Concret, cel de al II-lea scenariu al traselui educational pentru un tanar, prevazut in programul lansat de presedintie, prevede urmatoarele: "Statul organizeaza un sistem de monitorizare a insertiei absolventilor pe piata muncii, detaliat pe domenii si programe de studiu. Universitatile care organizeaza un numar ridicat de programe cu rata redusa de insertie pe piata muncii specific domeniului de studiu pot fi penalizate in cazul in care nu realizeaza reforme curriculare, de relationare cu angajatorii sau de structura a ofertei de programe", se arata in proiectul "Romania Educata", la care au contribuit mai multi specialisti, inclusiv din mediul universitar.
"Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) saluta initiativa de a implementa un astfel de sistem. Universitatile trebuie sa inteleaga ca atunci cand organizeaza un numar considerabil de programe de studii cu grad de insertie redus al absolventilor pe piata muncii, ar trebui automat sa recurga la mijloace de ameliorare – sporirea comunicarii cu reprezentantii angajatorilor, restructurarea programelor de studii si reformarea fiselor disciplinelor, si respectiv, a planurilor de invatamant. Aceste lucruri se fac treptat, dupa discutii cu toti actorii implicati (studenti, absolventi si angajatori) si se pot schimba de la un an universitar la altul, intrucat piata muncii din Romania este intr-o continua dezvoltare, are o dinamica aparte raportat la celelalte tari din Europa", declara Petrisor Tuca, presedintele ANOSR .
Profilul absolventului in viziunea "Romania Educata"
De altfel, in cuprinsul proiectului se arata ca prima capacitate pe care ar trebui sa o deprinda un tanar dupa terminarea studiilor superioare este de a se angaja in domeniul de studiu sau in altul in care isi doreste sa-si valorizeze cunostintele. Dupa masterat, absolventul ar trebui sa aiba inclusiv capacitatea de a se angaja intr-un rol managerial.
Simultan, tanarul va trebui sa aiba competenta de a lucra in echipa, capacitatea de a intelege, analiza sau formula texte complexe (inclusiv cu caracter stiintific, juridic sau economic), capacitatea de inovare la locul de munca, cat si de a intelege diverse aspecte complexe ale societatii precum viata politica, economica, sistemul juridic etc. 80% din absolventi se angajeaza in alte domenii decat cele studiate Transpunerea acestei viziuni are loc in contextul in care in Romania, anual, 80% din absolventii de studii superioare se angajeaza in alte domenii decat cele pe care le-au studiat, arata Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in invatamantul Superior. De asemenea, de 9 ani incoace rata somajului in randul celor care au terminat facultatea se mentine constanta: intre 2.9% si 2.4%, potrivit Monitorului Social.
In plus, rata de angajare a absolventilor reprezinta o miza importanta pentru universitatile din intreaga lume. Mai exact, angajabilitatea este unul dintre criteriile principale de care specialistii externi tin cont atunci cand realizeaza topurile celor mai bune universitati din lume. Mai mult, exista clasamente internationale care se bazeaza doar pe acest aspect cum este "QS World University Rankings by Graduate Employability Rankings".
De altfel, in cadrul acestui top se afla o singura institutie de invatamant superior din Romania: Universitatea din Bucuresti. Concret, institutia a obtinut pozitia 200+ pentru indicatori precum parteneriatele cu angajatorii, relatia angajator-student si angajabilitatea absolventilor. Cat despre reputatia in randul angajatorilor, Universitatea din Bucuresti a obtinut pozitia (300+).