Astfel, in liceele desemnate centre de examen sau din care provin profesorii implicati in desfasurarea examenului, la cererea inspectorului scolar general, cu aprobarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, in zilele de desfasurare a probelor scrise, cursurile se pot desfasura in format online asincron.
Aceasta modalitate de organizare a programului scolar,
anuntata si la inceputul lunii martie, este detaliata in Metodologia-cadru de organizare a activitatii didactice in sistem online sau hibrid - Anexa 1 la Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nr. 5.726/2024.
Totodata, pentru continuarea activitatilor curente, conducerile unitatilor de invatamant vor identifica solutii pentru suplinirea cadrelor didactice implicate in comisiile de examen, in cazul in care acest lucru se impune.
La fel ca in anii trecuti, probele scrise ale examenului de bacalaureat se desfasoara in centre de examen. Anul trecut, numarul centrelor de examen a reprezentat aproximativ 31% din totalul unitatilor de invatamant cu nivel liceal. Concret, probele scrise ale examenului de bacalaureat 2024, sesiunea iunie-iulie, s-au desfasurat in 477 de centre de examen.
Ministerul Educatiei si Cercetarii reaminteste ca atat la examenul national de bacalaureat 2025, cat si la evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2024 - 2025 este prevazuta
etapa de vizualizare a lucrarilor de la probele scrise.
Contestatiile se pot depune dupa vizualizarea lucrarilor, insa nu sunt conditionate de aceasta etapa. In aceeasi masura, vizualizarea lucrarii nu implica obligativitatea de a depune contestatie.
Ce inseamna organizarea cursurilor in format online asincron
Organizarea cursurilor in format online asincron reprezinta o modalitate de desfasurare a procesului educational in care elevii si profesorii nu sunt conectati simultan in mediul virtual. In acest sistem, activitatile de predare, invatare si evaluare se realizeaza prin intermediul tehnologiei si al internetului, dar fiecare participant isi gestioneaza timpul de studiu in mod flexibil, fara a fi necesara o participare in timp real.
Conform
Metodologiei-cadru de organizare a activitatii didactice in sistem online sau hibrid, in vederea organizarii si desfasurarii activitatilor didactice prin intermediul tehnologiei si al internetului,
unitatea de invatamant trebuie sa parcurga urmatoarele etape:
a) evaluarea capacitatii de a desfasura activitatea didactica prin intermediul tehnologiei si al internetului, in vederea stabilirii necesarului de resurse informationale si de resurse umane formate;
b) identificarea de solutii, in colaborare cu alte autoritati si institutii publice, organizatii nonguvernamentale, parteneri economici, pentru asigurarea resurselor si tehnologiei necesare desfasurarii activitatii in unitatile de invatamant;
c) implementarea unor programe de formare a competentelor digitale/sesiuni de instruire pentru pentru familiarizarea cadrelor didactice cu aplicatii, platforme si alte resurse educationale, respectiv seminare online, cursuri online, tutoriale video;
d) colectarea datelor statistice cu privire la accesul prescolarilor/beneficiarilor primari la mijloacele tehnologiei, servicii de internet, telefonie, radio si TV, platforme si resurse disponibile, in vederea proiectarii activitatii-suport pentru invatarea prin intermediul tehnologiei si al internetului;
e) implementarea solutiilor identificate, in unitati de invatamant;
f) valorificarea rezultatelor obtinute prin monitorizare si feedback, pentru imbunatatirea activitatilor didactice prin intermediul tehnologiei si al internetului.
De asemenea, cadrele didactice au urmatoarele atributii:
a) proiecteaza si realizeaza activitatile didactice din perspectiva principiilor curriculare si a celor privind invatarea prin intermediul tehnologiei si al internetului;
b) elaboreaza, adapteaza, selecteaza resurse educationale deschise, sesiuni de invatare pe platforme educationale, aplicatii, precum si alte categorii de resurse care pot fi utilizate;
c) proiecteaza activitatile-suport pentru invatarea prin intermediul tehnologiei si al internetului;
d) elaboreaza instrumente de evaluare aplicabile prin intermediul tehnologiei si al internetului, pentru inregistrarea progresului prescolarilor/beneficiarilor primari;
e) stabilesc impreuna cu celelalte cadre didactice un program optim pentru predare-invatare- evaluare astfel incat sa se respecte curba de efort a beneficiarilor primari si sa se evite supraincarcarea acestora cu sarcini de lucru.
La randul lor, elevii au urmatoarele responsabilitati:
a) participa la activitatile stabilite de cadrele didactice si de catre conducerea unitatii de invatamant, conform programului comunicat, precum si informatiilor transmise de catre profesorii diriginti/profesorii pentru invatamant primar/invatatoare/profesorii pentru invatamantul prescolar/ educatoare;
b) rezolva si transmit sarcinile de lucru in termenele si conditiile stabilite de catre cadrele didactice, in vederea valorificarii activitatii desfasurate prin intermediul tehnologiei si internetului;
c) au o conduita adecvata statutului de elev, dezvoltand comportamente si atitudini prin care sa se asigure un climat propice mediului de invatare;
d) nu comunica altor persoane datele de conectare la platforma destinata invatamantului prin intermediul tehnologiei si al internetului;
e) nu inregistreaza activitatea desfasurata in mediul online, in conformitate cu legislatia privind protectia datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, precum si ale art. 4 alin. (4) din prezenta metodologie;
f) au obligatia de a participa la activitatile desfasurate prin intermediul tehnologiei si al internetului; in caz contrar, elevul este considerat absent si se consemneaza absenta in catalog, cu exceptia situatiilor justificate;
g) au un comportament care sa genereze respect reciproc, un mediu propice desfasurarii orelor de curs.
Calendar Bacalaureat 2025
Examenul de Bacalaureat este sustinut dupa absolvirea liceului si consta in sustinerea unor probe de competente lingvistice si digitale, urmate de probele scrise. In 2025, candidatii au sustinut probele de competente in perioada 27 ianuarie-7 februarie, urmand ca probele scrise sa se desfasoare in luna iunie.
2-6 iunie 2025 Inscrierea candidatilor la probele scrise ale primei sesiuni de examen
6 iunie 2025 Incheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
10 iunie 2025 Limba si literatura romana – proba E.a) – proba scrisa
11 iunie 2025 Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisa
13 iunie 2025 Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E.d) – proba scrisa
16 iunie 2025 Limba si literatura materna – proba E.b) – proba scrisa
20 iunie 2025 Afisarea rezultatelor la probele scrise (pana la ora 12,00), vizualizarea lucrarilor scrise si depunerea contestatiilor (in intervalul orar 14,00 - 18,00)
23-24 iunie 2025 Vizualizarea lucrarilor scrise si depunerea contestatiilor
30 iunie 2025 Afisarea rezultatelor finale
NOTA:
La solicitarea comisiilor de bacalaureat judetene/comisiei de bacalaureat a municipiului Bucuresti sau din proprie initiativa, Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba, in situatii justificate si dovedite, inscrierea candidatilor in afara perioadei prevazute, precum si prelungirea perioadelor de sustinere a probelor de evaluare a competentelor lingvistice sau digitale, de evaluare/reevaluare a lucrarilor scrise ori de afisare a rezultatelor, si reducerea perioadei de afisare a rezultatelor.