Potrivit unui
comunicat al Ministerului Educatiei,
atributiile principale ale Centrului National pentru Curriculum si Evaluare (CNCE) sunt coordonarea elaborarii si revizuirea periodica a curriculumului national, precum si coordonarea sistemului national de evaluare si examinare in invatamantul preuniversitar. In plus, CNCE indeplineste urmatoarele atributii noi:
- Coordonarea stiintifica a elaborarii si revizuirii periodice a componentelor curriculumului national pentru invatamantul preuniversitar special si special integrat, precum si pentru programul „A doua sansa”.
- Coordonarea stiintifica a sistemului national de evaluare si examinare pentru invatamantul preuniversitar special si special integrat, inclusiv pentru programul „A doua sansa”.
- Coordonarea evaluarii manualelor pentru elevi, manualelor pentru cadrele didactice si a auxiliarelor didactice destinate invatamantului preuniversitar special si special integrat, inclusiv pentru invatamantul tehnologic si programul „A doua sansa”.
- Gestionarea Platformelor dedicate Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizica si la formarea competentelor cognitive si socio-emotionale ale copilului la finalul grupei mari a gradinitei, Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizica si la formarea competentelor socio-emotionale si cognitive, cu centrare pe abilitatile de citit, scris si calcul matematic ale elevului la finalul clasei I;
- Realizarea si administrarea bancii de instrumente de evaluare avand functie orientativa pentru evaluare.
- Stabilirea standardelor de alfabetizare functionala si gestionarea Platformei nationale de alfabetizare functionala.
- Sprijinirea dezvoltarii unor programe pentru dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar.
Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) are ca scop realizarea si promovarea studiilor si a cercetarilor care contribuie la intelegerea proceselor educationale, avand ca obiectiv fundamentarea deciziilor de politici publice in domeniul educatiei. Suplimentar, ISE indeplineste urmatoarele atributii:
- Participarea la realizarea de studii si cercetari nationale si internationale;
- Elaborarea de metodologii, analize si studii pentru monitorizarea si evaluarea rezultatelor si impactului strategiilor nationale si politicilor publice;
- Monitorizarea si evaluarea implementarii programelor si proiectelor relevante pentru domeniul educatiei;
- Contribuie la diseminarea rezultatelor cercetarii stiintifice in randul cadrelor didactice;
- Realizarea programelor de formare continua pentru cadre didactice, experti si personal de conducere din invatamantul preuniversitar si universitar;
- Acordarea de asistenta de specialitate unitatilor de invatamant preuniversitar si universitar pentru realizarea studiilor si cercetarilor sau implementarea proiectelor;
- Editarea publicatiilor de specialitate, inclusiv reviste, volume, carti si rapoarte de cercetare in domeniul educatiei.
"Continuam reforma in educatie. Actualul Centru National de Politici si Evaluare in Educatie reuneste doua structuri cu activitati total diferite: Unitatea de Cercetare in Educatie, cu atributii in realizarea si promovarea de studii si cercetari pentru fundamentarea deciziilor de politici publice in educatie, si Directia Curriculum, Evaluari si Examene, cu atributii in dezvoltarea de curriculum si evaluarea in educatie. Infiintarea Centrului National pentru Curriculum si Evaluare si reinfiintarea Institutului de Stiinte ale Educatiei sunt, asadar, un raspuns firesc la necesitatea unei abordari institutionale diferite, in raport cu specificul activitatii fiecarei entitati. Recunoastem, pe de o parte, importanta activitatilor de cercetare in educatie, si, pe de alta parte, a celor de dezvoltare a unui curriculum care sa raspunda nevoilor actuale ale societatii, insotit de un proces de evaluare racordat la standardele internationale", a spus ministrul Educatiei, Ligia Deca.
Institutul de Stiinte ale Educatiei este unul dintre centrele la nivel national pentru evaluarile internationale ale elevilor si ale cadrelor didactice, realizate in colaborare cu Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si alte organizatii internationale.