Actul normativ are ca obiectiv central promovarea mobilitatii studentilor si cadrelor didactice, facilitarea accesului grupurilor defavorizate la oportunitati educationale si dezvoltarea competentelor interculturale ale absolventilor.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, printre obiectivele stabilite pana in 2030 se numara cresterea la 23% a absolventilor din invatamantul superior care vor beneficia de experiente internationale, comparativ cu 20% in prezent, si asigurarea unui acces mai larg la mobilitatea educationala pentru persoanele cu mai putine oportunitati.
Pentru a monitoriza progresul, vor fi folositi indicatori de performanta, precum numarul de parteneriate internationale si cel al studentilor implicati in schimburi educationale.
Hotararea prevede inclusiv participarea Ministerului Educatiei la Programul de mobilitate academica ASEM-DUO. In termen de un an de la intrarea in vigoare a hotararii, se vor stabili conditiile de desfasurare a mobilitatilor printr-o metodologie aprobata de ministrul Educatiei, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe. Aceasta metodologie va respecta regimurile internationale de sanctiuni si va fi publicata in Monitorul Oficial.
Finantarea proiectului va fi asigurata din bugetele institutiilor de invatamant superior, fonduri europene si alte surse proprii.
Cadrul strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Cadrul strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior, denumit in continuare cadru strategic, reprezinta principalul instrument strategic pentru sustinerea internationalizarii acestuia, in vederea cresterii calitatii educatiei si cercetarii. Cadrul strategic indica prioritatile din domeniu, in acord cu prioritatile nationale, procesele internationale si tratatele la care Romania este parte.
Art. 2. — Prezentul cadru strategic are in vedere o serie de tendinte de la nivel international si national, precum:
a) internationalizarea in invatamantul superior este o tendinta dominanta, reflectand interconectarea si interdependenta crescanda intre institutiile de invatamant superior din intreaga lume. Institutiile de invatamant superior isi extind activitatile si colaborarile in afara granitelor nationale, incurajand mobilitatea studentilor, a cadrelor didactice si a cercetatorilor si stabilind parteneriate si retele academice internationale;
b) internationalizarea sistemului de invatamant superior este alimentata de o serie de factori, inclusiv globalizarea economica si culturala, avansul tehnologic si digitalizarea, cererea crescuta pentru competente si cunostinte interculturale, precum si aspiratia de a promova excelenta si competitivitatea invatamantului superior la nivel global;
c) Romania se confrunta cu provocari si oportunitati specifice in ceea ce priveste internationalizarea sistemului de invatamant superior, inclusiv nevoia de a-si consolida reputatia si pozitia in comunitatea academica internationala, de a atrage si de a retine talente si resurse umane calificate si de a contribui la dezvoltarea socioeconomica si culturala a tarii prin intermediul educatiei si cercetarii;
d) impactul pandemiei de COVID-19 a accelerat semnificativ digitalizarea invatamantului superior si a evidentiat nevoia de flexibilitate in procesele de internationalizare a sistemului de invatamant superior. Institutiile au fost nevoite sa adopte rapid solutii tehnologice pentru a continua activitatile de predare, cercetare si colaborare internationala, punand un accent sporit pe mobilitatea virtuala si invatarea online. Aceasta a dus la dezvoltarea unor noi modele educationale si la cresterea accesibilitatii programelor internationale pentru un numar mai mare de studenti si cadre didactice;
e) cresterea competitiei globale in domeniul educational impune institutiilor de invatamant superior din Romania sa inoveze si sa se adapteze rapid la cerintele pietei educationale internationale. Intr-o lume din ce in ce mai competitiva este esential ca institutiile de invatamant superior sa isi dezvolte capacitatea de a atrage si retine studenti si personal academic de top, sa investeasca in programe de studii relevante si de inalta calitate si sa participe activ in retele globale de cercetare si educatie. Aceasta va contribui la imbunatatirea pozitiei si reputatiei internationale a institutiilor de invatamant superior din Romania.
