validare a lor, precum si creditele aferente in vederea recunoasterii calificarii. SC dau pregatirea pentru a putea rezolva sarcinile si abilitatile similare/comune care caracterizeaza ocupatiile din aceeasi grupa de baza, conform COR, si sunt baza standardelor ocupationale. Calificarea obtinuta nu poate fi practicata pe piata muncii fara completarea pregatirii/specializarii aferente cel putin a unei ocupatii, conform unui SO/SPP. Prin SC se stabileste o relatie intre piata muncii si formarea profesionala, exprimata pe de o parte prin cerintele pietei muncii, descrise prin activitati/sarcini si competentele/abilitatile necesare practicarii unei ocupatii, iar pe de alta parte prin elementele definitorii ale educatiei si formarii profesionale, exprimate prin cunostinte, deprinderi, nivel de calificare, nivel educational, plan si programa de educatie si formare profesionala teoretica si practica, rezultatele invatarii, durata, credite ECTS, conditii de acces, in conditii de asigurare a calitatii sistemului.
 
b) Standardul ocupational, denumit in continuare SO, este documentul national de referinta ce reprezinta descrierea activitatilor profesionale in termeni de sarcini, nivel de autonomie si responsabilitate a muncii si stabilesc competentele si cerintele profesionale pentru a indeplini cu succes sarcinile cerute in cadrul practicarii unei ocupatii, din perspectiva angajatorului. SO include activitatile si conditiile de invatare prevazute intr-un program de educatie si formare profesionala care asigura dobandirea de catre o persoana a deprinderilor si cunostintelor necesare pentru a putea indeplini cu succes sarcinile cerute in cadrul practicarii ocupatiei. Prin standardele ocupationale se obtine pregatirea/specializarea necesara pentru practicarea unei ocupatii si sunt baza formarii standardelor de pregatire profesionala-SPP. Modelul, elaborarea, validarea si gestionarea SO se aproba conform legislatiei in vigoare.
 
c) Standardul de pregatire profesionala - SPP, este documentul national de referinta pentru formarea profesionala initiala, ce are la baza SO si stabileste rezultatele invatarii, de cultura generala si profesionale conform SC si SO, necesare pentru a dobandi o calificare profesionala si practicarea de ocupatii aferente. SPP dau pregatirea necesara pentru practicarea a 1-3 ocupatii dintr-o grupa de baza din COR si au la baza standardele ocupationale aferente acestora. SPP sunt dezvoltate pornind de la activitatile definite in standardele ocupationale si includ rezultatele invatarii care asigura dobandirea de catre o persoana a abilitatilor, cunostintelor, respectiv gradul de autonomie si responsabilitate necesare pentru a putea activa/presta la un nivel agreat in cadrul ocupatiei/ocupatiilor. Modelul, elaborarea, validarea si gestionarea SPP se aproba prin ordin al ministrului educatiei, conform legislatiei in vigoare.
 
(2) Standardele prestabilite pentru invatamantul superior poarta numele de programe de studii si sunt organizate conform metodologiilor in vigoare aprobate de Senatul Universitatii si evaluate de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, denumita in continuare ARACIS. In invatarea pe tot parcursul vietii se pot utiliza si standarde de ocupationale.
 
(3) O calificare este descrisa prin competente cheie, transversale si profesionale fundamentale si de domeniu, cu rezultatele invatarii aferente fiecareia. Competenta reprezinta capacitatea dovedita de a utiliza cunostinte, atitudini si abilitati personale, sociale si/sau metodologice in situatii de munca sau de studiu pentru dezvoltarea profesionala si personala.
 
(4) Un standard de calificare cuprinde, conform Legii invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele tipuri de competente:
a) cheie, de baza sau generale, notate cu C1, sunt acele competente de care au nevoie toti cetatenii pentru implinirea si dezvoltarea personala, ocuparea unui loc de munca, incluziune sociala, un stil de viata durabil, o viata de succes in cadrul unor societati pasnice, o gestionare a vietii care tine seama de aspecte legate de sanatate si cetatenie activa. Acestea sunt dezvoltate in perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii, prin intermediul invatarii formale, nonformale si informale, in toate contextele, inclusiv familie, scoala, locul de munca, vecinatate si alte comunitati.Sunt comune pe fiecare sectiune CAEN si nivel CNC.
b) transversale, notate cu C2, sunt comune la locul de munca, care conform Legii invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta achizitii valorice si atitudinale care depasesc un anumit domeniu/program de studiu si se exprima prin urmatorii descriptori: autonomie si responsabilitate, interactiune sociala, dezvoltare personala si profesionala. Acestea sunt comune pe fiecare grupa minora si, de regula, se preiau din ESCO.
c) profesionale: fundamentale, notate cu C3.1 si profesionale de domeniu notate cu C3.2, care sunt definite conform Legii invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind un ansamblu unitar si dinamic de cunostinte si abilitati; cunostintele se exprima prin urmatorii descriptori: cunoastere, intelegere si utilizare a limbajului specific, explicare si interpretare iar abilitatile se exprima prin urmatorii descriptori: aplicare, transfer si rezolvare de probleme, reflectie critica si constructiva, creativitate si inovare.
 
