Decizia vine in urma unei promisiuni a Guvernului proeuropean al lui Donald Tusk, la ultimele alegeri, pe subiectul modernizarii sistemului educational din Polonia. Criticii spun ca acest sistem pune prea mult accent pe invatarea prin memorare si pe teme, nu pe gandirea critica si creativitatea elevilor.
Conform decretului, profesorii nu mai pot da teme obligatorii pentru acasa elevilor, la clasele I-III. La clasele IV-VIII, temele devin optionale si nu sunt luate in considerare la nota.
„Daca exista ceva care ii va face pe elevi sa se bucure mai mult de scoala, atunci probabil ca va fi bine atat pentru elevi, cat si pentru scoala”, a spus Pawel Kozak, tatal unei eleve de 11 ani, intr-un articol publicat de
Associated Press. In schimb, mama fetiei ramane sceptica si spune ca temele pentru acasa erau importante la consolidarea materiei. In plus, ii ajutau si pe parinti sa fie la curent cu ce au invatat copiii lor la scoala.
De fapt, dezbaterile cu privire la cat de multe teme ar trebui sa primeasca elevii sunt frecvente la nivel global. In timp ce unele cercetari sugereaza ca prea multe teme aduc putine beneficii elevilor in procesul lor de invatare, alti experti considera ca acestea joaca un rol important in formarea obiceiurilor de studiu si in intelegerea conceptelor academice, noteaza jurnalistii AP.
Sistemul educational din Polonia a trecut prin mai multe reforme in ultimii ani. Aproape fiecare Guvern instalat a incercat sa aduca schimbari sistemului, ceea ce a generat o situatie greu de gestionat de catre parinti si profesori.
Acum, noile reguli privind temele pentru acasa fac acelasi lucru, sustin profesorii, care ar fi vrut sa fie consultati. "Profesorii cred ca aceasta schimbare a avut loc prea repede", a declarat un lider sindical al profesorilor, Slawomir Broniarz.
"Am vorbit prea putin despre acest lucru si nu am fost consultati suficient. Da, trebuia s-o facem, dar ar fi trebuit mai intai sa se vorbeasca cu profesorii”, a mai spus el.
Liderul de sindicat a mai declarat ca eliminarea temelor ar putea accentua discrepantele educationale dintre elevii care beneficiaza de un sprijin solid din partea familiilor lor si cei din medii mai defavorizate, lipsiti de acest sprijin.
Coreea de Sud a introdus inca din 2017 unele limite privind temele pentru acasa la clasele primare, ca raspuns la preocuparile legate de presiunea excesiva asupra copiilor. In Statele Unite, profesorii si parintii au autonomie in stabilirea cantitatii de teme. Unele scoli primare au renuntat complet la teme pentru a oferi copiilor mai mult timp pentru joaca, participarea la activitati si petrecerea timpului cu familia.