Art. 3. — Cadrul strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior din Romania are in vedere si o serie de rezultate ale internationalizarii, precum:
a) imbunatatirea calitatii educatiei si cercetarii. Prin accesul la resurse si experiente internationale, institutiile de invatamant superior pot sa isi imbogateasca programele de studii si de cercetare, sa ofere studentilor si personalului academic o perspectiva globala si sa promoveze excelenta in educatie si cercetare prin colaborari internationale si schimb de bune practici;
b) transferul de cunostinte si inovare, internationalizarea sistemului de invatamant superior contribuind la cresterea relevantei si impactului social al activitatilor academice;
c) sporirea competitivitatii institutiilor de invatamant superior prin atragerea de studenti si personal academic talentat din intreaga lume. Prin promovarea diversitatii culturale si a experientelor academice internationale, institutiile de invatamant superior devin destinatii atractive pentru cei interesati de o educatie si cercetare de calitate la nivel global. Aceasta contribuie la cresterea prestigiului si reputatiei institutiilor de invatamant superior, consolidandu-le pozitia in clasamentele academice internationale si atragand investitii si finantari suplimentare pentru dezvoltare si inovare;
d) dezvoltarea socioeconomica si culturala a tarii. Prin promovarea mobilitatii studentilor si personalului academic, Romania poate beneficia de transferul de cunostinte si rezultate ale invatarii, stimuland inovatia, antreprenoriatul si dezvoltarea economica durabila. De asemenea, atragerea studentilor internationali contribuie la diversificarea si imbogatirea culturii academice si sociale, promovand dialogul intercultural si toleranta;
e) asigurarea unei experiente internationale de invatare pentru un numar cat mai mare de studenti, in vederea dezvoltarii lor profesionale si personale intr-un context academic globalizat, inclusiv prin intensificarea activitatilor de „internationalizare acasa”.
Art. 4. — Cadrul strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior abordeaza comprehensiv urmatoarele componente ale mediului academic:
a) curriculum prin pedagogii si rezultate ale invatarii specifice contextului international, viziunii strategice, valorilor si misiunii asumate de institutia de invatamant superior;
b) resurse umane suficiente, pregatite sa isi asume si sa puna in aplicare viziunea de internationalizare a institutiilor de invatamant superior: personal didactic, administrativ, studenti, studenti-doctoranzi si cursanti, inclusiv mobilitatea acestora;
c) infrastructura dedicata si servicii-suport dedicate studentilor si personalului care acceseaza programe de mobilitate internationala si studentilor internationali care doresc sa studieze/studiaza in cadrul unui program de studiu universitar in Romania, respectiv personalului din strainatate aflat intr-o mobilitate in Romania;
d) cercetare, inovare si antreprenoriat.