(5) Calificarea profesionala reprezinta un set de rezultate ale invatarii aferente competentelor cheie, transversale si profesionale, care sunt un ansamblu unitar si dinamic de cunostinte, aptitudini/ abilitati, responsabilitate si autonomie.
 
(6) Un standard ocupational va cuprinde standardul de calificare corespunzator grupei de bazacareia ii apartine ocupatia pentru care se elaboreaza SO, la care se vor adauga competentele profesionaleocupationale/de specialitate, notate cu C3.3. definite conform Legii invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(7) Un standard de pregatire profesionala va cuprinde standardul ocupational corespunzator a 1 -3 ocupatii, la care se vor adauga, dupa caz, competentele de specializare pentru conducerea/utilizarea unor echipamente/utilaje/programe etc. notate cu C4.2.
 
(8) Calificarea partiala reprezinta unitatea/grupul de rezultate ale invatarii ca parte a unei calificari intregi, care cuprinde un set coerent de cunostinte, aptitudini/deprinderi si autonomie si responsabilite, ce pot fi evaluate si validate.
 
Art 7. (1) Scopul calificarii profesionale este practicarea unei ocupatii pe piata muncii.
 
(2) O persoana calificata profesional poate activa in piata muncii pentru una sau mai multe ocupatii, conform Clasificarii Ocupatiilor din Romania/ISCO-08, din aceeasi grupa de baza.
 
(3) Ocupatia, conform Legii invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, este definita ca fiind activitatea utila, aducatoare de venit, pe care o desfasoara o persoana intr-o unitate economico-sociala. Aceasta se desfasoara in mai multe locuri de munca ce implica sarcini similare si care necesita un set de abilitati similare ce au sursa in calificarea detinuta. Ocupatia unei persoane poate fi exprimata prin functia sau meseria exercitata de aceasta.
 
(4) Pregatirea specifica pentru fiecare ocupatie se face in baza unui standard ocupational sau de pregatire profesionala care certifica si competentele profesionale ocupationale/de specialitate, notate cu C3.3.
 
(5) Pentru functiile de conducere, specifice grupei majore 1 din COR, precum si pentru exercitarea unor meserii, conform alin. (3), este  necesara dobandirea prin programe de educatie si formare si a unorcompetente de specializare, notate cu C4, care sunt: fie manageriale-transversale, notate cu C4.1, fie pentru conducerea/utilizarea unor echipamente/utilaje /programe etc. notate cu C4.2.
 
Art. 8. Toate programele de calificare, indiferent de standardul urmat, se inscriu in Registrul nNational al Calificarilor, respectiv Registrul National al Calificarilor din Invatamantul Superior sau Registrul National al Calificarilor Profesionale-RNCP, conform metodologiilor in vigoare.
 

CAPITOLUL II

Procesul de elaborare a calificarii

 
Art. 9. (1) Modelul procesului de elaborare a calificarii are la baza modelul calificarii prin competente prezentat in Anexa nr. 1 la prezenta metodologie, care face parte integranta din aceasta.
 
(2) Urmatorii actori sunt implicati in procesul de calificare bazat pe rezultatele invatarii:
a) Piata muncii, prin reprezentantii ei din domeniu: patronate, sindicate, comitete sectoriale, dupa caz;
b) Furnizorul de educatie si formare, ca institutie cu personalitate juridica, institutii publice si private, furnizori de educatie si formare profesionala sau centrele de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale;
c) Cadrele didactice de specialitate/specialisti recunoscuti/formatori;
d) Cursantul/elevul;
e) Institutia competenta de asigurare a calitatii in educatie si formare profesionala.
 
