Legea Educatiei se schimba: mai putine teme, mai putini elevi in clasa, programa scolara noua si cupoane pentru educatia timpurie

De Laura Galescu
la 27 Nov. 2018
3 comentarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea Educatiei se schimba: mai putine teme, mai putini elevi in clasa, programa scolara noua si cupoane pentru educatia timpurie27Nov.2018

Se anunta modificari importante in invatamantul preuniversitar. Elevii vor avea teme pentru acasa la cel mult a doua ora a fiecarei discipline si vor fi diferentiate in functie de elev. Parintii vor beneficia de cupoane pentru educatia timpurie a copilului, acordate de stat in functie de veniturile familiei. Cat despre profesori, acestia vor avea la dispozitie 35% din timpul alocat disciplinei lor pentru a decide ce trebuie sa lucreze cu fiecare elev, fata de 25%, cum este in prezent. Mai mult, dascalii se vor ocupa de mai putini copii, fiindca numarul mediu al elevilor din fiecare clasa va fi redus.

50 de deputati si senatori (atat din partea PSD cat si partea USR, UDMR, ALDE si minoritati) au initiat o modificare majora a Legii Educatiei. Printre noutati apar multe aspecte legate de invatamantul preuniversitar.
 
Regasiti mai jos (textul extras din proiectul de lege) modificarile importante din invatamantul preuniversitar, asa cum apar ele in Propunerea Legislativa initiata de cei 50 de deputati si senatori.
 
 
"(6) Statul sprijina educatia timpurie anteprescolara, prescolara ca parte componenta a invatarii pe tot parcursul vietii, prin acordarea unor cupoane pentru educatia timpurie. Acestea vor fi acordate in scop educational, conform legislatiei in domeniul asistentei sociale, in functie de veniturile familiei, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale. "
 
Dupa alineatul (6) al articolului 27 se introduce un nou alineat, alin. (61), care va avea urmatorul cuprins:
 
"(61) Cupoanele pentru educatia timpurie pot fi acordate si de catre autoritatile publice locale. Cuantumul, conditiile si regulamentul de acordare vor fi stabilite prin hotarare a consiliului local."
   
Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"Art. 11 - Contributia lunara de intretinere datorata de parintii/reprezentantii legali ai copilului poate fi achitata atat in cadrul sistemului public cat si cel privat si prin cupoane pentru educatia timpurie sau tichete de cresa, potrivit legii."
 
"(I1) Planurile cadru de invatamant se elaboreaza fundamental pe baza principiului neincarcarii si al suportabilitatii, in asa fel incat asimilarea continuturilor fundamentale sa se realizeze in orele de la clasa. Temele de casa pot fi folosite ca si metoda de exersare, asimilare a continuturilor la domiciliu cel mult la fiecare a doua ora a disciplinei de studiu si se va realiza diferentiat pentru dezvoltarea cunostintelor pentru fiecare elev.”
 
Alineatul (5) al articolului 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"(5) Finantarea de baza a invatamantului preuniversitar se face dupa principiul "resursa financiara urmeaza elevul", in baza caruia alocatia bugetara aferenta unui elev, unui prescolar sau anteprescolar se transfera la unitatea de invatamant la care acesta este inscris, cu respectarea prevederilor alin. (2)-(4), pe perioada anului scolar incepand cu 1 septembrie."
 
La articolul 23, alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
..(1) Sistemul national de invatamant preuniversitar cuprinde urmatoarele niveluri:
a) educatia timpurie (0-6 ani), formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), ambele cu cate trei grupe de varsta: mica, mijlocie si mare;"
 
Dupa articolul 58 se introduc doua articole noi, art. 581 si 582,cu urmatorul cuprins:
 
"Art. 58' - (1) In perioada desfasurarii activitatii didactice, anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor din unitati de invatamant preuniversitar de stat respectiv acreditat confesional si particular, li se acorda, cu titlu gratuit, un suport alimentar, constand intr-o masa calda pe zi. Aceasta activitate va purta numele de programul "Masa calda la scoala" Limita valorii zilnice se stabileste prin Hotarare de guvern si nu poate fi mai mic de 7 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.
 
(2) Limita valorica prevazuta la alin. (1) nu cuprinde pretul cheltuielilor de transport, de distributie si de depozitare a acestora, dupa caz.
 
(3) La cererea motivata a parintilor, formulata in scris si sustinuta de documente-suport, inregistrata la secretariatul unitatii de invatamant in care este inmatriculat anteprescolarii, prescolarii si elevii care, din considerente de natura medicala, culturala sau religioasa, nu pot beneficia de pachetul alimentar/masa calda vor beneficia de produse alimentare adecvate situatiei acestora, in limita valorii zilnice stabilite conform legii.
 