CAPITOLUL II
Prioritati si obiective
Art. 5. — (1) Pentru implementarea cadrului strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior din Romania, Ministerul Educatiei si institutiile aflate in subordine sau coordonare vor avea in vedere urmatoarele prioritati:
a) stimularea mobilitatilor pentru invatare;
b) imbunatatirea serviciilor-suport pentru studentii/cadrele universitare care vin sau care pleaca intr-o mobilitate, inclusiv sprijin pentru bunastarea fizica si mentala;
c) sustinerea initiativei universitatilor europene ca o modalitate de a imbunatati incluziunea, transformarea si inovarea in cooperare si de a raspunde activ la depasirea provocarilor generate de tendintele nationale si internationale;
d) descentralizarea procesului de admitere pentru cetatenii din state terte UE, inclusiv prin formarea de personal specializat la nivelul institutiilor de invatamant superior in vederea recunoasterii documentelor care atesta studiile anterioare;
e) imbunatatirea vizibilitatii Romaniei si a institutiilor de invatamant superior in mediul international de la nivel global, al Spatiului European al Invatamantului Superior si al Spatiului European al Educatiei;
f) digitalizarea, simplificarea si eficientizarea proceselor de recunoastere si echivalare a diplomelor obtinute in strainatate, precum si eficientizarea proceselor de acordare a vizelor;
g) consolidarea legaturii dintre internationalizare si valorile academice fundamentale: libertatea academica, autonomia institutionala, integritatea academica, responsabilitatea pentru invatamantul superior;
h) crearea unui echilibru intre nevoia de colaborare continua si recunoasterea preocuparilor de securitate europeana si nationala;
i) incorporarea schimbului virtual si a invatarii internationale colaborative online ca parte integranta a procesului de internationalizare a sistemului de invatamant superior;
j) imbunatatirea colaborarii cu diaspora academica romaneasca prin implicarea personalului didactic si de cercetare din strainatate in proiecte de cercetare si predare in Romania;
k) promovarea dezvoltarii si implementarii de programe de studiu si a cercetarii orientate spre dezvoltarea durabila si tranzitia verde;
l) dezvoltarea de programe de studii universitare de licenta si master cu predare intr-o limba de circulatie internationala, cu diploma comuna sau diploma dubla sau multipla, precum si doctorate in cotutela internationala;
m) dezvoltarea de microcertificari sau programe de studii in vederea profesionalizarii personalului didactic si nedidactic responsabil de activitati si procese de internationalizare in invatamantul superior, in vederea atragerii de cursanti sau studenti din tara si din strainatate.
(2) Din perspectiva geografica, cadrul strategic privind internationalizarea invatamantului superior trebuie sa aiba in vedere prioritatile nationale, procesele internationale si tratatele la care Romania este parte, luand in considerare:
a) pozitia Romaniei de membru al Uniunii Europene si al Spatiului European al Educatiei;
b) apartenenta Romaniei la Spatiul European al Invatamantului Superior;
c) faptul ca Romania este un stat membru important al miscarii francofone;
d) Parteneriatul strategic intre Romania si Statele Unite ale Americii;
e) legaturile istorice/traditionale pe care Romania le are cu state din afara Uniunii Europene.
Art. 6. — (1) O componenta esentiala a internationalizarii sistemului de invatamant superior este mobilitatea academica. In acest sens, cu sprijinul Ministerului Educatiei si al institutiilor aflate in subordine sau coordonare, institutiile de invatamant superior adopta masuri in vederea stimularii mobilitatii pentru invatare, astfel incat pana in anul 2030 sa se atinga obiectivele propuse la nivelul Uniunii Europene, respectiv:
a) cel putin 23% din absolventii din invatamantul superior au minimum o experienta de mobilitate pentru imbunatatirea tranzitiei catre piata muncii si a mobilitatii de invatare, in crestere fata de obiectivul actual de 20%;
b) cel putin 20% din cursantii care au beneficiat de mobilitatea pentru invatare in strainatate trebuie sa fie persoane cu mai putine oportunitati, pana in 2027.
(2) Avand in vedere scaderea numarului de studenti din Romania in ultimii 6 ani, precum si nevoia de absolventi, specialisti in anumite domenii necesare dezvoltarii economice, Ministerul Educatiei sprijina institutiile de invatamant superior pentru dezvoltarea programelor de studii de licenta desfasurate integral in limbi de circulatie internationala, astfel incat sa fie inregistrata, pana in anul 2030, o crestere cu minimum 35% a numarului de studenti straini inmatriculati la studii in cadrul institutiilor de invatamant superior.
(3) Avand in vedere nevoia de combatere a fenomenului de abandon universitar in randul studentilor straini, toate serviciile administrative din institutiile de invatamant superior care interactioneaza cu studenti straini vor avea si angajati cu competente lingvistice adecvate in vederea oferirii suportului necesar pana in anul 2030.