Art. 10. (1) Procesul calificarii bazat pe competente si rezultatele invatarii cuprinde, conform modelului calificarii prin competente mentionat la art. 9, patru etape.
 
(2) Prima etapa - Elaborarea calificarii prin colaborare si creativitate intre piata muncii si educatie reprezinta trecerea de la competentele solicitate de piata muncii la rezultatele invatarii specifice educatiei. Aceasta etapa cuprinde primele activitati de realizare a calificarii, respectiv:
a) stabilirea necesitatii si oportunitatii unei calificari de catre piata muncii si ocupatiile aferente;
b) incadrarea calificarii intr-o grupa de baza, minora, subgrupa majora din ISCO-08;
c) stabilirea competentelor calificarii de catre piata muncii, ca rezultat al atributiilor si sarcinilor mentionate in fisa calificarii de catre cei care solicita calificarea;
d) stabilirea nivelului de calificare;
e) stabilirea rezultatelor invatarii conform metodologiei existente in echipe mixte formate din reprezentanti ai pietei muncii si din domeniul educatiei si formarii profesionale;
f) stabilirea modului de evaluare si validare a rezultatelor invatarii.
 
(3) Etapa a doua - Elaborarea curriculumului/disciplinelor, inclusiv predarea si instruirea este specifica educatiei si formarii profesionale si are ca rezultat urmatoarele:
a) stabilirea unui curriculum/program de studii pe baza de rezultate ale invatarii/competente/module, metode de predare si evaluare;
b) stabilirea programului de educatie si formare pentru dobandirea calificarii, in mod logic sitaxonomic, astfel incat la finalizarea lui absolventul sa poata dovedi dobandirea rezultatelor invatarii sau competentelor necesare la locul de munca;
c) organizarea programului de educatie si formare, pe baza curriculei/standardelor, ce cuprinde:perioadele de invatare, vacante, examinare, certificari, cadrele didactice-CV, salile etc. Acest program este specific calificarii si institutiei de formare;
d) desfasurarea activitatilor de predare/instruire sau parcurgerea programului de calificare prin predare si invatare/instruire. Este etapa reprezentativa pentru cursanti, palpabila, prezenta, in care fiecare incearca sa-si insuseasca si sa acumuleze cunostinte, sa transforme aptitudini in abilitati si sa inteleaga ce inseamna responsabilitate si autonomie;
e) rezultatele acestei etape sunt: curricula, programul si activitatilede educatie si formare aferente,organizarea acestuia (cadrele didactice/sali/orar/facilitati), sustinerea procesului educatiei si formarii profesionale.
 
(4) Etapa a treia- Administrarea calificarii este etapa finala descrisa in definitia calificarii, ce apartine institutiei de educatie si formare, si cuprinde:
a) organizarea procesului de asigurare a calitatii interne: institutionale si a programului, inclusiv inscrierea in RNC a calificarii;
b) organizarea procesului de evaluare, validare si certificare a rezultatelor invatarii; acestea se pot dobandi in mod formal, informal, nonformal si dual.
c) certificare prin certificate sau diplome, dupa caz;
d) activitatile conexe de evidenta si raportare.
 
(5) Dupa etapa prevazuta la alin. (4), cursantul calificat si certificat intra in piata muncii si isi dovedeste competentele si pregatirea in conditii concrete de munca.
 
(6) Etapa a patra- Aplicarea calificarii in piata muncii este etapa in care se vede daca:
a) absolventul calificat conform nivelului de calificare si in domeniul programului/standarduluiabsolvit este angajat, reprezinta recunoasterea de catre piata muncii a pregatirii lui, bazate pe rezultate ale invatarii si faptului ca acestea corespund cu cerintele pietei din domeniul specific de munca;
b) absolventul calificat poate ocupa un loc de munca corespunzator nivelului calificarii dovedite;
c) absolventul calificat mai trebuie sa se perfectioneze pentru a corespunde cererii pietei;
d) calificarea este in declin si se recomanda ca absolventul sa faca o conversie pentru noi ocupatii din aceeasi calificare sau chiar sa faca o reconversie profesionala.
 
(7) Recunoasterea calificarii dovedeste buna cooperare intre piata muncii si furnizorul de educatie in constructia programului de calificare si calitatea activitatilor conexe.
 
(8) Criteriul de masurare a recunoasterii de catre piata muncii, prevazuta la alin. (7) se numeste angajabilitate si reprezinta raportul  dintre numarul absolventilor unui program de calificare recunoscuti-angajati de piata muncii si numarul total al acestora pentru un domeniu si nivel de calificare la acelasi furnizor de educatie si formare.
 
