Reprezentantii organizatiei atrag atentia, intr-un comunicat, ca
Planul national de combatere a abuzului in scoli, anuntat de Guvern si Ministerul Educatiei, nu ofera solutii concrete pentru problema subraportarii cazurilor de abuz in scoli. In opinia reprezentantilor World Vision Romania, dezvoltarea emotionala a elevilor si educarea cu privire la prevenirea abuzului ar trebui sa fie o prioritate in fata masurilor punitive.
"Planul national pentru combatere a violentei scolare aprobat de Guvern in urma cu cateva zile mentioneaza faptul ca incidentele de violenta raman deseori subraportate din cauza temerii de consecinte, din cauze ce tin de pozitia comunitatii in legatura cu tolerarea formelor de violenta sau din cauza lipsei de informatii cu privire la modalitatile de raportare sigure pentru copii. World Vision Romania reitereaza una dintre propunerile principale ale copiilor din Consiliul Consultativ al fundatiei care adreseaza problema subraportarii: dezvoltarea unei platforme online unde copiii si parintii pot reclama un caz de abuz in scoala", se arata in comunicatul transmis
Agerpres.
Potrivit sursei citate, platforma online ar trebui sa fie promovata si afisata in toate scolile din Romania, in mediul online si mass-media, iar dupa ce o reclamatie este inregistrata in platforma, ar trebui sa existe un protocol de interventie si solutionare a problemei semnalizate, din partea Ministerului Educatiei si Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copiilor, pentru a ajuta victima acelui abuz.
"Este important sa existe canale sigure si confidentiale prin care elevii sa poata raporta incidentele de violenta, fie prin intermediul unui consilier scolar, fie printr-o linie de telefon sau o platforma online anonima", a transmis Stefan, elev in Vaslui si parte din programele desfasurate de World Vision Romania, citat in comunicat.
Potrivit unui sondaj referitor la siguranta online derulat de World Vision Romania printre adolescenti in luna februarie a acestui an, daca ar observa un caz de abuz, cei mai multi dintre elevi (peste jumatate) ar vorbi cu profesorul-diriginte, o treime ar vorbi cu colegii apropiati sau cu directorul scolii si un sfert ar vorbi cu parintii. Un procent mai mic (putin peste 20%) ar vorbi cu un consilier scolar. Mai mult de unu din zece elevi nu ar vorbi cu nimeni.
Adolescentii isi iau informatiile despre abuz preponderent din social media (74%), aproape jumatate de la profesori, mai putin de o treime de la parinti, un pic peste 14% de la autoritati, dar mai mult de unu din zece nu se informeaza.
"World Vision Romania a contribuit la elaborarea Planului national pentru combaterea violentei scolare aprobat de Guvern in urma cu jumatate de an si a trimis propuneri concrete, care si-au dovedit eficienta in programele fundatiei. Propunerile Fundatiei au la baza consultari cu copiii si adolescentii parte din programele educationale derulate in scoli si licee", se mai arata in comunicat.
Totodata, World Vision Romania reia una dintre propunerile trimise catre Ministerul Educatiei - desfasurarea orei de consiliere si dezvoltare personala (dirigentia) in scolile din Romania si pe parcursul liceului si reconfigurarea structurii manualului, care sa se axeze pe nevoile actuale, informatii despre abuz si despre identificarea acestuia in situatii concrete.
"Nu in ultimul rand, consideram ca nici una dintre masurile Planului national de combatere a abuzului in scoli nu va deveni o prioritate, fara un mecanism clar de monitorizarea a actiunilor implementate si de formare a cadrelor didactice in acest sens. Apreciem actiunile Ministerului Educatiei in directia prevenirii situatiilor de abuz in scoli, dar le consideram mai degraba orientate spre interventia post abuz, nu neaparat in sensul prevenirii si a educarii pentru prevenirea unor astfel de situatii specifice in scoli", mai sustin reprezentantii organizatiei.