CAPITOLUL III
Rolul institutiilor centrale cu responsabilitati in domeniul internationalizarii invatamantului superior
Art. 7. — Ministerul Educatiei este responsabil pentru
coordonarea politicii de internationalizare a sistemului de invatamant superior din Romania. In acest proces, Ministerul
Educatiei este sprijinit de institutiile/structurile aflate in subordine/coordonare, cu responsabilitati in domeniu.
Art. 8. — (1) In vederea coordonarii procesului de internationalizare a invatamantului superior se infiinteaza Consiliul de coordonare a procesului de internationalizare a invatamantului superior, denumit in continuare Consiliul, cu rol de corelare, coordonare si informare reciproca cu privire la diversele politici cu impact asupra acestui proces. Consiliul este format din reprezentanti ai urmatoarelor institutii si structuri:
a) Ministerul Educatiei — structurile responsabile pentru invatamant superior, relatii internationale si recunoasterea diplomelor;
b) Ministerul Afacerilor Externe;
c) Inspectoratul General pentru Imigrari, structura subordonata a Ministerului Afacerilor Interne;
d) Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, denumita in continuare ANPCDEFP;
e) Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii, denumita in continuare UEFISCDI;
f) Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior;
g) Consiliul National al Rectorilor.
(2) Numarul reprezentantilor pentru fiecare institutie prevazuta la alin. (1), atributiile specifice si modalitatea de functionare se aproba prin ordin al ministrului educatiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de cel mult 1 an.
CAPITOLUL IV
Rolul institutiilor de invatamant superior, planificare si implementare
Art. 9. — Institutiile de invatamant superior unde internationalizarea este asumata ca parte a misiunii institutionale trebuie sa isi dezvolte propriile strategii privind internationalizarea sistemului de invatamant superior, ca strategii individuale sau ca parte a strategiei institutionale.
Art. 10. — Institutiile de invatamant superior, in cadrul procesului de internationalizare, asigura:
a) conditiile si sustinerea studentilor si a personalului universitar in vederea realizarii de mobilitati internationale, utilizand resursele disponibile din fonduri ale programelor internationale, nationale sau din fonduri proprii, conform tintelor stabilite prin cadrul strategic. Mobilitatile pot fi de scurta sau de lunga durata, organizate in format fizic, virtual sau mixt;
b) servicii-suport pentru studentii, profesorii si cercetatorii internationali, cel putin intr-o limba de circulatie internationala, si acces la infrastructura disponibila;
c) informatii referitoare la: programele de cercetare, inovare si antreprenoriat pe care institutia le desfasoara; infrastructura de cercetare si tehnologica existenta; posibilitatile de participare in programe si proiecte cu finantare nationala sau internationala;
d) includerea in cadrul website-urilor proprii a informatiilor de interes general despre oferta educationala si activitatile de cercetare, inovare si antreprenoriat, cel putin intr-o limba de circulatie internationala;
e) actualizarea permanenta a informatiilor din portalul studyinromania.gov.ro.
Art. 11. — (1) Institutiile de invatamant superior includ in planul strategic multianual de dezvoltare institutionala, aprobat de senatul universitar, la propunerea rectorului, conform art. 137 alin. (2) lit. d) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, un capitol referitor la internationalizare, pe toate componentele asumate de catre comunitatea academica, ca parte a procesului de educatie, cercetare si formare continua, acolo unde internationalizarea este parte a misiunii institutionale asumate.
(2) Capitolul referitor la internationalizarea sistemului de invatamant superior trebuie sa fie adaptat la nevoile si obiectivele specifice ale fiecarei institutii si sa stabileasca tinte la nivel institutional, inclusiv privind cresterea numarului de mobilitati ale studentilor si cadrelor didactice/personalului administrativ, si sa prevada un plan de actiuni privind cele cinci dimensiuni prevazute la art. 2.