(9) Feedback-ul poate fi:
a) pozitiv, calificarea este cautata, absolventul isi gaseste de lucru, angajabilitatea este buna;
b) negativ: absolventii nu sunt angajati in domeniul absolvit, caz in care se iau masuri:
i) privind utilitatea calificarii, atunci institutia furnizoare de educatie si formare profesionala trebuie sa analizeze necesitatea si oportunitatea mentinerii calificarii;
ii) privind competentele si daca este necesara perfectionare/conversie sau reconversie profesionala,situatie in care trebuie sa se reia ciclul si sa se revizuiasca calificarea, incepand de la competente si rezultatele invatarii pana la disciplina si program de educatie si formare, pe modelul prezentat.
 
(10) Calificarea trebuie sa fie dinamica, flexibila si deschisa la schimbare urmarind ciclul ei de viata care cuprinde trei etape:
a) aparitia/intrarea pe piata;
b) maturitatea, care dureaza zeci de ani;
c) declinul, cand nu se mai actualizeaza rezultatele invatarii.
 
(11) Educatia si formarea profesionala trebuie sa se organizeze pentru calificarile aflate in primele doua etape, mentionate la alin. (2) si (3).
 
Art. 11. (1) Nivelul de calificare se descrie prin descriptori de nivel, respectiv: cunostinte, aptitudini/abilitati, responsabilitate si autonomie, conform reglementarilor in vigoare.
 
(2) Cand o calificare apare pe piata, cu titlul ei aferent, trebuie sa i se acorde si un nivel de calificare de catre reprezentantii pietei muncii din domeniu pe baza descriptorilor de la alin (1).
 
(3) Pentru acordarea acestui nivel se tine seama, in special, de descriptorul: autonomie si responsabilitate, ceilalti adaptandu-se nivelului stabilit.
 
(4) Fiecare calificare are un titlu specific grupei de baza ISCO-08 si un nivel de calificare CNC, corelarea acestora stabilindu-se conform dispozitiilor legale in vigoare.
 
Art. 12. (1) Rezultatul procesului de elaborare a unei calificari se concretizeaza prin fisa calificarii prevazuta in Anexa nr. 2, inscrierea ei in RNC si realizarea standardului de calificare.
 
(2) Modelul si cuprinsul standardului de calificare sunt prezentate in metodologia de elaborare, validare, aprobare si gestionare a standardelor ocupationale si de calificare, care se aproba prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale, conform prevederilor art. 196 alin. (1) lit.f) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(3) Procesul de elaborare a unei calificari, conform art. 9, este realizat pentru a facilita in perspectiva dobandirea unei calificari internationale.
 
(4) O calificare internationala este o calificare acordata de un organism international legal constituit (asociatie, organizatie, sector sau companie) sau de un organism national actionand in numele unui organism international, care este utilizata in cel putin doua tari si care include rezultate ale invatarii evaluate prin trimitere la standarde stabilite de un organism international.
 
Art. 13. (1) Recunoasterea calificarilor se realizeaza prin echivalarea rezultatelor invatarii.
 
(2) Recunoasterea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se acorda un statut oficial rezultatelor invatarii, care sunt evaluate si validate prin dobandirea de credite ECTS, in vederea acordarii certificatului de calificare profesionala.
 
(3) Rezultatele invatarii difera prin descriptorii nivelurilor de calificare.
 
(4) Fiecare nivel de calificare are propriii sai descriptori.
 
(5) Nivelul de calificare il stabileste piata muncii/sectorul de activitate CAEN prin metodologii specifice, promovate prin ordin de ministru conform art.11.
 
(6) Aceeasi competenta, ca denumire, difera de la un nivel de calificare la altul prin rezultatele invatarii, respectiv descriptorii aferenti.
 
(7) Programele de calificare contin competente si rezultate ale invatarii utile pietei muncii, de regula in numar de 6-10 profesionale, prin care se rezolva probleme concrete ale locului de munca.
 
(8) Competente/rezultate ale invatarii se perfectioneaza continuu prin invatarea permanenta.
 
Art. 14. (1) Calificarile se actualizeaza prin refacerea fisei aferente prezentata in Anexa nr. 2 la prezenta metodologie, care face parte integranta din aceasta si implicit ulterior a standardului.
 
