Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
De Portal Invatamant la 13 Dec. 2024 |
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
Nu exista o singura modalitate de a invata si fiecare scolar isi da seama in timp ce stil i se potriveste. Elevul adapteaza tehnicile de invatare propriilor abilitati si caracteristicilor materialului de invatat. Totusi, este bine ca el sa stie ca exista mai multe feluri de a invata si sa fie ajutat sa-si identifice propriul stil.
Copilul vizual citeste informatia, foloseste culori, subliniaza cuvintele-cheie, foloseste imaginile pentru explicarea textelor.
Copilul auditiv citeste cu voce tare, repeta principalele idei folosind propria voce, cu muzica preferata in fundal, solicita repetarea explicatiilor verbale.
Copilul kinestezic efectueaza experimente, scrie ideile cu propriile cuvinte, se misca in timp ce invata, utilizeaza tehnici de memorare bazate pe miscare.
Copilul incearca mereu sa faca un echilibru intre resursele interne, preferintele personale (modul de a percepe, de a intelege, de a procesa) si mediul extern.
Elevii isi pot aminti mai usor ceea ce au citit sau au observat. Ei pot sa inchida ochii si pot sa isi reaminteasca ceea ce au citit sau vazut mai devreme.
Elevii cu acest stil de invatare vor lucra foarte bine cu:
– harti, harti mintale
– imagini cat mai colorate si mai expresive
– postere
– imagini video
– fotografii
Pe elevii cu stil vizual de invatare ii ajuta efectele vizuale.
Acesti elevi pot invata mai bine prin ascultarea instructiunilor verbale, cum ar fi explicatiile, discutiile sau materialele audio, preferand sa se bazeze pe sunete.
Elevii cu acest stil de invatare vor lucra foarte bine cu:
– instructiuni verbale
– explicatii
– cantece si poezii
– raspunsuri orale.
Pe elevii cu stil auditiv de invatare ii ajuta sa aiba sunete adaugate la lectie.
Elevii isi pot sublinia ideile principale pe masura ce le citesc si iau notite atunci cand asculta. in majoritatea cazurilor, activitatea de scriere este suficienta pentru ca actul de invatarea sa se realizeze.
Elevii cu acest stil de invatare vor lucra foarte bine in:
– activitati de lucru manual
– desen si pictura
– jocuri de constructii
– realizarea de machete.
Elevii invata cel mai bine folosind experientele din viata reala care sunt adesea necesare pentru a retine materialul de invatat. Ei invata cel mai bine atunci cand sunt implicati in totalitate intr-o activitate.
Elevii cu acest stil de invatare vor lucra foarte bine in:
– activitati care implica miscare
– tipuri de jocuri variate
– experimente
Copiii cu stil kinestezic de invatare, spre exemplu, sunt mereu in miscare, iar parintii si dascalii ar trebui sa tina cont de acest lucru.
...afla mai multe informatii din lucrarea: Tehnici de invatare accelerata. Ghid dedicat parintelui responsabil si copilului eficient
Click AICI pentru detalii si Formularul de Comanda >>>
Elevilor cu stil vizual le place sa analizeze si sa observe lucruri precum imagini si diagrame care prezinta informatii clare in ordinea importanței. De multe ori puteți vedea la ora cum acesti elevi isi fac liste si folosesc markere evidentiatoare cat mai colorate pe carti si caiete, pentru a retine informatiile.
Elevii cu stil auditiv preferă sa auda lectia. Prin urmare, ei vor fi extrem de atenti la ora si vor participa activ la procesul de predare. Sunt acei elevi pe care ii surprindeti cand dau din cap in semn ca au inteles sau pun intrebari, in loc sa isi ia notite. Unii elevi au tendinta sa repede cu voce inceata ceea ce scriu.
Elevii cu stil scris/citit sunt pasionati de cuvintele scrise. Pentru ei, lecturile obligatorii nu sunt o problema pentru ca le place sa citeasca. Si ei au tendinta de a-si lua notite elaborate, cu trimiteri catre dictionar pentru a cauta cuvintele noi pe care nu le inteleg.