(3) Capitolul referitor la internationalizarea sistemului de invatamant superior din planul strategic multianual de dezvoltare institutionala poate sa contina masuri referitoare la:
a) recrutarea si mentinerea in institutia de invatamant superior a studentilor internationali prin dezvoltarea de programe de marketing si recrutare care sa atraga studenti internationali;
b) atragerea de studenti internationali in programele de studii din domenii prioritare pentru dezvoltarea economica sustenabila a Romaniei sau in domenii care inregistreaza un deficit de competente;
c) stabilirea de parteneriate si schimburi academice cu alte institutii de invatamant superior din intreaga lume;
d) organizarea de internshipuri si stagii destinate acumularii de experienta profesionala pentru studenti in afara tarii de origine. Aceste actiuni contribuie la dezvoltarea competentelor interculturale si la cresterea angajabilitatii absolventilor intr-un context global;
e) internationalizarea curriculumului prin introducerea perspectivei internationale in programele de studii pentru a contribui la pregatirea studentilor pentru a se integra intr-o lume globalizata;
f) sustinerea activitatilor de cercetare internationala colaborativa prin promovarea cooperarilor in domeniu cu institutii din intreaga lume, pentru incurajarea schimbului de cunostinte si expertiza pe tematici de interes global;
g) promovarea diversitatii si incluziunii prin sprijinirea schimbului intercultural in spatiul universitar, prin facilitarea accesului echitabil si egal la oportunitatile de mobilitate cu scop de invatare/formare a categoriilor vulnerabile, precum si prin oferirea de facilitati de invatare/formare tuturor categoriilor de studenti, studenti-doctoranzi, cadre didactice si personal administrativ;
h) dezvoltarea de microcertificari cu predare atat in format fizic, cat si online, inclusiv in limbi straine, si folosirea de resurse digitale pentru a flexibiliza oferta educationala;
i) participarea in proiecte de asistenta tehnica privind fundamentarea politicilor economice, sociale sau a altor politici publice, in parteneriat cu institutii de invatamant superior, institutii publice sau organizatii internationale;
j) dezvoltarea de programe de studii in limbi straine in functie de grupul-tinta de studenti internationali vizati;
k) dezvoltarea unor programe de granturi de tip cadru didactic invitat/visiting lecturer pentru cadre didactice internationale care sa poata preda o durata determinata in institutiile de invatamant superior din Romania;
l) participarea in programe pentru cresterea dimensiunii si capacitatii institutionale internationale ale institutiilor de invatamant superior si in domeniul internationalizarii acasa;
m) investitii in dezvoltarea competentelor lingvistice de tip profesional ale cadrelor didactice si administrative, pentru cresterea calitatii programelor de studii in limbi straine, atat prin cursuri, evenimente sau activitati dedicate in anumite limbi straine, cat si prin participari la evenimente online si in format fizic, precum conferinte, mobilitati de predare, training sau ateliere de lucru specializate;
n) stimularea tuturor tipurilor de mobilitati: fizica, virtuala si mixta pentru studenti, personal didactic si nedidactic;
o) stimularea mobilitatii si internationalizarii studiilor doctorale, prin cresterea numarului de burse pentru mobilitati de scurta durata, inclusiv din surse proprii ale institutiilor de invatamant superior de drept public, si implicarea studentilordoctoranzi in proiecte de cercetare cu parteneri internationali pe tematici de interes pentru acestia;
p) crearea de facilitati si stimulente pentru atragerea de studenti internationali, inclusiv burse din surse proprii, scutirea de la plata taxelor de studii pentru studentii din medii dezavantajate, asigurarea de cazare gratuita, mentorat academic personalizat sau oportunitati de participare la programe de dezvoltare profesionala si cresterea retentiei absolventilor internationali;
q) consolidarea parteneriatelor dintre industrie si mediul academic prin invitarea la cursuri a specialistilor din domeniu si a alumnilor cu scopul de a tine prelegeri pentru studenti. Parteneriatul public-privat poate aduce contributii importante privind apropierea si facilitarea accesului pe piata muncii;
r) dezvoltarea de actiuni de conectare la alumni internationali ai institutiilor de invatamant superior din Romania, precum si de consolidare a acestor comunitati de alumni prin actiuni dedicate acestora: newsletter, evenimente online si in format fizic de prezentare a oportunitatilor curente oferite de institutiile de invatamant superior, programe sociale de sedimentare a grupurilor de alumni ai unei institutii de invatamant superior din Romania sau ai tuturor institutiilor de invatamant superior romanesti din anumite regiuni/orase din lume, programe de alumni internationali ambasadori;
s) dezvoltarea programelor de tip „Absolvent ambasador international”, in conexiune cu cele de burse si pachete de facilitati oferite de institutiile de invatamant superior romanesti si in legatura directa cu strategiile de marketing si recrutare de studenti din strainatate.
