Directiile de actiune ale planului national sunt urmatoarele:
a) Dezvoltarea capacitatii institutionale pentru cresterea gradului de siguranta in unitatile de invatamant preuniversitar si in zonele adiacente
b) Prevenirea violentei, promovarea starii de bine si a coeziunii comunitatii scolare;
c) Reducerea cazurilor de violenta in mediul scolar;
d) Managementul cazurilor de violenta din mediul scolar si gestionarea eficienta a resurselor, in vederea sustinerii victimelor, a reabilitarii autorilor actelor de violenta si revenirii la conditia unui mediu sigur in scoala;
e) Imbunatatirea competentelor personalului scolilor pentru prevenirea si combaterea violentei, in vederea mentinerii unui mediu sigur, favorabil proceselor de invatare si atingerii reusitei scolare.
f) Monitorizarea masurilor cuprinse in Planul national de combatere a violentei scolare.
"Completam setul de masuri pentru combaterea violentei scolare printr-un plan national pentru un mediu sigur in invatamant. Toti copiii victime ale violentei sau implicati intr-un asemenea act primesc sprijin de specialitate si le decontam sedintele de terapie, organizam cursuri de formare pentru profesori si o biblioteca online cu un continut dedicat combaterii violentei in scoli", a explicat premierul Marcel Ciolacu, in sedinta de Guvern in care s-a discutat acest proiect.
Documentul vizeaza mai multe tipuri de violenta, cu impact asupra starii de bine a copilului in context scolar si asupra dezvoltarii psihice si emotionale a acestuia, astfel:
a) cazuri de violenta intre prescolari/elevi: bullyingul, cyberbullyingul; vatamarea corporala/ lovirea/ aruncarea cu obiecte; imobilizarea; obligarea copiilor cu alergii alimentare sau intolerante alimentare de a manca/ingera alimente declansatoare de reactii alergice/ intolerante alimentare; amenintarea, santajul, hartuirea, calomnia, terorizarea, lipsirea de libertate; atingeri nedorite, ciupiturile sau mangaierile fara consimtamant; solicitarile care pun elevii in posturi foarte asemanatoare sau identice cu expunerea sexuala; instigarea/incitarea la violenta/ura /discriminare; determinarea sau inlesnirea sinuciderii; ademenirea minorilor in scopuri sexuale; agresiunea sexuala, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuala, racolarea minorilor in scopuri sexuale, exploatarea sexuala, pornografia infantila; uciderea/omorul; traficul de minori; alte actiuni care pot provoca traume emotionale si care au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare.
b) cazuri de violenta exercitata de personalul scolii asupra anteprescolarilor/ prescolarilor/elevilor: favorizarea unor copii in defavoarea celorlalti; defavorizarea evidenta a unor copii; neglijare: neasigurarea unei supravegheri adecvate, neasigurarea unui mediu fizic sigur, lasarea unui copil in grija unui adult neautorizat, accesul la obiecte daunatoare; injuriile si jignirile, dispretuirea, tachinarea; smucirea, zdruncinarea, scuturarea, tragerea, impingerea, ciupirea, aplicarea pedepselor fizice; vatamarea corporala/ lovirea sau orice acte de violenta cauzatoare de suferinte fizice/ aruncarea cu obiecte; imobilizarea copilului; obligarea copiilor cu alergii alimentare sau intolerante alimentare de a manca/ingera alimente declansatoare de reactii alergice/ intolerante alimentare; amenintarea, santajul, hartuirea, terorizarea, lipsirea de libertate; semnele obscene, glume/bancuri/comentarii cu conotatii sexuale comentarii cu conotatie sexuala privind aspectul fizic al unei persoane; atingeri nedorite, ciupituri sau mangaieri fara consimtamant; solicitari care pun elevii in posturi foarte asemanatoare sau identice cu expunerea sexuala; instigarea/incitarea la violenta/ura/discriminare; determinarea sau inlesnirea sinuciderii; ademenirea minorilor in scopuri sexuale; agresiunea sexuala, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuala, racolarea minorilor in scopuri sexuale, exploatarea sexuala, pornografia infantila; tentativa de omor; uciderea/ omorul; traficul de minori; alte actiuni care pot provoca traume emotionale si care au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare.
c) cazuri de violenta a elevilor asupra personalului scolii: vatamarea corporala/ lovire/ aruncarea cu obiecte; imobilizarea persoanei; amenintarea, santajul, hartuirea, calomnia, terorizarea, lipsirea de libertate; semnele obscene, limbaj/ remarci/ insinuari cu conotatii sexuale comentarii cu conotatie sexuala privind aspectul fizic al unei persoane, apelative umilitoare sau sexiste, semne obscene; agresiunea sexuala, violul, coruperea sexuala; atingeri inadecvate cu conotatie sexuala; solicitari care pun personalul in posturi foarte asemanatoare sau identice cu expunerea sexuala; alte actiuni care pot provoca traume emotionale si care au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare; instigarea/incitarea la violenta/ura/discriminare; determinarea sau inlesnirea sinuciderii; tentativa de omor; uciderea/omorul; alte actiuni care pot provoca traume emotionale si care au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare.
d) cazuri de violenta a parintilor in spatiul scolii, asupra personalului scolii si asupra anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor;
e) cazuri de violenta anti-scoala: violarea secretului corespondentei; alarma falsa; incendiere sau tentativa de incendiere; port sau folosire fara drept de obiecte periculoase; desfasurarea jocurilor de noroc; distrugerea bunurilor scolii, vandalism; furt si tentativa de furt; talharie.
Masuri pentru combaterea violentei scolare
Printre masurile propuse in Planul national de combatere a violentei scolare se numara:
Identificarea elevilor vulnerabili si agresivi: Evaluarea timpurie a elevilor vulnerabili la acte de violenta, precum si a celor cu risc de dezvoltare a comportamentelor agresive, a elevilor cu potential violent si a cauzelor acestui comportament in vederea includerii acestora in programe de consiliere, dezvoltare personala si a relatiilor cu ceilalti.
Activitati de educatie juridica: Organizarea de cursuri si activitati in scoli pentru a educa elevii cu privire la drepturile si obligatiile lor legale, ca parte a unui protocol de colaborare privind educatia juridica.
Suport pentru elevii cu parinti plecati in strainatate: Implementarea unor proceduri de consiliere specializata pentru a sprijini elevii afectati de absenta parintilor.
Dotarea scolilor cu sisteme de supraveghere: Instalarea de sisteme audio-video pentru monitorizarea si stocarea datelor, asigurand astfel un mediu mai sigur.
Asigurarea securitatii in scoli: Protectia persoanelor, bunurilor si imprejmuirea corespunzatoare a scolilor pentru a preveni incidentele de violenta.
Acces la consiliere psihologica si psihoterapie: Oferirea de servicii gratuite de consiliere si terapie pentru elevii si profesorii implicati in cazuri grave de violenta, prin consilieri scolari si furnizori autorizati.
Plan National de combatere a violentei scolare