Potrivit
sursei citate, ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) este un studiu comparativ international initiat de catre Asociatia Internationala pentru Evaluarea Performantelor Educationale, cu scopul de a evalua competentele civice si pentru cetatenie ale elevilor de clasa a VIII-a.
Raportul european ICCS 2022 este complementar raportului international publicat in noiembrie 2023. Folosind un chestionar special conceput pentru elevii europeni, ICCS 2022 a investigat atitudinile acestora fata de cetatenia europeana, perceptiile privind viitorul Europei si atitudinile fata de problemele sociale si politice specifice regiunii (dezvoltarea durabila, migratia, discriminarea etc.).
Principalele concluzii privind Romania:
- 82% dintre elevii romani, fata de 75% media ICCS, declara ca au invatat intr-o masura ridicata si medie despre Uniunea Europeana la scoala, iar 78% dintre profesorii romani se simt pregatiti sa predea elevilor despre Uniunea Europeana, fata de 76% dintre profesorii apartinand celorlalte tari participante la studiul ICCS 2022.
- Elevii romani au un sentiment puternic de apartenenta europeana: 97% dintre acestia se declara europeni, 94% sunt mandri de apartenenta Romaniei la Uniunea Europeana, ambele procente sunt mai mari decat media ICCS 2022 (95% respectiv 91%).
- Majoritatea elevilor romani sustin libertatea de circulatie in interiorul Europei: 96% dintre acestia considera ca libertatea cetatenilor europeni sa lucreze oriunde in Europa este benefica pentru economia europeana si numai 30% dintre acestia, fata de 4% media ICCS 2022, considera ar trebui sa se limiteze intr-o anumita masura drepturile europenilor la munca in spatiul european.
- Elevii romani sustin cooperarea intre tarile europene pentru protectia mediului: 94% dintre acestia considera ca tarile europene ar trebui sa adopte reguli comune pentru protectia mediului.
- O parte semnificativa a elevilor romani se pozitioneaza critic fata de costurile institutiilor europene (62%), fata de influenta pe care o au tarile bogate asupra politicilor europene (70%) si fata de influenta birocratilor europeni (61%).
- Elevii romani au incredere mai mare in institutiile europene decat in cele nationale: 69%, respectiv 68% dintre elevii romani au incredere totala si ridicata in Comisia Europeana, respectiv Parlamentul European, si doar 44% investesc Guvernul roman cu acelasi nivel de incredere.
- Elevii romani se asteapta sa voteze la alegerile europene intr-o masura mai mare decat in celelalte tari participante la studiu: 77% dintre acestia sustin ca cel mai probabil vor vota la alegerile europene, fata de numai 58% media ICCS.
- Aproximativ jumatate dintre elevii romani considera ca terorismul, saracia, somajul, intoleranta religioasa, inegalitatile economice vor lua amploare pe viitor in Europa: 76% dintre acestia considera ca vor creste diferentele economice dintre tarile europene bogate si cele sarace.
- Cei mai multi elevi romani sunt optimisti in ceea ce priveste imbunatatirea cooperarii dintre tarile europene (88%), intarirea democratiei europene (79%), scaderea poluarii (62%), imbunatatirea accesului la serviciile de sanatate (75%) si reprezentarea femeilor in politica (76%) pe viitor, in spatiul european.
- In toate tarile participante la studiu, elevii cu un statut socioeconomic mai ridicat si cei cu un nivel mai ridicat de cunostinte civice sustin intr-o mai mare masura libertatea de circulatie in Europa, cooperarea intre tarile europene in ceea ce priveste problemele de mediu si adoptarea de politici comune, comparativ cu studentii cu un statut socioeconomic mai scazut si cu un nivel mai scazut de cunostinte civice.
"Ma bucura increderea pe care elevii romani o au in cooperarea europeana si in beneficiile ei, precum si optimismul lor in ceea ce priveste viitorul democratiei. Rezultatele acestui studiu sunt exemplul de deschidere pe care copiii nostri ni-l dau si dovada importantei pe care o are efortul profesorilor de a-i familiariza cu politicile si cu modul in care Uniunea Europeana functioneaza. Sper ca scoala sa fie, in continuare, un spatiu de promovare a valorilor europene si a principiilor democratice si un mediu care sa creasca tineri capabili sa inteleaga lumea in care traiesc", a declarat ministrul Educatiei, Ligia Deca.
"Raportul european este o lectie de maturitate si incredere pe care ne-o dau adolescentii. Elevii inteleg cetatenia dincolo de comunitatea sau tara in care traiesc. Se percep ca cetateni implicati intr-o Europa in schimbare, intr-o lume in schimbare. Ei inteleg valorile democratice, institutiile, problemele si propriile lor actiuni in contexte interconectate, la nivel regional si global. Dovedesc maturitate si prin claritatea cu care sunt preocupati de problemele privind mediul, conflictele, migratia, disparitatile socio-economice, impactul saraciei, somajul. De ce o lectie de incredere? Elevii din Romania sunt mandri de cetatenia europeana, de apartenenta la Uniunea Europeana si se simt responsabili in legatura cu institutiile si procesele sociale si politice din regiune. Raspunsurile elevilor romani (75%) plaseaza tara noastra pe primul loc in ceea ce priveste intentiile de participare la alegerile europene. Cred ca este cel mai optimist si coerent mesaj de sustinere pe care l-am vazut pana acum, in legatura cu proiectul european", a spus si prof. dr. Catalina Ulrich Hygum, coordonator ICCS Romania.
"Avand in vedere varsta celor investigati, am putea spune ca avem motive de optimism cu privire la curentul general pro-european, chiar daca increderea in institutiile si procesele de la nivelul Uniunii nu sunt mereu la cele mai inalte cote. Intr-un val in crestere de scepticism, accentuat si de recentele provocari sociale, economice si politice majore (pandemia de Covid 19, conflictele armate din Ucraina si Gaza, ascensiunea extremismului nationalist in multe tari europene etc.) tanara generatie ne spune ca inca are asteptari pozitive si incredere intr-un proiect comun si in colaborarea dintre tarile Uniunii, inclusiv pe probleme legate de mediu si sustenabilitate", a declarat prof. dr. Lucian Ciolan, reprezentantul Romaniei in General Assembly IEA, Prorector UB.