(2) Evolutia calificarii conduce la necesitatea actualizarii/modernizarii standardului de calificare la minimum 5 ani, dar acest interval poate fi imbunatatit pe parcurs.
 
(3) Lipsa de flexibilitate si adaptabilitate la cerintele pietei accelereaza declinul unui program de educatie si formare, facandu-l caducpentru piata muncii, astfel impunandu-se actualizarea sau eliminarea lui.
 

CAPITOLUL III

Calificarea prin competente

 
Art. 15. (1) Modelul de elaborare si actualizare a calificarilor bazat pe modelul calificarii prin competente se inscrie pe trendul european in materie de competente si are urmatoarele caracteristici:
a) Calificarea este flexibila la schimbarile pietei si ofera posibilitati de adaptare in piata prin absolvirea de programe de: perfectionare, specializare, conversie/reconversie si recalificare profesionala;
b) modelul calificarilor prin competente este flexibil pe orizontala si modulat, permitand utilizarea certificatelor de calificare partiala prin microcertificare pentru calificari partiale;
c) imbina standardul legat de piata muncii ISCO-08 cu cel legat de educatie ISCED-F 2013, in acest sens, in Anexa nr. 3 la prezenta metodologie se prezinta o corelare intre grupele de baza ISCO-08 si domeniile de specializare a cunoasterii ISCED-F 2013, lucru ce de regula sprijina si sustine necesitatea corelarii denumirii calificarii cu cea a grupei de baza din ISCO-08 si domeniului detaliat ISCED–F 2013;
d) imbina cerinta de competente a pietei muncii europene reprezentate prin ESCO si ocupatiileaferente din COR/ISCO-08 cu cerintele educatiei in materie si respectiv domeniile de specializare a cunoasterii ISCED-F 2013, prin procesul de elaborare si actualizare a unei calificari.
 
(2) Modelul calificarilor prin competente propus este flexibil pe verticala si raspunde la:
a) cerintele europene in materie de competente digitale, verzi si antreprenoriale;
b) cerintele europene de dezvoltare a competentelor pe patru niveluri profesionale, care sunt prezentate in Anexa nr. 4 la prezenta metodologie, corelate cu nivelurile CNC;
c) necesitatea crescanda din piata muncii si viata sociala pentru competente transversale;
d) promovarea competentelor cheie, transversale si profesionale internationale, identificate in recomandarile europene si portalul ESCO;
e) crearea unui parcurs logic al calificarilor pentru dezvoltarea competentelor profesionale de munca, care are la baza rezultate ale invatarii/discipline: fundamentale si de domeniu;
f) solicitarile privind competentele profesionale practice si manageriale, notate cu C4, in afara celor profesionale sau la locul de munca, care s-au dovedit ca sunt necesare si utile in activitatile profesionale si sociale/personale.
 
(3) Corelarea grupelor de baza ISCO-08 cu domeniile de specializare a cunoasterii ISCED-F 2013 se poate accesa pe site-ul oficial al ANC.
 
(4) Se recomanda ca educatia si formarea profesionala sa fie realizata fie dupa standardele de calificare/ocupationale/de pregatire profesionala care sunt realizate de specialisti ai domeniului si avizate/validate de asociatii profesionale din domeniul calificarii fie dupa programe de studii care au la baza modelul calificarii prin competente si rezultate ale invatarii aferente.
 
(5) Pentru ocupatiile de specialist in sisteme de calificare si de evaluator de competente profesionale/extern/de evaluatori, standardele de calificare/ocupationale, precum si rutele profesionale aferente se reglementeaza de ANC, in conformitate cu prevederile alin. (8) de la art. 196 din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(6) Specialistii in sisteme de calificare participa si contribuie la elaborarea si actualizarea calificarilor profesionale in institutiile de invatamant superior si in educatia si formarea profesionala conform prevederilor art.196 alin. (10) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. 16 Anexele nr. 1-4 la prezenta metodologie fac parte integranta din aceasta.
 

Modelul calificarii prin competente

 
 
Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Ce MODIFICARI avem la Romana si Matematica pentru clasele V-VIII?

Clasele V-VIII din viata copilului necesita un efort de adaptare si de invatare constanta.

Programa scolara este destul de greoaie. Nu pierdeti din vedere:
  • Rezumatele textelor studiate
  • Teste rezolvate de matematica
  • Gramatica - Fise de lucru rezolvate

...Vezi AICI noile Teste rezolvate <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

calificari profesionaleministerul educatieipregatire profesionalacalificarea prin competente


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI actualizata. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//