(4) Pentru mentinerea sanatatii anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor prevazuti la alin. (1), in cadrul programului se vor distribui numai produse alimentare preparate in conformitate cu o metodologie aprobata de Ministerul Educatiei Nationale impreuna cu Ministerul Sanatatii.
(5) Unitatile administrativ-teritoriale de care apartin unitatile de invatamant vor primi sumele prevazute in alin. (1) din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru bugetele locale, potrivit unei anexe care va face parte din Legea bugetului de stat.
 
(6) Sumele prevazute la alin. (1) pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau din alte surse de finantare, legal prevazute, in urmatoarele situatii:
 
a) stabilirea prin hotarare a consiliului local a unei valori zilnice mai mari decat cea prevazuta la art. 1 alin. (1);
b) cresterea, in cursul anului scolar, a numarului de anteprescolari/prescolari/elevi beneficiari din unitatile-pilot.
 
(7) Programul masa calda in unitati de invatamant preuniversitar va fi generalizat pentru intregul sistem de invatamant pana in anul 2030, in mai multe etape.
(8) Programul masa calda in unitati de invatamant preuniversitar va putea fi finantat de catre oricare unitate administrativ teritoriala pe baza unei Hotarari de consiliu local sau judetean inainte de generalizarea programului sau includerea unitatilor de invatamant preuniversitar de pe raza teritoriului administrativ in acest program la nivel national.
 
(9) Procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a mesei calde se organizeaza la nivelul fiecarei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale si se stabileste potrivit prevederilor legislatiei in domeniul achizitiilor publice.
(10) Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care dispun de mijloacele necesare prepararii si distribuirii pachetelor alimentare/mesei calde, in scopul cresterii calitatii acestora, pot utiliza in acest scop sumele alocate potrivit prevederilor art. 2 alin. (1).
(11) Lista unitatilor de invatamant finantate de la nivel national va fi aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale.
(12) Ministerul Educatiei Nationale elaboreaza in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi normele metodologice de aplicare a programului masa calda in unitati de invatamant preuniversitar, care se aproba prin hotarare a Guvernului."
 
"(1) In invatamantul preuniversitar, formatiunile de studiu cuprind grupe, clase sau ani de studiu, dupa cum urmeaza:
 
a) educatia anteprescolara: grupa cuprinde in medie 6 copii, dar nu mai putin de 3 si nu mai mult de 9;
b) invatamantul prescolar: grupa cuprinde in medie 12 prescolari, dar nu mai putin de 6 si nu mai mult de 20;
c) invatamantul primar: clasa cuprinde in medie 15 de elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 25;
d) invatamantul gimnazial: clasa cuprinde in medie 20 de elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 30;
d1) invatamantul de arta: clasa cuprinde in medie 14 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 25 si pot fi constituite din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde in medie 6 elevi dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 10;
e)    invatamantul liceal si profesional: clasa cuprinde in medie 20 de elevi, dar nu
mai putin de 12 si nu mai mult de 30;
e") invatamantul dual: clasa cuprinde in medie 20 de elevi, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 30;
e2) instruirea practica si pregatirea de specialitate se desfasoara pe grupe de minimum 7 elevi si maximum 15 elevi;
e3) clasele din invatamantul profesional, dual si vocational pot fi constituite din maximum 5 grupe cu calificari, specializari diferite;
f) invatamantul postliceal: clasa cuprinde in medie 20 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30;
g) invatamantul special pentru elevi cu deficiente usoare si/sau moderate: grupa care cuprinde in medie 10 elevi, dar nu mai putin de 6 si nu mai mult de 12;
h) invatamantul special pentru elevi cu deficiente grave: grupa care cuprinde in medie 5 elevi, dar nu mai putin de 3 si nu mai mult de 6.
 
(13)    Personalul didactic din invatamantul preuniversitar cu forma de invatamant in regim
simultan beneficiaza de un spor ce reprezinta 25% din salariul de baza."
 
Dupa alineatul (3) al articolului 102 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu
urmatorul cuprins:
 
"(4) Finantarea internatelor scolare in invatamantului preuniversitar obligatoriu de stat si acreditat particular, confesional se asigura din bugetul Ministerul Educatiei Nationale. Unitatile administratiei publice locale pot participa la finantarea internatelor scolare."
 
Alineatul (3) al articolului 66 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"(3) Pentru fiecare disciplina si domeniu de studiu, programa scolara acopera 65% din orele de predare si evaluare, lasand la dispozitia cadrului didactic 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv. In functie de caracteristicile elevilor si de strategia scolii din care face parte, profesorul decide daca procentul de 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru invatare remediala, pentru consolidarea cunostintelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performante superioare, conform unor planuri individuale de invatare elaborate pentru fiecare elev.
 
