Potrivit Metodologiei aprobate de Ministerul Educatiei, invatatorii de la clasa pregatitoare trebuie sa noteze nivelurile de dezvoltare fizica, socio-emotionala, cognitiva, a limbajului si a comunicarii, precum si a dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare ale elevilor aflati la finalul clasei pregatitoare, pe baza dezvoltarii competentelor generale, respectiv a competentelor specifice asociate acestora, conform curriculumului national.
Continutul raportului de evaluare are caracter confidential si va fi comunicat parintilor/ tutorilor legali la finalul perioadei de evaluare.
Model Raport de evaluare clasa pregatitoare
Metodologia de completare si valorificare a rapoartelor la finalul clasei pregatitoare prevede ca procesul de evaluare a elevilor se desfasoara pe tot parcursul anului scolar prin aplicarea de metode, tehnici, proceduri, instrumente de evaluare in conformitate cu prevederile programelor scolare corespunzatoare in vigoare si se finalizeaza in luna mai a anului scolar respectiv prin completarea Rapoartelor de evaluare aferente.
Rapoartele de evaluare se completeaza pentru toti elevii din clasele pregatitoare, respectiv din clasele I, din cadrul unitatilor de invatamant de stat sau privat acreditat.
Rapoartele sunt completate de catre cadrul didactic care preda la clasa respectiva, impreuna cu profesorul-logoped, psihologul scolar, consilierul scolar, dupa caz.
Ce este raportul de evaluare la finalul clasei pregatitoare
Concret, rapoartele de evaluare sunt documente-tip, in care se consemneaza nivelurile de dezvoltare fizica, socio-emotionala, cognitiva, a limbajului si a comunicarii, precum si a dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare ale elevilor aflati la finalul clasei pregatitoare, pe baza dezvoltarii competentelor generale, respectiv a competentelor specifice asociate acestora, conform curriculumului national.
Evaluarea are ca scop identificarea nivelurilor competentelor specifice dobandite de elevii aflati la finalul clasei pregatitoare, prevazute in programele scolare in vigoare pentru clasa pregatitoare.
Informatiile cuprinse in Rapoartele de evaluare sunt valorificate pentru optimizarea procesului educativ in ansamblul sau si pentru fundamentarea deciziilor de orientare si consiliere educationala, stand la baza intocmirii/ actualizarii planului individualizat de invatare.
Continutul raportului de evaluare la clasa pregatitoare
Raportul de evaluare la clasa pregatitoare cuprinde urmatoarele categorii de date:
a) Date de identificare ale elevului in contextul sau scolar: unitate de invatamant, localitate, judet, codul elevului din Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania - SIIIR;
b) Domenii de dezvoltare: dezvoltarea limbajului si a comunicarii; dezvoltarea cognitiva; dezvoltarea socio-emotionala, a capacitatilor si atitudinilor de invatare; dezvoltarea fizica si motrica; aprecieri si recomandari finale (puncte tari si aspecte care necesita remediere / aprofundare;
Cum se completeaza raportul de evaluare clasa pregatitoare
Activitatea de intocmire/revizuire/actualizare a formatului Rapoartelor de evaluare este asigurata de Ministerul Educatiei, prin Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, denumit in continuare CNPEE.
Pentru realizarea activitatii de intocmire/revizuire/actualizare a formatului Rapoartelor de evaluare, CNPEE indeplineste urmatoarele actiuni:
a) organizeaza procesul de selectie a membrilor grupului de lucru pentru intocmirea/ revizuirea/ actualizarea formatului Raportului de evaluare;
b) organizeaza sesiuni de instruire specifice pentru membrii grupului de lucru;
c) propune formatul Rapoartelor de evaluare si Ghidul de completare si de valorificare a Rapoartelor de evaluare;
d) incarca tipizatul Rapoartelor de evaluare intr-o aplicatie dedicata, pana la data de 31 mai a anului scolar in care se desfasoara evaluarea;
e) centralizeaza rezultatele incarcarii Rapoartelor de evaluare, in vederea prelucrarii, interpretarii si efectuarii unor analize de sistem prin aplicatia informatica dedicata, in baza unei proceduri elaborate de CNPEE si comunicate ulterior inspectoratelor scolare/unitatilor de invatamant.
f) colecteaza punctele de vedere ale cadrelor didactice referitoare la formatul Rapoartelor de evaluare si face demersurile necesare pentru eventuala revizuire/actualizare a acestora.
Asa cum am scris mai sus, completarea Rapoartelor de evaluare se realizeaza la finalul clasei pregatitoare, respectiv la finalul clasei I, in luna mai a anului scolar corespunzator, in urma observarii si evaluarii elevilor desfasurate de catre fiecare cadru didactic responsabil, pe tot parcursul anului scolar. Completarea se face de catre profesorul pentru invatamant primar/institutorul/invatatorul care preda la clasa respectiva, in urma consultarii si in colaborare, dupa caz, cu profesorul psihopedagog, profesorul psiholog scolar, profesorul logoped, consilierul scolar, medicul scolar, profesorul de educatie fizica si sport, alti profesori ai clasei.
Un exemplar al Raportului de evaluare este tiparit, semnat de cadrul didactic si predat directorului unitatii de invatamant.
Rapoartele de evaluare individuale sunt comunicate parintilor/responsabililor legali de catre cadrul didactic responsabil, in mod confidential, pana la finalizarea anului scolar in curs.
Directorul unitatii de invatamant asigura pastrarea, in format digital, a Rapoartelor de evaluare pe toata perioada de scolarizare a elevului.
Rapoartele de evaluare pot fi consultate de conducerea unitatii de invatamant sau de catre alte cadre didactice care predau la clasa, in vederea armonizarii demersurilor pedagogice pentru remediere, consolidare sau optimizare, precum si a dezvoltarii planurilor individualizate de invatare, dupa caz.
Continutul Rapoartelor de evaluare are caracter confidential, iar rezultatele individuale obtinute de elevi nu pot fi facute publice.
La ce folosesc rapoartele de evaluare la clasa pregatitoare
Profesorul pentru invatamant primar /institutorul /invatatorul care preda la clasa respectiva prezinta parintilor /reprezentantilor legali ai elevilor clasei pregatitoare, in mod individual, continutul Raportului de evaluare, pana la incheierea anului scolar, cu scopul de ai implica pe acestia in activitatea educativa, prin prezentarea rezultatelor pozitive ale activitatii elevilor, respectiv a rezultatelor care urmeaza sa fie ameliorate prin interventii educationale ulterioare, in vederea evidentierii progresului scolar.
Rapoartele de evaluare fac parte integranta din portofoliul educational al elevului.