Pe termen lung, fara indoiala, aceasta modalitate de a educa elevii de orice varsta nu poate decat sa diversifice informatiile si sa deschida noi oportunitati catre invatarea non-formala si descoperirea lumii prin alte perspective de catre cei mici. Astfel, fie ca invitam persoane publice sa le vorbeasca celor mici, fie ca ii ducem sa viziteze un studio TV, o fabrica de globulete sau le prezentam cu ajutorul reprezentantilor unor institutii abilitate care sunt regulile de circulatie sau de adapost in cazul unui cutremur, toate aceste informatii prezentate in mod diferit sunt binevenite.
Profesorii au la indemana
un ghid intocmit de Ministerul Educatiei pentru a coordona si gestiona mai eficient "Scoala ALTFEL" de-a lungul celor cinci zile dedicate acestui program national si obligatoriu. Ghidul a fost scris in conformitate cu metodologia de organizare a programului national „Scoala altfel”, cu precizarea ca "respectarea recomandarilor acestui ghid nu este obligatorie si nu reprezinta obiectul evaluarii de calitate, decat in masura suprapunerilor cu documentele normative aflate in vigoare", potrivit ministerului.
Pentru anul scolar 2023-2024, conform anuntului facut de Ministerul Educatiei, prioritatile Programului national „Scoala altfel” au fost stabilite si au rolul de a contribui la dobandirea cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor necesare pentru:
>> prevenirea consumului de alcool, droguri si alte substante psihoactive in randul copiilor si tinerilor;
>> prevenirea si reducerea faptelor de violenta verbala, fizica, psihologica - bullying, emotionala, sexuala, sociala, culturala, cibernetica in randul copiilor si tinerilor;
>> reactii adecvate in situatii de urgenta: accidente, cutremur, incendiu, pandemie etc., inclusiv notiuni de prim-ajutor.
>> prevenirea si reducerea faptelor de discriminare in functie de statutul social, economic sau cultural, nationalitate, etnie cetatenie, greutate, dizabilitate, varsta in randul copiilor si tinerilor;
>> reducerea obiceiurilor alimentare nesanatoase, sedentarismului si utilizarii excesive a tehnologiei.
Se aduc astfel in atentia elevilor subiecte de actualitate si probleme importante in viata elevilor si in societatea actuala. Cu ajutorul cadrelor didactice si al profesionistilor invitati sa participe la "Scoala altfel", dezbaterea subiectelor de mai sus contribuie la gestionarea mai eficienta a problemelor aferente.
Conform ministerului, activitatile din cadrul Programului national „Scoala altfel” se pot realiza in unitatea de invatamant sau in afara acesteia, cu conditia sa fie respectate intocmai prevederile legale cu privire la siguranta elevilor.
De asemenea, in ce priveste derularea si buna gestionare a activitatilor decise, cadrele didactice, elevii, parintii si partenerii unitatilor de invatamant asigura resursele necesare, avand acces la infrastructura si logistica scolii. In implementarea programului pot fi utilizate si resurse extrabugetare.
Potrivit autoritatilor abilitate, in cadrul Programului Scoala altfel, in vederea dezvoltarii competentelor, se recomanda utilizarea:
-tehnicilor de invatare colaborativa, inclusiv bazata pe proiecte;
-metodelor de schimbare sociala: biblioteca vie, teatru forum, teatru ziar;
-dezbaterilor;
-filmelor artistice, documentare si de animatie, cu caracter educativ;
-resurselor educationale online;
-abordarilor transdisciplinare, interdisciplinare sau pluridisciplinare.
Dezbaterile cu privire la importanta si utilitatea "Scolii altfel" raman insa de actualitate. Multe dintre probleme vizeaza faptul ca parintii sunt nevoiti, in multe situatii si unitati de invatamant, ca an de an sa achite din buzunarul propriu activitatile din cadrul "Saptamanii altfel", iar costurile pot fi semnificative, mai ales daca vorbim de excursii si de familiile cu mai multi copii.
Apare astfel in mod periodic intrebarea care vizeaza responsabilitatea organizarii unor activitati care sa se incadreze intr-un buget care ar trebui sa fie alocat obligatoriu de catre instutiile de stat, fie ca vorbim de minister sau de institutiile de cultura care ar deveni astfel parteneri oficiali ai "Saptamanii altfel". In acelasi timp, s-ar raspunde si la o alta intrebare: Profesorii sau institutiile ar trebui sa gestioneze "Saptamana altfel"? Din practica se observa ca doar un bun parteneriat intre cele doua parti poate duce la cinci zile de educatie nonformala de calitate, iar bugetul parintilor ar fi astfel pus la adapost.
Un alt subiect "fierbinte" il reprezinta insa propunerile anuale pentru "Saptamana altfel". Riscul cel mai mare este ca cele cinci zile sa repete an de an activitati similare, fara a mai prezenta astfel interes si nici elemente de noutate in randul elevilor. Tocmai de aceea dezbaterile care au loc intre profesori pe marginea acestui subiect vizeaza o mai buna organizare si o mai mare creativitate care sa duca la idei diverse an de an cand vorbim de "Saptamana altfel".
Fara indoiala, asa cum am mentionat deja, "Scoala altfel" aduce partea sa de educare nonformala in randul elevilor, dar risca, in mod cert, sa isi piarda eficienta si rolul daca nu vine la pachet cu o doza mai mare de creativitate si cu o implicare reala din partea institutiilor de cultura care ar putea avea o contributie majora la buna desfasurare pe termen lung a acestui program national.