Potentialul creativ si dezvoltarea holistica
Educatia artistica deschide portile potentialului creativ si ii aduce pe cei mici mai aproape de esenta unei lumi in care imaginatia joaca rolul de baza. Pictura, muzica, sculptura, teatrul, cinematografia si toate celelalte forme de exprimare artistica joaca un rol esential in a-i incuraja pe elevi sa vada dincolo de educatia conventionala, sa isi depaseasca limitele si sa isi dezvolte semnificativ abilitatile de rezolvare a problemelor, gandirea critica si abordarea provocarilor cu o minte deschisa.
Totodata, educatia prin arta reprezinta un mijloc de exprimare, gestionare a emotiilor si autodescoperire. Elevii afla astfel mult mai multe lucruri despre ceea ce le place, despre pasiunile catre care au aplecare si la ce anume se pricep cand vorbim de arta, lucru care le insufla o incredere in sine care ii va ajuta pe termen lung in orice arie a vietii. Navigarea prin viata reala se va face astfel mult mai usor si provocarile care tin de complexitatea vietii vor putea fi gestionate cu mai multa rezilienta si cu o mai mare capacitate de adaptare.
Abilitatile cognivitive se dezvolta semnificativ
A lucra, a invata, a trece prin etapele unui proces artistic inseamna a deprinde noi abilitati, a le imbunatati pe cele cognitive care sunt cheia oricarei reusite academice, indiferent de domeniul ales. Mai mult, potrivit studiilor facute pe acest subiect, in timp s-a demonstrat ca participarea la activitati artistice variate inseamna stimularea unor parti diferite din creier, fapt care duce la o mai buna memorie, la o capacitate mai mare de atentie pe termen prelungit si la abilitatea crescuta de a rezolva mai rapid si mai eficient o problema. Educatia formala si traditionala este completata in mod profund de educatia prin arta si nu ar trebui niciodata sa concureze, fiind, in fapt, complementare.
Vorbim, mai apoi, de faptul ca se dezvolta abilitate elevilor de a face conexiuni intre materii, de a intelege modul in care arta poate integra orice alta materie si de a vedea lumea ca pe un intreg in interiorul caruia totul este interconectat. De exemplu, o materie precum istoria poate deveni mult mai captivanta pentru elevii care vor sti si curentele artistice din anumite perioade si vor intelege in ce masura un conflict sau un razboi au influentat tendintele creative ulterioare. O astfel de abordare interdiciplinara ajuta la intelegerea profunda si pe termen lung a materiei, punand bazele unei culturi si educatii solide.
Eliminam analfabetismul cultural si emotional
In vreme ce exista date concise care arata nivelul scazut al adultilor pentru cultura, este cu atat mai important sa accentuam rolul artei in educatie, inca din cele mai mici clase si pana la absolvire. Interesul pentru arta creste si va face parte din cultura fireasca a unui elev, acesta urmand sa integreze ulterior cultura in viata sa, indiferent de profesia pe care alege sa o urmeze. De asemenea, arta joaca un rol esential in dezvoltarea empatiei si, in general, a inteligentei emotionale, iar asta inseamna, pe termen lung, adulti stabili emotional si sanatosi mental. Totodata, pentru elevii adolescenti, orele de arta sunt un real sprijin in anii cei mai plini de provocari pentru acestia.
In concluzie, daca ne dorim o educatie de calitate si o transformare profunda a societatii, avem nevoie sa intelegem in ce masura educatia are nevoie sa se schimbe prin adoptarea unei perspective care imbratiseaza arta in loc sa incerce sa o elimine in favoarea unor materii considerate "mai practice" pentru viitorul elevilor. Un elev care isi atinge potentialul real e un elev care se bucura de beneficiile pe care orele de arta le au asupra educatiei si formarii sale complete. O minte inovativa si pregatita pentru explorarea lumii este o minte care se hraneste si cu un proces creativ complex.