1. Dotari moderne in scoala si in clasa
Chiar daca nu exista suficiente fonduri materiale pentru a acoperi cerintele si asteptarile tuturor, o buna planificare a resurselor si un plus de creativitate pot face din sala de clasa un loc primitor. Desigur, in discutie intra si metodele de predare sau programa scolara, dar si felul in care este organizat interiorul are impact asupra modului in care invata elevii.
De exemplu, mobilierul modern poate ajuta mai mult decat banuim. Conform unor studii aparute in publicatia australiana Teacher Magazine, folosirea bancilor moderne, care pot fi mutate in diferite pozitii, in functie de particularitatile predarii, poate creste implicarea elevilor. Intr-un experiment efectuat de Marx, Fuhrer si Hartig in 1999, s-a demonstrat ca dispunerea bancilor in semicerc ii face pe elevi sa fie mai atenti si sa adreseze mai multe intrebari.
2. Conditiile de mediu pot creste performanta scolara
Intr-un alt studiu, publicat in 2015 de Universitatea din Salford, pe baza unor experimente efectuate in 27 de scoli cu 153 de sali de clasa din Marea Britanie, s-a descoperit ca factori precum luminozitatea, temperatura, calitatea aerului, umezeala sau acustica pot creste cu pana la 16% rezultatele la invatatura.
In 2009, cercetatorii Zeiler si Boxem au descoperit ca exista o legatura directa intre conditiile de mediu din clasa si performantele si prezenta elevilor. Pe masura ce temperatura si umiditatea au scazut sau au crescut, confortul copiilor s-a modificat si, odata cu el, s-a diminuat si atentia. Acest lucru a condus la rezultate mai slabe la invatatura sau chiar la absenteism.
Cea mai buna metoda de a controla temperatura este folosirea radiatoarelor cu termostat, care ofera un nivel ridicat de confort. In Romania exista o gama variata de produse potrivite diferitelor nevoi de incalzire si climatizare. Odata cu venirea anotimpului friguros, una dintre cele mai eficiente solutii e cea a folosirii unui cazan pe combustibil solid, precum
centrala pe lemne.
3. Clase aerisite, moderat decorate
Din dorinta de a face cat mai placuta si mai atractiva sala de clasa, profesorii se folosesc de creativitatea lor si a elevilor pentru a decora peretii cu diferite materiale explicative, desene, citate, harti si asa mai departe. Intr-o cercetare de psihologie, realizata la Dietrich College of Humanities and Social Sciences, se arata ca un decor de tip spartan nu e de dorit, insa exagerarea prin abundenta duce la o senzatie de haos. Drept urmare, capacitatea elevilor de concentrare scade semnificativ. In urma experimentelor, s-a stabilit ca reusita la testari a fost mai mare (55% raspunsuri corecte) in salile mai simplu decorate, si mai mic (42% raspunsuri corecte) in salile cu decoruri prea incarcate.
Specialistii recomanda ca peretii sa ramana neacoperiti intre 20%-50%.
4. Materialele didactice, un sprijin important
Invatarea depinde si de alti factori, precum materialele didactice pe care profesorii le au la dispozitie. Acestea pot oferi o intelegere complementara, fie ca vorbim de materiale audio sau video, facand studiul nu doar mai placut, ci si mai simplu si mai eficient. Intr-o cercetare efectuata de Abbott si Faris (2000) s-a aratat ca folosirea materialelor ajutatoare, atat la nivel individual, cat si la nivel de grup, creeaza alternative de invatare si creste motivatia copiilor. In 2010, Vural si Zellner au sugerat ca folosirea materialelor didactice care se adreseaza mai mult decat unui singur organ de perceptie favorizeaza, de asemenea, invatarea.
5. Profesori cu vocatie si bine pregatiti
Toate aspectele prezentate mai sus sunt elemente ce faciliteaza efortul copiilor de a invata, insa un rol esential il joaca dascalii. Mai precis, pregatirea acestora si vocatia pe care o au pentru meserie, dar si felul in care este conceputa programa scolara. Uneori, adaptarea cerintelor didactice in situatii reale e mai complicata, iar invatatorii si profesorii trebuie sa dea dovada ca se pot adapta, ca se pricep sa comunice, ca au rabdare si empatie pentru fiecare caz in parte. Ei pot fi ajutati intr-o masura semnificativa atunci cand elementele de mai sus sunt intrunite (sau macar acoperite partial), iar misiunea lor are sanse mai mari de reusita.
Foto: Shutterstock