(4) Metodele si instrumentele specifice prevazute la alin. (3) lit. a) includ:
a) utilizarea instrumentelor de promovare la nivel national sub umbrela „Study in Romania”;
b) prezenta la targuri educationale;
c) colaborari cu agentii de recrutare;
d) promovarea programelor academice si culturale in strainatate;
e) colaborarea cu alumni;
f) oferirea de suport adecvat studentilor internationali, precum activitati de integrare, suport psihologic si acces la servicii de consiliere psihologica si in cariera, pentru a se adapta la viata si invatamantul intr-o tara straina;
g) oferirea de programe sau cursuri de invatare a limbii romane sau a altor limbi straine de circulatie europeana si de cunoastere a culturii sau civilizatiei romanesti;
h) oferirea de programe de orientare in cadrul institutiei sau al orasului;
i) programe de tutorat sau mentorat, cu implicarea studentilor sau a personalului universitar;
j) programe de formare a personalului administrativ din punctul de vedere al competentelor lingvistice, de comunicare, interactiune interculturala, digitalizare, respectiv dezvoltare personala si profesionala.
(5) Parteneriatele prevazute la alin. (3) lit. c) pot include:
a) schimburi de studenti si cadre didactice/personal administrativ;
b) colaborari in cercetare;
c) dezvoltarea de programe de studii integrate si programe de studii comune cu diploma comuna sau diploma dubla sau multipla.
(6) Institutiile de invatamant superior raporteaza in platformele nationale numarul mobilitatilor fizice, virtuale si mixte, precum si colaborarile in programe integrate sau comune, atat in scopul monitorizarii si evaluarii, cat si pentru facilitarea politicilor bazate pe evidente.
CAPITOLUL V
Finantare si resurse
Art. 12. — Ministerul Educatiei ofera sprijin institutiilor de invatamant superior in cadrul procesului de internationalizare a sistemului de invatamant superior, inclusiv prin:
a) integrarea dimensiunii internationale in finantarea prin Fondul de dezvoltare institutionala;
b) integrarea dimensiunii internationale in finantarea prin Fondul pentru finantarea situatiilor speciale;
c) finantarea cu un coeficient marit a programelor de studii in limbi de circulatie internationala;
d) finantarea unui numar de burse si stagii de specializare pentru studentii romani de pretutindeni;
e) alocarea unui numar de locuri, in cadrul cifrei de scolarizare, la programul de studii pentru anul pregatitor de limba romana;
f) finantarea unui numar de burse pentru stagii de studii universitare si postuniversitare in strainatate;
g) selectia, in parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe, a unui numar de candidati pentru bursele alocate studentilor straini. In acest sens, Ministerul Educatiei, prin intermediul UEFISCDI si in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, dezvolta si administreaza platforma de gestiune a aplicatiilor pentru bursele statului roman;
h) sustinerea internationalizarii prin intermediul fondurilor europene precum Fondul social european+, prin Programul Educatie si Ocupare, Planul national de redresare si rezilienta al Romaniei, programul ERASMUS+ si altele asemenea.
