Primul student din familie este parte din Programul National pentru Reducerea Abandonului Universitar (PNRAU), prevazut in Legea invatamantului superior nr. 199/2023, si va fi finantat printr-un apel competitiv de proiecte din cadrul Programului Educatie si Ocupare 2021 – 2027 si din bugetul de stat.
De ce este nevoie de programul "Primul student din familie"
1. Probabilitatea ca un prim student din familie sa provina din mediul rural este cu cel putin 50% mai mare decat din mediul urban: este nevoie sa sustinem tinerii din mediul rural sa-si continue studiile la universitate;
2. In lipsa unor masuri de integrare sociala si academica in mediul universitar, sansele acestora de a abandona invatamantul superior sunt mai crescute: este nevoie sa ii sprijinim sa finalizeze studiile;
3. Existenta unui absolvent de studii superioare in familie atrage o serie de beneficii pentru aceasta: cresterea calitatii vietii, cresterea gradului de implicare sociala si cresterea veniturilor (prin comparatie cu elevii care nu reusesc sa-si continue studiile la universitate).
Primii studenti din familie vor deveni, astfel, un exemplu de urmat in cadrul familiei si comunitatii lor!
Buget Programul "Primul student din familie"
Bugetul total alocat apelurilor de proiecte este de 50 milioane euro, fara TVA, din care contributia UE este de 42 milioane euro FSE+.
Masurile dedicate cresterii accesului la studii universitare, inclusiv pentru prevenirea si combaterea abandonului universitar vizeaza:
Masuri de tip „punte” in vederea sprijinirii tranzitiei la studiile universitare, incepand cu clasa a XI-a;
Activitati obligatorii:
1) identificarea elevilor in risc de a nu participa sau a nu promova examenul de bacalaureat, precum si a absolventilor de liceu din promotiile anterioare care nu au promovat examenul de bacalaureat;
2) sustinerea persoanelor identificate prin programe remediale si suport pentru recuperarea decalajelor de invatare pentru pregatirea examenului de Bacalaureat sau admiterii la studii superioare;
3) consiliere cu privire la optiunile de programe de studiu;
4) suplimentarea cuantumului bursei sociale si/sau de merit.
Activitati relevante (optionale):
• masuri active si constante de informare, care sa vizeze inclusiv familiile elevilor:
◦ promovarea ofertei educationale in randul unitatilor de invatamant preuniversitar (in special in unitatile de invatamant cu o rata scazuta de cuprindere a absolventilor in invatamantul superior);
◦ organizarea unor evenimente si dezvoltarea unor resurse pentru informarea elevilor din anii terminali cu privire la procesul de admitere, mijloacele de suport financiar si social, precum si facilitatile/beneficiile studiilor universitare asupra candidatilor;
◦ promovarea programelor de studii universitare de licenta prin focalizarea pe oferirea de informatii complete, corecte si precise privind exigentele academice precum si oferta de educatie non-formala a institutiei;
◦ organizarea unor evenimente care sa introduca potentialii studenti din prima generatie in mediul universitar (servicii suport studentesti, oferta academica, structura studii universitar);
◦ organizarea de vizite ale elevilor in cadrul institutiilor de invatamant superior/alte obiective de interes.
• masuri de suport educational si socio-emotional:
◦ organizarea de sedinte individuale/de grup pentru a raspunde la provocarile psihologice (ex. lipsa de incredere de sine, sindromul „impostorului” etc);
◦ organizarea de grupuri de suport cu studentii din prima generatie sau alte exemple in vederea schimbului reciproc de experiente si oferirea de sprijin emotional reciproc;
◦ desfasurarea unor programe de tip mentorat si/sau coaching;
◦ organizarea unor programe de mentorat cu studenti care au un profil similar („primul student din familie”) sau alte categorii de voluntari.
Masuri pentru combaterea reducerii abandonului universitar in randul studentilor proveniti din familii cu un nivel scazut de educatie;
Activitati obligatorii necesare asigurarii suportului in vederea interactiunii cu mediul academic pentru studentii care sunt vizati ca grup tinta prin prezentul apel:
1) sprijinirea studentilor cu risc de abandon, prin operationalizarea mecanismelor de identificare si monitorizare a nevoilor studentilor in cadrul CCOC);
2) acordarea de burse sociale sau alte tipuri de stimulente;
3) asigurarea serviciilor de consiliere in planificarea carierei, orientarea si planificarea carierei in cadrul CCOC;
4) programe remediale / de aducere la nivel a studentilor cu dificultati in invatare, precum si acordarea altor servicii de sprijin studentilor cu risc de abandon , inclusiv subventii pentru cazare, masa, decontare transport, alte tipuri de sprijin pentru a depasi diferite grade de defavorizare care ar determina abandonul universitar.