Va reamintim ca aceasta este doar o propunere legislativa si pentru a deveni lege trebuie votata in Parlament si apoi promulgata de presedintele Romaniei.
Proiecte Didactice - Modele de Nota 10
Modele de Proiecte Didactice: pentru Titularizare, Definitivat si Inspectiile la clasa

Economisiti timp valoros si energie la elaborarea Proiectelor dvs. Didactice!

NOU: Modele de Proiecte Didactice pentru Nota 10 la Titularizare sau Definitivat Educatori

Lucrarea elimina acum

- dificultatile pe care le intampinati si dvs. in alcatuirea proiectelor didactice:
- lipsa materialelor didactice pentru pregatirea acestor examene;
- inexistenta modelelor de pregatire a proiectelor didactice necesare in cadrul inspectiilor la clasa.




...Vezi AICI detalii complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

modificare legea educatieiinvatamant preuniversitarinvatamant primartemeri scolariprograma scolara


x
Lasa un raspuns



Comentarii [3 comentarii]Adauga comentariul tau
08Dec.2018

Alina Teodorescu 08 Dec. 2018 15:41:55

Buna ziua ! Doamna Ministru, Ecaterina Andronescu, v-am vazut astazi la tv., vorbind iritata si cautand sa fiti stapana pe situatie, despre cazul acela in care profesoara, spuneati ca batea cu scaunul elevii, sau se apara cu scaunul de elevii acelei clase. Ma intreb de ce luati partea elevilor, oare nu stiti unde s-a ajuns in invatamant !???!!! Nu stiti ca sunt clase din ce in ce mai multe in care profesorul nu poate intra la ore din cauza elevilor, unde profesorul este injurat in fata, scuipat, batut de elevi care se coalizeaza impotriva profesorului? De ce savarsiti aceleasi si aceleasi greseli, ca si in mandatele anterioare? De ce ati dorit sa redeveniti Ministru al Educatiei, nu va mai amintiti ce gafe ati facut ? De ce acceptati ca numarul de elevi, in clasa, sa ajunga la 35, cand pe vremea Domnului Ministriu Marga, care era cu adevarat MINISTRU, si merita sa fie in fruntea invatamantului, erau 22-24 de elevi in clasa !? De ce acceptati debandada asta, sa vorbeasca trivial, sa se pupe, sa se pipaie elevii in clase, pe holuri, in vazul profesorilor, sa foloseasca, in continuare, telefonul mobil, in timpul orelor desi este lege de la Minister sa nu se foloseasca telefonul mobil in timpul orelor, de catre elevi decat in cazuri speciale, cand ei il folosesc dupa cum doresc... De ce, de ex., o eleva gravida este tinuta, in continuare, la ore, apoi naste, revine la scoala, chiar in aceeasi clasa ?! Unde am ajuns ?! Dumneavoastra ce ati face daca ati fi injurata in fata de elevi, sau scuipata, sau bruscata, sau batuta de acestia ?V-ati gandit inainte de a fi atat de iritata de acea situatie ? Tot de partea elevilor fara cei sapte ani de acasa sunteti ?! Doar sunteti cadru didactic. De ce incurajati asemenea stari de fapte, cand puteti sa gasiti solutii. De pilda, sa nu mai fie rugati elevii, sa se inscrie la facultati, pe baza dosarului, cu un simplu dosar in brate, fara examenul care ar fi trebuit sa ateste pregatirea temeinica si dreptul de a fi student, asa cum era inainte. Acum si repetentii claselor ajung studenti, universitarii ii roaga, pur si simplu. Aici s-a ajuns ! Credeti ca este nevoie de atatia studenti ?! De ce va prefaceti ca nu stiti unde este hiba, Doamna Ministru ?! Iar in privinta normelor didactice, de ce lasati la latitudinea directorilor, - sa se plateasca, sa nu se plateasca -cele doua ore de la 16, la 18 , pentru cei cu vechime de peste 25 de ani ? Ei bine, aflati ca acele doua ore se fac...in contul omeniei, fara a fi platite...Va amintiti ce i-ati recomandat profesoarei cu scaunul ? Mai reflectati daca nu e valabil chiar pentru Dvs. ceea ce i-ati recomandat ei, daca nu cumva si Dvs., chiar Dvs. sunteti depasita de situatie....Multumiri !
28Nov.2018

Viorica Tofan 28 Nov. 2018 17:38:21

Dar va inchipuiti cum se lucreaza la simultan cu 28 de elevi? Am la clasa simultan,11 clasa pregatitoare si 17 clasa a 3 a. Dv. Cum va inchipuiti ca se lucreaza cu acesti copiii?
27Nov.2018

Cretu Irina 27 Nov. 2018 22:00:41

Este foarte greu sa lucrez cu 30 de elevi in clasa la gimnaziu. Deci nu se schimba nimic fata de situatia de acum.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//