Acelasi raport emis de
Monitorul Social arata o directa legatura a abandonului scolar cu rata de saracie in ocupare la nivel national. In concret, este vorba de acele persoane care, desi au un loc de munca, nu obtin suficiente venituri pentru conditiile unui trai decent. Rata de saracie in ocupare in Romania este de 14,5%. Prin comparatie, nivelul mediu european este de 8,5%.
Totodata, printre cauzele generale si frecvente ale abandonului scolar se mai numara si dizabilitatile fizice, consumul de droguri, sarcinile la varsta adolescentei, rezultatele slabe obtinute la scoala, influenta negativa, probleme de ordin social in sanul familiei.
Factorii care influenteaza negativ rata abandonului scolar sunt multipli, iar eforturile pentru ca acest procent sa scada trebuie mentinute de catre autoritati in colaborare cu unitatile de invatamant si cu parintii. Lipsa unui sistem care sa sprijine elevii in acest demers pentru absolvirea scolii este in continuare unul dintre factorii principali care mentin rata abandonului scolar la cote insemnate.
Problemele financiare ale parintilor reprezinta un motiv major din cauza caruia copiii nu mai sunt inscrisi in sistemul de invatamant sau din cauza caruia sunt fortati sa abandoneze la un moment dat. Lipsa unui sprijin social suficient din acest punct de vedere face ca rata abandonului sa nu fi scazut in ultimii ani asa cum s-a intamplat, in schimb, cu media europeana.
Lipsa de pregatire suficienta reprezinta un alt motiv care ii face pe multi elevi sa abandoneze scoala pe masura ce se apropie de absolvirea gimnaziului sau a liceului. Din acest punct de vedere, cadrele didactice si parintii trebuie sa colaboreze pentru a se asigura ca sprijina in mod sustinut eforturile de invatare ale elevilor care trebuie sa recupereze materiile in cauza.
De asemenea, atunci cand lipseste un membru al familiei care sa sustina indeaproape copilul inscris la scoala, rata abandonului creste. In Romania vorbim de copii care cresc in general doar cu bunicii, dat fiind faptul ca parintii lucreaza in alta tara. Mai exista si situatia in care un frate sau o sora mai mare se confrunta cu responsabilitatea de a prelua sarcinile familiei, astfel ca risca sa se confrunte cu abandonul scolar din cauza unor astfel de atributii care nu ar trebui sa revina unui minor.
Lipsa de comunicare dintre elevi si cadrele didactice poate creste rata abandonului scolar. Scoala trebuie sa fie un mediu sigur pentru elevi si un spatiu in care acestia sa se simta in siguranta. Un terapeut scolar si un consilier vocational ar trebui sa existe in fiecare unitate de invatamant. Din pacate, realitatea din teren nu corespunde inca, la nivel national, cu obiectivele programate pentru dezvoltarea si sustinerea educatiei pe termen lung.
Rezultatele slabe obtinute la examene ii fac pe multi elevi sa abandoneze scoala fara a incerca din nou. Iarasi, sustinerea cadrelor didactice si sprijinul parintilor ar trebui sa fie factori esentiali de sustinere, iar in situatia in care nu ar fi de ajuns, un terapeut specializat poate interveni si poate consolida comunicarea dintre parti.
Lipsa unui mediu familial sanatos inseamna si probleme care se dezvolta in ce priveste capacitatea de studiu a elevului. Atunci cand mediul de acasa este unul toxic, problemele se reflecta si in ce priveste abilitatea elevului de a obtine rezultate bune la scoala. Autoritatile ar trebui sa poata interveni rapid si cu eficienta in astfel de situatii, asigurand siguranta fizica si emotionala a copilului.
De asemenea, lipsa concreta a unei directii in ce priveste o posibila cariera sau un viitor loc de munca ii face pe elevii de gimnaziu si pe liceeni sa renunte la continuarea studiilor. Pregatirea elevilor trebuie sa se faca in functie de realitatile cotidiene si in functie de cerintele pietei. Mai mult, acestia trebuie sa beneficieze de posibilitatea de a comunica eficient cu un cadru didactic sau cu alti reprezentanti ai unitatii scolare. Cu cat eforturile se fac inspre crearea unui mediu sigur pentru elevi, cu atat acestia vor avea o mai mare deschidere catre a cere sprijinul profesorilor cu privire la problemele legate de studiu, orientarea profesionala si aprofundarea cunostintelor prin continuarea unor studii superioare (facultate, masterat, doctorat).
Efectele negative ale abandonului scolar sunt majore si se traduc prin cresterea ratei de somaj, prin venituri mai scazute obtinute la nivel national, prin cresterea ratei de infractionalitate si prin scaderea calitatii vietii persoanelor care abandoneaza scoala. Ajutorul cu privire la scaderea ratei abandonului scolar trebuie sa vina din partea societatii civile in parteneriat cu institutiile abilitate si unitatile de invatamant dat fiind ca este o problema care tine de buna organizare si dezvoltare a intregii societati. Rolul educatiei este primordial si ar trebui, totodata, ca statul sa asigure o calitate crescuta a educatiei prin obtinerea unor performante reale in ce priveste pregatirea cadrelor didactice in mod continuu si, totodata, prin modernizarea concreta si periodica a unitatilor de invatamant atat in mediul urban, cat si in mediul rural.
Ela 30 Nov. 2023 12:38:51
Cauza principala a abandonului scolar este programa mult prea incarcata, trecerea rapida de la un subiect la altul si teme extrem de multe si grele date acasa pe care copiii nu le pot face singuri. La scoala doar se preda zilnic altceva si profesorii nu au timp, la asa programa incarcata, sa se axeze pe elev. Copiii au ajuns sa urasca scoala din aceste motive.