Elevii cu stil kinestezic invata cel mai bine experimentand. Unii dintre ei sunt pasionati de fizica si chimie, discipline la care isi pot manifesta entuziasmul atunci cand participa la aplicatii practice. Sunt usor de recunoscut in clasa pentru ca, de regula, le este dificil sa stea nemiscati si abia asteapta pauza mare.
Studiile arata ca metodele de predare care se potrivesc cu stiluri de invatare ale elevilor pot imbunatati semnificativ performantele lor academice.
Stilul vizual: Indiferent daca folositi o tabla alba sau o tabla inteligenta, asigurati-va ca elevii vizuali au suficient timp pentru a procesa notitele scrise pe tabla. Atunci cand este posibil, elevii vizuali ar trebui să aiba acces la planse, postere si filmari cu ceea ce invata, pentru a consolida retinerea.
Stilul auditiv: Atunci cand predati, asigurati-va ca va adresati direct elevilor auditivi pentru a-i implica in conversatie. Le puteti cere sa spuna ce au inteles din lectia predata si sa adreseze intrebari. Atentie! Aveti grija sa le oferiti timpul necesar pentru a raspunde.
Stilul scris/citit: In cazul acestor elevi, invatarea este extrem de eficienta atunci cand au de scris eseuri, studii de caz sau fise de lectura. Fixati termene realiste pentru aceste proiecte si oferiti-le toate oportunitatile de a-si prezenta ideile pe hartie sau pe un dispozitiv digital.
Stilul kinestezic: Pentru acesti elevi puteti inventa jocuri de invatare care incurajeaza deplasarea lor prin clasa, in diferite momente ale lectiei.
Este important de retinut si ca nu exista un stil de invatare bun sau rau si nu are nimic de-a face cu inteligenta. Cu totii folosim un amestec de stiluri de invatare, desi unul dintre ele este mai pregnant.
...afla mai multe informatii din lucrarea: Tehnici de invatare accelerata. Ghid dedicat parintelui responsabil si copilului eficient
Click AICI pentru detalii si Formularul de Comanda >>>
Tradus in Limba romana de Simona Elena Bernat, profesor la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Gasesti AICI Chestionarul<<
Alege acele raspunsuri care exprima cel mai bine preferintele tale. Alege mai mult de un raspuns daca un singur raspuns nu este suficient. Nu alege nici un raspuns la intrebarile unde nici o varianta nu ti se potriveste.
Folosesti o carte, un CD sau un website pentru a invata cum sa faci fotografii cu noul tau aparat digital. Ti-ar placea:
- Sa aiba multe exemple de fotografii bune si slabe si cum pot fi acestea imbunatatite.
- Sa aiba instructiuni scrise clare, cu liste si pe puncte despre ceea ce trebuie facut.
- Sa ai ocazia sa pui intrebari si sa discuti despre aparat si caracteristicile acestuia.
- Sa aiba diagrame care prezinta aparatul si ceea ce face fiecare parte a acestuia.
Adu-ti aminte de un moment in care ai invatat cum sa faci ceva nou. Incearca sa eviti o abilitate fizica de genul mersului pe bicicleta. Ai invatat cel mai bine utilizand:
- Instructiuni scrise – de exemplu cele dintr-un manual sau ghid.
- Observand o demonstratie.
- Ascultand explicatiile cuiva si adresandu-i intrebari.
- Diagrame si grafice – indicii vizuale.
Preferi un profesor sau un vorbitor care utilizeaza:
- Suporturi de curs, carti sau lecturi suplimentare.
- Intrebari si raspunsuri, discurs, discutii de grup sau vorbitori invitati.
- Diagrame, schite, grafice.
- Demonstratii, modele sau sesiuni practice.
Te pregatesti sa comanzi mancare la un restaurant sau cafenea. Vei proceda astfel:
- Vei alege ceva ce ai mai comandat in acel loc.
- Vei alege pe baza descrierii din meniu.
- Vei asculta chelnerul sau vei cere recomandari unui prieten.
- Te vei uita la ce mananca ceilalti sau la fotografia fiecarui fel de mancare.
Imi plac website-urile care:
- Contin butoane pe care se poate face „click”, care pot fi schimbate sau incercate.
- Au design si caracteristici vizuale interesante.
- Au descrieri, liste si explicatii scrise interesante.