Art. 13. — Ministerul Educatiei sustine financiar institutiile de invatamant superior romanesti care participa in cadrul proiectelor dedicate dezvoltarii si consolidarii de retele universitare europene, precum si pentru preluarea exemplelor de buna practica din cadrul acestui tip de retele in cadrul respectivelor institutii. De asemenea, transferul de bune practici si competente va fi facilitat de Ministerul Educatiei, prin dezvoltarea unui mecanism de transfer de cunoastere de tip infratire/twinning de la institutiile de invatamant superior parte a retelelor europene catre cele care inca nu fac parte din astfel de consortii.
CAPITOLUL VI
Monitorizarea si actualizarea cadrului strategic
Art. 14. — (1) Rezultatele preconizate in urma implementarii cadrului strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior sunt:
a) cresterea numarului de studenti internationali care studiaza in institutiile de invatamant superior din Romania, in special a celor din domeniile unde Romania duce lipsa de specialisti;
b) cresterea numerica a personalului calificat din cadrul institutiilor de invatamant superior implicat in activitatile de internationalizare;
c) dezvoltarea unor mecanisme pentru informarea corecta si coerenta a publicului cu privire la activitatile si evenimentele importante derulate in spatiul universitar;
d) imbunatatirea performantelor/competentelor lingvistice ale personalului din institutiile de invatamant superior;
e) facilitarea recunoasterii reciproce a rezultatelor invatarii intre institutiile de invatamant superior;
f) imbunatatirea tranzitiei catre piata muncii si a mobilitatii profesionale;
g) utilizarea de modele inovative de invatare si predare, precum si a instrumentelor digitale;
h) eficientizarea utilizarii cadrului si a mecanismelor de cooperare internationala;
i) imbunatatirea indicatorilor privind internationalizarea sistemului de invatamant superior.
(2) Ministerul Educatiei are rolul monitorizarii gradului de internationalizare a invatamantului superior prin rapoarte specifice sau ca parte a monitorizarii sistemului de invatamant superior. In acest sens, Ministerul Educatiei, prin intermediul UEFISCDI si ANPCDEFP, elaboreaza o data la doi ani un raport specific privind internationalizarea invatamantului superior.
Art. 15. — Ministerul Educatiei coordoneaza procesul de monitorizare continua a implementarii cadrului strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior, care va include colectarea si analizarea periodica a datelor relevante.
Art. 16. — (1) Pentru a asigura o evaluare corecta si obiectiva a progresului se definesc urmatorii indicatori de performanta:
a) numarul si proportia mobilitatilor internationale ale studentilor si cadrelor didactice;
b) numarul si proportia studentilor internationali inmatriculati;
c) numarul si proportia studentilor din grupurile dezavantajate care participa la programe de mobilitati;
d) numarul de parteneriate si colaborari internationale;
e) numarul de programe de studii comune si integrate;
f) gradul de satisfactie a studentilor internationali.
(2) Lista indicatorilor de performanta prevazuti la alin. (1) poate fi completata prin ordin al ministrului educatiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17. — (1) Ministerul Educatiei poate evalua impactul cadrului strategic privind internationalizarea sistemului de invatamant superior si propune revizuirea acestuia pentru a imbunatati impactul acestuia, precum si pentru a reflecta schimbarile si evolutiile in contextul national si international.
(2) Procesul de revizuire a cadrului strategic implica, potrivit art. 5 alin. (6) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, consultarea cu toate partile interesate relevante, inclusiv institutiile de invatamant superior, ministerele relevante, studentii, organizatiile nonguvernamentale si partenerii sociali.
(3) Pentru revizuirea si actualizarea cadrului strategic, Ministerul Educatiei constituie, prin ordin de ministru, un grup de lucru specializat, care analizeaza datele colectate si feedbackul partilor interesate. Acest grup de lucru propune modificarile necesare pentru a asigura relevanta si eficienta continua a cadrului strategic.