Activitati relevante (optionale):
• organizarea unor programe de introducere in mediul universitar destinate studentilor din anul I / sprijinirea activitatilor organizatiilor studentesti orientate spre familiarizarea studentilor din anul I cu mediul academic (de ex.: saptamana bobocului, zilele facultatii etc.) / desfasurarea unor evenimente de tip ”orientation days” inainte de inceperea fiecarui semestru din anul I, pentru ca studentii sa se familiarizeze cu campusul universitar, facilitatile existente, cadre didactice si personalul auxiliar / organizarea unor evenimente sociale si a unor activitati pentru dezvoltarea sentimentului de apartenenta la comunitate;
• desfasurarea unor workshopuri dedicate pentru dezvoltarea abilitatilor de studiu (ex. luarea de notite, gestionarea timpului, comunicarea eficienta, scrierea academica) / activitati de tutorat in vederea imbunatatirii performantelor educationale;
• programe de consiliere vocationala (de grup/individuale) / organizarea unor sesiuni de coaching si dezvoltare personala / activitati de consiliere psihologica, de coaching si dezvoltare personala / sedinte individuale/de grup pentru a raspunde la provocarile psihologice (ex. lipsa de incredere de sine, sindromul „impostorului” etc); organizarea unor programe de mentorat cu studenti care au un profil similar („primul student din familie”) sau alte categorii de voluntari / organizarea unor ateliere de lucru in domenii specifice pentru sustinerea acestei tipologii de student / monitorizarea progresului academic si a gradului de satisfactie;
• activitati privind educatia financiara, gestionarea bugetului si a cheltuielilor, inclusiv a impactului privind angajarea pe perioada studiilor /organizarea de grupuri de suport cu studentii din prima generatie sau alte exemple in vederea schimbului reciproc de experiente si oferirea de sprijin emotional reciproc / programe de sprijin derulate de studentii din anii mari pe baza contractului de voluntariat;
• activitati de sustinere a centrelor de invatare remediala (dupa caz infiintarea) in vederea sustinerii activitatilor desfasurate cu studentii / asigurarea de cursuri de dezvoltare educationala, prin grupuri de studiu, programe de sprijin academic precum predarea suplimentara, cursuri de strategii de invatare / implicarea studentilor in diverse proiecte academice si sociale derulate de cadrele didactice.
Masuri dedicate accesibilizarii institutiilor de invatamant superior, inclusiv prin achizitia de echipamente IT si dezvoltarea de instrumente specifice procesele educationale care includ studenti cu dizabilitati.
Activitati obligatorii:
1) Asigurarea accesibilitatii fizice si digitale in cadrul proceselor educationale care includ studenti cu dizabilitati in IIS, inclusiv admiterea;
2) Achizitionarea de servicii de suport (ex. interpreti, tehnologii specifice).
Activitati optionale:
• Realizarea unor analize de nevoi si resurse specifice studentilor cu dizabilitati in cadrul proceselor educationale desfasurate in cadrul IIS, inclusiv admiterea;
• Adoptarea unei strategii privind accesibilizarea IIS in vederea admiterii studentilor cu dizabilitati.Dezvoltarea unor proceduri interne, echitabile, care sa tina cont de specificul anumitor programe de studii;
• Dezvoltarea unor servicii de consiliere si indrumare dedicate studentilor cu dizabilitati.
Programul se va desfasura sub forma unui apel competitiv in care solicitantii eligibili sunt institutiile de invatamant superior de stat si unitatile de invatamant preuniversitar de stat, care isi pot lua parteneri relevanti pentru atingerea obiectivelor proiectului.
„Orice tanar din Romania care isi doreste sa urmeze cursurile universitare si indeplineste conditiile necesare ar trebui sa poata sa faca acest lucru. Prin lansarea in consultare publica a Programului «Primul student din familie», reafirm angajamentul Ministerului Educatiei de a imbunatati politicile de acces in invatamantul superior si de a sprijini categoriile de elevi si studenti care au cea mai mare nevoie de sustinere”, a declarat Ministrul Educatiei, Ligia Deca.
Vezi AICI Ghidul solicitantului<<