- Au canale audio unde se pot asculta muzica, programe radio sau interviuri.
Te pregatesti sa cumperi un aparat de fotografiat digital sau un telefon mobil. Cu exceptia pretului, ce altceva iti va influenta cel mai mult decizia?
- Vanzatorul care explica diferitele caracteristici.
- Citirea unor detalii despre diferitele caracteristici.
- Design-ul modern si faptul ca arata bine.
- Incercarea sau testarea obiectelor.
Trebuie sa tii un discurs important la o conferinta sau la o ocazie speciala. Vei proceda astfel:
- Vei scrie discursul si il vei invata prin citirea lui de cateva ori.
- Vei folosi diagrame sau grafice care sa vina in sprijinul celor expuse.
- Vei pregati multe exemple si povestiri pentru a face discursul real si practic.
- Vei scrie cateva cuvinte cheie si vei exersa discursul iar si iar.
Te pregatesti sa gatesti ceva deosebit pentru familia ta. Vei proceda astfel:
- Vei gati ceva ce stii sa faci fara instructiuni.
- Vei rasfoi cartea de bucate pentru a cauta idei in ilustratii.
- Vei cere prietenilor sugestii.
- Vei folosi o carte de bucate in care stii ca exista o reteta buna.
Doresti sa inveti un program nou, o abilitate sau un joc pe calculator. Vei proceda astfel:
- Vei discuta cu oameni care detin cunostinte despre produs.
- Vei urmari diagramele din cartea care insoteste produsul.
- Vei citi instructiunile scrise care insotesc produsul.
- Vei folosi butoanele de control sau tastatura.
Un site are un video care arata cum sa faci un grafic special. Exista o persoana vorbind, unele liste si cuvinte care descriu ce sa faca si unele diagrame. Te-ar invata cel mai mult de la:
- uitam de actiuni.
- vazand diagramele.
- citind cuvintele.
- ascultare
Ajuti pe cineva care doreste sa ajunga la aeroportul, la gara sau in centrul din orasul tau. Vei proceda astfel:
- Ii vei desena sau ii vei da o harta.
- Ii vei spune in ce directie sa mearga.
- Vei merge cu persoana respectiva.
- Ii vei scrie instructiunile (fara harta).
Cu exceptia pretului, ce altceva iti va influenta cel mai mult decizia in cumpararea unei carti informative?
- Arata atractiv.
- Contine povesti, experiente si exemple din viata reala.
- Un prieten a vorbit despre aceasta si a recomandat-o.
- Citirea rapida a catorva fragmente.
Un grup de turisti doreste informatii despre parcurile sau rezervatiile naturale din zona ta. Vei proceda astfel:
- Le vei arata imagini de pe internet, fotografii sau carti ilustrate.
- Le vei da o carte sau brosuri despre parcuri sau rezervatii.
- Le vei vorbi sau vei aranja sa le vorbeasca cineva despre parcuri sau rezervatii naturale.
- Ii vei duce la un parc sau o rezervatie si ii vei acompania pe durata vizitei.
Ai finalizat o competitie sau un test si doresti sa afli cum te-ai descurcat. Ai dori sa primesti feedback:
- Pe baza de grafice care iti arata ce ai realizat.
- Pe baza unor descrieri in scris ale rezultatelor tale.
- Pe baza de exemple din ceea ce ai facut.
- De la cineva care sa discute cu tine.
Faci planuri de vacanta pentru un grup. Doresti sa afli ce cred cei din grup despre planurile facute de tine. Vei proceda astfel:
- Vei descrie cateva dintre elementele semnificative.
- Ii vei suna, le vei trimite sms-uri sau emailuri.
- Vei folosi o harta sau un website pentru a le arata locurile alese.
- Le vei da o copie tiparita a itinerarului.
Ai o problema la genunchi. Ai prefera ca doctorul:
- Sa iti dea o adresa de web sau ceva de citit despre ceea ce nu este in regula.
- Sa iti arate o diagrama cu ceea ce nu este in regula.
- Sa utilizeze un model de plastic al genunchiului pentru a-ti arata ceea ce nu este in regula.
- Sa iti descrie ceea ce nu este in regula.