Conform Consiliului European de Resuscitare, inca din anul 2010 s-a aprobat recomandarea ca toti cetatenii europeni sa fie capabili sa recunoasca stopul cardio-respirator, sa poate efectua resuscitarea cardio-pulmonara (RCP) de baza si sa poata utiliza defibrilatorul extern automat in urma parcurgerii unui modul de prim ajutor.
"In urma unei campanii de lobby, Parlamentul European a adoptat o declaratie scrisa in iunie 2012 care solicita programe de formare cuprinzatoare si ajustarea legislatiei statelor membre UE pentru asigurarea de strategii nationale cu acces egal la educatia in prim ajutor. S-a afirmat totodata ca scoala este mediul perfect pentru a educa viitorii cetateni si ca acest tip de invatare este popular si eficient la aceasta varsta", conform expunerii de motive a Camerei Deputatilor.
In cadrul orelor de biologie - "Anatomia si fiziologia omului", programa scolara va cuprinde si notiuni de prim ajutor. Pe langa profesionistii din domeniu se pot alatura instruirii si profesori antrenati in acest sens. Manechinele si echipamentele de inalta fidelitate sau low-cost vor fi materialele didactice pe care elevii vor exersa.
Scopul acestei propuneri legislative sta in implementarea unei baze despre prim ajutor a cetatenilor europeni, inca de pe bancile scolilor. Educarea copiilor scolari in ceea ce priveste resuscitarea cardio-pulmonara le creste capacitatile in RCP, le imbunatateste interactiunea sociala si competentele sociale. Un astfel de parcurs al orei poate fi distractiv atat pentru elevi, cat si pentru profesori.
"In Romania, curricula scolara cuprinde in prezent disciplina optionala -Educatie pentru sanatate- care cuprinde si notiuni de prim ajutor, dar aceasta se face disproportional la nivelul tarii si chiar si in cadrul aceluiasi judet. Raspunsurile primite recent de la Inspectoratele Scolare Judetele dovedesc accesul inegal la educatia in prim ajutor, majoritatea optand pentru desfasurarea unui curs in timpul -saptamanaii altfel-, sau includerea unor notiuni in orele de dirigentie, biologie sau educatie fizica. De asemenea, nu exista o formare a personalului didactic in acest domeniu, unii optand pentru subiecte mai generale in detrimentul notiunilor specifice. Cursurile sunt in general sustinute de reprezentantii -Crucii Rosii- sau ISUj-SMURD. Nu exista o finalitate a acestei formari, de exemplu prin eliberarea unor certificate de absolvire a cursului", sustin deputatii.
Mai jos puteti citi propunerea legislativa pentru completarea si modificarea art. 65 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011
LEGE - pentru completarea si modificarea art. 65 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011
Articol unic: Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
Articolul 65, se completeaza cu alineatul alin. (6^2) si va avea urmatorul cuprins:
(6^2)Pentru disciplina Biologie - "Anatomia si fiziologia omului", atat in invatamantul gimnazial, cat si in cel liceal, programa scolara va cuprinde si notiuni de prim-ajutor.
Activitatile practice se vor desfasura in colaborare cu specialisti din domeniul sanatatii, pe baza unui parteneriat incheiat intre unitatea de invatamant si o institutie de profil.
Prezenta lege intra in vigoare in anul scolar 2023 - 2024.