Propunerea a fost formulata in cadrul reuniunii desfasurate la sfarsitul saptamanii trecute, la Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati. Potrivit unui comunicat remis
Edupedu.ro, in cadrul intalnirii, rectorii celor noua institutii de invatamant superior au discutat despre problema resurselor financiare dedicate masteratului didactic.
Acestia au subliniat ca impactul unui astfel de program ar putea creste semnificativ daca finantarea ar fi conditionata de asumarea, de catre absolventi, a unei cariere profesionale in invatamantul preuniversitar pentru o anumita perioada.
"A fost ridicata si problema resurselor alocate finantarii masteratului didactic, al carui impact ar putea fi cu mult mai mare daca ar exista o conditionare a finantarii, mai ales din perspectiva burselor deloc de neglijat din punctul de vedere al cuantumului, de asumarea de catre studenti a obligatiei de a urma, pentru o anumita perioada, o cariera profesionala in invatamantul preuniversitar. In acelasi context, a fost propusa o clarificare a sistemului de evaluare a parcursului profesional al absolventilor de studii universitare, cu atat mai mult cu cat numeroase programe de studii din universitatile comprehensive, dintre cele care au un caracter mai putin vocational, ofera perspective de cariera foarte diverse, multe chiar prevazute de conditiile de angajare pe diferite functii in sistemul public", se arata in comunicatul Consortiului Universitaria.
Va reamintim, legislatia in vigoare prevede ca studentii care se pregatesc pentru o cariera didactica si urmeaza cursurile licentei didactice cu dubla specializare, respectiv cursurile masteratului didactic, primesc
burse de studiu in cuantum de 3.700 de lei. Ordinul ministerului Educatiei privind aprobarea cuantumurilor burselor pentru studentii inmatriculati in anul universitar 2024—2025 a fost publicat in Monitorul Oficial la sfarsitul lunii octombrie.
"Se aproba cuantumul bursei de studiu acordate de la bugetul de stat studentilor inmatriculati la programele de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare sau masterat didactic, organizate cu finantare de la bugetul de stat, la forma de invatamant cu frecventa, egal cu salariul net al unui profesor debutant, garantat in plata la data de 1 octombrie 2024, in valoare de 3.700 lei", se arata in Ordinul nr. 7.296 din 24 octombrie 2024.
O alta tema importanta abordata in cadrul reuniunii a fost modul de alocare a locurilor finantate de la bugetul de stat pentru facultati. Rectorii celor noua universitati au subliniat necesitatea unei mai bune corelari intre distributia locurilor bugetate si marimea populatiei, numarul absolventilor de liceu si cererea reala din partea candidatilor, reflectata in numarul studentilor inmatriculati cu taxa.
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu enumera, intr-un
comunicat, alte teme dezbatute la reuniunea Consortiului Universitaria:
– adoptarea reglementarilor subsecvente noii legi a invatamantului superior in termenele prevazute si clarificarea de indata a problemelor aparute din cauza lipsei unor reglementari pe fondul schimbarilor legislative;
– revizuirea standardelor specifice pentru domeniile/programele de studii universitare, printr-o abordare strategica, la nivel national, cu implicarea specialistilor din fiecare domeniu si cu mecanisme de consultare a partilor interesate corelate cu amploarea schimbarilor vizate;
– cresterea rolului angajatorilor in procesul de elaborare si revizuire a standardelor specifice pentru domeniile/programele de studii universitare;
– clarificarea si completarea cadrului de reglementare si operationalizare a programelor de studii integrate si a celor organizate in invatamantul dual;
– o mai buna corelare intre Ministerul Educatiei si Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior in ceea ce priveste modul de abordare a unor probleme si situatii specifice;
– aplicarea de masuri concrete pentru conturarea unei viziuni privind crearea unui ecosistem financiar integrat in ceea ce priveste cercetarea stiintifica, care sa sprijine atat cercetatorii si organizatiile de cercetare, cat si antreprenorii din domeniul tehnologic si intreg mediul de afaceri;
– corelarea numarului de studenti luati in considerare pentru alocarea bugetului cu categoriile de studenti care pot beneficia de burse, conform legislatiei in vigoare, precum si suplimentarea fondurilor destinate finantarii burselor sociale;
– completarea cadrului legal si institutional in sensul sprijinirii efective a tranzitiei catre tehnologii mai curate si mai eficiente, fara a compromite cresterea economica;
– intensificarea dialogului dintre Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene si institutiile de invatamant superior pe tema nevoilor reale din punctul de vedere al digitalizarii proceselor derulate la nivelul universitatilor;
– stabilirea cadrului legislativ pentru utilizarea inteligentei artificiale in sistemul de invatamant, prin alinierea la reglementarile din domeniu aplicabile la nivelul Uniunii Europene;
– cresterea transparentei in ceea ce priveste analiza cheltuielilor publice din domeniul educatiei, ca premisa pentru fundamentarea proiectului de buget alocat acestui domeniu in anul 2025.
Consortiul Universitaria este format din:
1. Universitatea din Bucuresti,
2. Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca,
3. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi,
4. Universitatea de Vest din Timisoara,
5. Academia de Studii Economice din Bucuresti,
6. Universitatea din Craiova,
7. Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati,
8. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
9. Universitatea Ovidius din Constanta.
Universitatea de Stat din Moldova (Chisinau) are statut de membru asociat in cadrul Consortiului.