Initiatorii proiectului legislativ arata ca intrarea in vigoare a noii Legi a invatamantului preuniversitar a adus cu sine o noua reglementare a evaluarilor finale pe care elevii trebuie sa le sustina la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a.
In noua lege, acestor evaluari le este oferit un rol in sistem, art. 99, alin. (4) si (5) reglementand o serie de efecte si masuri ulterioare:
"(4) (...) Rezultatele acestor evaluari contribuie la monitorizarea calitatii invatarii, cu rol reglator la nivel de sistem.
(5) Rezultatele evaluarilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor ndividualizate de invatare ale elevilor si sunt trecute in portofoliul educational al elevului".
Initiatorii proiectului de act normativ arata ca, desi reglementarile actuale precizeaza ca rezultatele evaluarilor contribuie la monitorizarea calitatii invatarii si la elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor, aceste masuri nu constituie o interventie suficienta, avand in vedere gravitatea unor rezultate negative la aceste evaluari.
Subiectele pe care elevii trebuie sa le rezolve in cadrul examinarilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a sunt concepute similar cu cele de la testele PISA, care masoara gradul de alfabetizare al elevilor. Se poate constata, asadar, ca rezultatele negative la aceste testari demonstreaza deficiente inclusiv in ceea ce priveste alfabetizarea elevilor, iar simpla monitorizare si adaptare a planurilor de invatamant individuale nu poate sa rezolve aceste probleme in mod eficient. De aceea se impune redirectionarea elevilor catre sistemul de invatare remediala, in scopul corectarii deficientelor observate, arata initiatorii proiectului de lege.
Proiect de Lege pentru modificarea si completarea Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023
"Articol unic - Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 se modifica dupa cum urmeaza:
1. La art. 75, alin. (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Programul "invatare remediala" este destinat elevilor in cazul carora se observa decalaje in dobandirea competentelor-cheie prevazute in prezenta lege ca urmare a evaluarilor nationale prevazute la art. 99, alin. (4), celor care se incadreaza in risc de abandon scolar si/sau parasire timpurie a scolii si copiilor romani veniti din afara granitelor tarii.”
2. La articolul 99, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Rezultatele evaluarilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si sunt trecute in portofoliul educational al elevului. Ministerul Educatiei publica anual un raport privind rezultatele evaluarilor si recomandari de masuri pentru imbunatatirea lor.”
3. La articolul 99, dupa alin, (5) se adauga un nou alineat, alin. (5'1) si va avea urmatorul cuprins:
(5'1) Elevii ale caror rezultate la evaluarile de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a demonstreaza deficiente in asimilarea cunostintelor si dobdndirea competentelor verificate vor fi directionati, in baza acestor rezultate, catre activitati remediale, in conformitate cu art. 75 din prezenta lege.”
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Klaus Iohannis. Ulterior, textul de lege va fi publicat in Monitorul Oficial.