Petitia a fost initiata pe
platforma Declic si este adresata Ministerului Educatiei.
Initiatorul petitiei cere Ministerului sa gaseasca solutii pentru reglementarea Homeschooling-ului in Romania, prin implementarea unor legi clare si a unor sisteme de evaluare pentru copiii si familiile care aleg acest sistem alternativ de educare.
>>Descopera culegeri, teste si exercitii la orice materie accesand culegeri.stiinta.ro si bucura-te de reduceri de pana la 35%
Redam in randurile de mai jos un extras din argumentele initiatorului petitiei.
"Homeschooling-ul este un sistem alternativ ce poate oferi multiple avantaje in procesul educational atata copiilor cat si familiilor care il aleg. Lipsa de organizare, bullyingul, materii mult prea incarcate si neadaptate nevoilor copiiilor, inflexibilitate si programe invechite, promovabilitatea scazuta si rezultate slabe la testarile internationale, dorinta de a avea mai mult timp si flexibilitate ii fac pe parinti sa aleaga sistemul homeschooling.
Statul roman ar trebui sa inteleaga aceasta nevoie si sa gaseasca solutii pentru a reglementa si a legaliza acest sistem. Prin existenta unor legi clare si a unor sisteme de evaluare atat a copiiilor cat si a familiilor s-ar clarifica situatia actuala a celor ce aleg sistemul homeschooling.
Homeschooling este activitatea de educare a copilului de catre parinti sau tutori profesionisti (meditatori), in locul unei educatii standard in scoala. Educatia acasa a aparut in tarile dezvoltate in cadrul familiilor – indeosebi cu studii superioare chiar in educatie – drept alternativa pentru studiul deficitar al scolilor din regiunea respectiva.
Aceasta distinge doua concepte: homeschooling si unschooling (scolirea acasa si, respectiv, nescolirea). Homeschooling este educarea acasa ce se face dupa o anumita structura (un program educational structurat, chiar daca nu in stilul programei scolare obisnuite), un tip de educatie de regula realizat prin inscrierea la o scoala-umbrela, care certifica, in final, anumite competente ale copilului. Unschooling este educarea fara structura, educatia libera de orice reguli sau metode prestabilite, invatarea nestructurata, care se bazeaza pe cultivarea pasiunilor copilului, pe ritmul sau de invatare si pe dorintele lui (exista scoli-umbrela care sunt deschise inclusiv acestei modalitati de abordare). Unschoolingul este, in fapt, nescolirea, insa nu in sensul absentei educatiei, ci in sensul absentei totale a sistemului. In ambele variante, rolul parintilor in formarea copilului este vital, pentru ca ei il ajuta sa descopere, ii pot stimula curiozitatea, ii pot observa pasiunile si inclinatiile si il pot indruma. Fie ca e vorba despre homeschooling, fie de unschooling, parintele este foarte important.
(...)
Tari precum cele apartinand Comunitatii Natiunilor (the British Commonwealth) au permis in mod legal aceasta forma de educatie. In anul 2016, in SUA existau peste 2,3 milioane de copii care faceau cursuri la domiciliu. In Franta, educatia scolara acasa este legala, dar necesita inscrierea copilului cu autoritatile la "Inspection Académique" si la primaria orasului (Mairie). Inspectii ale copilului sunt intreprinse incepand cu varsta de sase ani in regim bianual. Copilul este supus unor teste la Limba Franceza si Matematica. Scopul examinarii este de a detecta progresul copilului si de a asigura nivelul acestuia in raport cu varsta (nivelul unui scolar de aceeasi varsta este irelevant in aceasta situatie). In Irlanda, dreptul unei educatii acasa este garantat prin constitutie. In Canada, numarul oficial al scolitilor la domiciliu este de 10.000, iar cel neoficial se estimeaza in jurul valorii de 20.000.
>>Descopera culegeri, teste si exercitii la orice materie accesand culegeri.stiinta.ro si bucura-te de reduceri de pana la 35%
In Romania legea este ambigua, invatamantul general fiind obligatoriu, iar retragerea nejustificata a copilului de la acest invatamant se pedepseste cu inchisoare sau amenda. Legea nu mentioneaza nimic referitor la ce semnifica „justificat” in asemenea cazuri, in conditiile in care exista abandon scolar de 19-20% in invatamantul obligatoriu.
(...)
Copiii invata cel mai bine inainte de a merge la scoala, cand „invatatul este precum respiratul", atrage atentia celebrul reformator educational John Holt. Odata intrati in sistemul clasic de invatamant, micii scolari ajung repede sa fie umiliti, speriati si descurajati. Vaduviti de dorinta fireasca de a explora, ei se vor simti coplesiti de cerinte fara noima si de testari care ignora punctele lor forte. Vor cauta strategii de a pacali profesorii sau se vor limita la a invata strict „pentru examene". John Holt (1927–1985), apreciatul reformator al sistemului traditional de invatamant din SUA, a promovat scolarizarea la domiciliu si a devenit celebru pe intregul mapamond in 1964 odata cu volumul How Children Fail."